ramazan
ramazan

بدترین کشور عربی برای زنان

بدترین کشور عربی برای زنان
 به نقل از خبرگزاری رویترز، موسسه نظرسنجی تامسون رویترز، در یک بررسی اعلام کرد که قوانین تبعیضی و افزایش قاچاق باعث شده که مصر در میان 22 کشور عربی در انتهای این جدول قرار بگیرد.

کارشناسان این موسسه گفته‌اند: به رغم امیدها مبنی بر اینکه زنان از اصلی‌ترین منفعت‌برندگان از بهار عربی باشند در عوض بزرگترین بازنده شده‌اند چرا که شورش‌های پس از بهار عربی بی‌ثباتی، بی‌خانمانی و در بعضی مناطق افزایش گروه‌های تندرو را در منطقه به دنبال داشته است.

مونا التهاوی، از نظریه‌پردازان مصری می‌گوید: ما حسنی مبارک را از جایگاه ریاست جمهوری برکنار کردیم اما هنوز باید مبارکی را که در ذهن‌هایمان ساکن است سرنگون کنیم. همانطور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ما زنان نیازمند یک انقلاب دوبار هستیم، انقلابی علیه دیکتاتورهای گوناگون که کشور ما را از بین برده و با فرهنگ و مذهب ما درآمیخته و زندگی زنان را نابود کرده است.

این موسسه در بررسی‌های خود برای سومین سال متوالی در حقوق زنان یک دیدگاه کلی و جامع از وضعیت حقوق زنان در کشورهای عربی و پس از اتفاقات سال 2011 و درگیری‌های سوریه ارائه داده است.

بر اساس این بررسی‌ها عراق پس از مصر دومین کشور عربی است که حقوق زنان در آن به شدت تضییع می‌شود و پس از آن عربستان، سوریه و یمن قرار دارند.

جزایر کومور که زنان در آن 20 درصد از مشاغل وزارتی را به عهده دارند و پس از آن عمان، کویت، اردن و قطر در بهترین وضعیت قرار دارند.

در این بررسی‌ها خشونت علیه زنان، حقوق زنان، رفتار با زنان در خانواده، جایگاه اجتماعی و نظرات جامعه نسبت به نقش زنان در امور سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.

در یک گزارش سازمان ملل درخصوص زنان که در ماه آوریل منتشر شد، آمده است که 99.3 درصد از زنان و دختران در مصر در معرض آزار و اذیت‌های جنسی قرار می‌گیرند که به عقیده برخی تحلیلگران این امر نشانه افزایش خشونت در جامعه مصر طی چند سال گذشته است.

دیده‌بان حقوق بشر نیز در گزارشی اعلام کرده است که در ماه ژوئن در جریان اعتراضات ضد مرسی 91 زن مورد تجاوز و حملات جنسی قرار گرفته‌اند.

زهرا ردوان، مسئول دفتر برنامه صندوق جهانی برای زنان در خاورمیانه و شمال آفریقا که یک گروه حقوق بشری مستقر در آمریکا است، می‌گوید، متاسفانه تمامی دهکده‌ها و شهرک‌های حومه قاهره و دیگر مناطق مصر فعالیت‌های اقتصادی دارند که اساس آنها را قاچاق زنان و ازدواج‌های اجباری تشکیل می‌دهد.

بر اساس این بررسی‌ها وضعیت آزادی زنان در عراق پس از حمله آمریکا به این کشور در سال 2003 و سرنگونی صدام بدتر شده است.

بر اساس گزارش سازمان آوارگان بین‌المللی یک دهه بی‌ثباتی و جنگ بر وضعیت زنان در عراق به شدت تاثیر گذاشته و خشونت‌های خانگی و تن‌فروشی در این کشور افزایش یافته و حدود 10 درصد از زنان یا 1.6 میلیون نفر از آنها بدون همسر مانده و به همین دلیل به شدت آسیب‌پذیرند.

به گفته این آژانس صدها هزار تن از زنان آواره داخل کشور و درون مرزی هستند که این امر آنها را در معرض قاچاق، آدم‌ربایی یا تجاوز قرار داده است.

در عربستان سعودی نیز که از لحاظ وضعیت زنان سومین کشور بد در جهان عرب اعلام شده، رانندگی زنان همچنان ممنوع است اما به عقیده کارشناسان دورنمایی از اصلاحات درخصوص زنان و دادن فرصت‌های استخدامی به آنها و حضور در جامعه دیده شده است.

در سوریه جنگ تاثیر بسیار مخربی بر وضعیت زنان در داخل و اردوگاه‌های آوارگان در طول مرزها داشته و آنها را در معرض قاچاق، ‌ازدواج‌های اجباری و خشونت‌های جنسی قرار داده است.

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند، مهاجمان زنان را هدف تجاوز و شکنجه قرار می‌دهند و تندروها تمامی حقوق زنان را در مناطق تحت کنترل خودشان منتفی دانسته‌اند.

در یمن که پنجمین کشور بد در این جایگاه است زنان دوشادوش مردان از سال 2011 تاکنون در انقلاب علیه حاکمان این کشور مشارکت دارند اما متاسفانه هنوز ازدواج کودکان و ازدواج‌های اجباری در این کشور وجود دارد و به گفته وزارت امور خارجه آمریکا 98.9 درصد از زنان در معرض آزار و اذیت در خیابان قرار می‌گیرند.

در لیبی به دلیل گسترش اقدامات شبه نظامیان مسلح، آدم‌ربایی، دستگیری‌های بدون دلیل و آزار و اذیت‌های جسمی و فیزیکی به شدت افزایش یافته است.

در بحرین زنان نقش فعال‌تری در عرصه سیاسی کشورشان نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس دارند اما به گفته کارشناسان فرقه‌گرایی مانعی بزرگ در تحقق حقوق زنان در این کشور شده است.

در تونس نیز زنان 27 درصد از کرسی‌های پارلمان را بر عهده دارند اما پدیده چند همسری در این کشور به طور گسترده وجود دارد و اکثر قوانین این کشور به سود مردان است.

بر اساس این بررسی جزایر کومور در اقیانوس هند از لحاظ رعایت حقوق زنان در صدر کشورهای عربی قرار دارد


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان