جشن تولد یک مرد استثنایی در ایران (تصاویر)

جشن تولد یک مرد استثنایی در ایران (تصاویر)

منوچهر نیازی یکی از پیشکسوتان سینما و تئاتر و تلوزیون است او بخاطر علایق نامحدود خود به نقاشی به گفته یکی دیگر از هنرمندان یک مرد استثنایی می باشد. جزئیات بیشتر در مورد تولد این هنرمند و بازیگر در ادامه همین بخش دنبال کنید.

 

به گزارش نازوب، در ادامه‌ی سلسله برنامه‌های «تولد ماه»، منوچهر نیازی، نقاش پیشکسوت، عصر روز جمعه (12 دی‌ماه) تولد 78سالگی‌اش را با حضور هنرمندان و دوستانش در موزه‌ی هنرهای دینی امام علی (ع) جشن گرفت.

 

در ابتدای این مراسم «آلبرت کوچویی» از دوستان نیازی، پشت تریبون رفت و گفت: وقتی از من خواسته شد درباره‌ی منوچهر نیازی حرف بزنم، به حدود نیم قرن آشنایی‌ام با این هنرمند فکر کردم. در این فرصت کم نمی‌توان همه‌ی سال‌های این آشنایی را بیان کرد.

 

او در ادامه یادداشتی را برای نیازی خواند.

 

در نوجوانی شوق دیدن آثار نیازی را داشتم

جشن تولد یک مرد استثنایی در ایران (تصاویر)

نصرالله افجه‌ای، هنرمند پیشکسوت خوشنویسی، نیز در این مراسم با بیان این‌که وظیفه‌ی خود می‌دانم تولد این هنرمند را به او تبریک بگوید، اظهار کرد: خوشحالم این مراسم در جایگاه متبرک و محترمی مانند موزه‌ی هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود. خوشحالم امروز مراسمی در شأن این هنرمند برگزار شده است. وقتی برای حضور در جشن تولد منوچهر نیازی کارت دعوتی گرفتم، وظیفه خودم دانستم تا در این مراسم حضور پیدا کنم. وقتی در اینجا، آثار منوچهر نیازی را دیدم، به یاد خاطرات 50 ساله‌ام با او افتادم.

 

او ادامه داد: یادم هست در نوجوانی، در خیابان منوچهری تهران بدون این‌که منوچهر نیازی را بشناسم، به شوق دیدن آثارش به محل کار او می‌رفتم. وی متکی بر تکنیک خود است و این ویژگی، مهم‌ترین خصوصیت آثار او است. نیازی هنرمندی است که تکنیک خود را هنوز هم با گذشت بیش از 50 سال نگه داشته است.

 

افجه‌ای همچنین افزود: نیازی در این مدت روی یک طناب راه رفته و متنوع‌ترین آثار را ارائه کرده است. تکنیک نیازی چیزی نیست که لو برود و هر اثر او به‌نوعی یک حادثه به‌شمار می‌رود. از یاد نبریم مهم‌ترین چیزی که یک هنرمند را می‌سازد، همان حادثه‌ای است که در اثرش رخ می‌دهد. هنرمند می‌بیند و کشف می‌کند و همین موضوع باعث شده بعد از سال‌ها هنوز در آثار نیازی، اثری از تکرار نباشد.

 

نیازی یک هنرمند استثنایی است

جشن تولد یک مرد استثنایی در ایران (تصاویر)

در بخش دیگری از این مراسم، پریناز پرنیان به نمایندگی از هنرجویان منوچهر نیازی روی سن آمد و گفت: مفتخرم که اینجا و به نمایندگی از همه‌ی کسانی که استاد منوچهر نیازی تربیت کرده، حضور دارم تا یک «خسته نباشید» کوچک به ایشان بگویم. من سال‌ها پیش عاشق نقاشی‌های منوچهر نیازی شدم و چند تابلوی او را گرفتم تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنم. وقتی استاد نیازی به ایران برگشت، من جزو اولین شاگردان او بودم.

 

او همچنین به استثنایی بودن نیازی اشاره کرد و افزود: هرچه بیشتر به این هنرمند نزدیک شوید‌، بیشتر می‌توانید به این نکته پی ببرید که او یک هنرمند استثنایی است. او یک هنرمند خلاق است و هر آنچه را که در چنته دارد به شاگردانش یاد می‌دهد. شاید کمتر هنرمندی چنین اخلاقی داشته باشد. نیازی می‌تواند احساسش را روی بوم پیاده کند.

 

برای چاپ کتاب آثار نیازی تلاش شبانه‌روزی داشتیم

مدیر گالری «مژده» نیز که مسوولیت چاپ کتاب آثار نیازی را برعهده داشت، گفت: خوشحالم که سرانجام با تلاش بسیار توانستیم کتابی از آثار منوچهر نیازی را منتشر کنیم. من همیشه این دغدغه را داشتم که کتابی از آثار این هنرمند منتشر کنم. تعجب می‌کردم که چرا این هنرمند با این همه توانمندی کتابی ندارد.

 

مژده طباطبایی ادامه داد: 5 / 2 ماه کار شبانه‌روزی انجام دادیم تا نتیجه‌ی این تلاش در جشن تولد این هنرمند رونمایی شود. این کتاب به این دلیل که تجربه‌ای نخست به‌شمار می‌رود مطمئنا نواقصی دارد. امیدوارم گالری‌ها و نگارخانه‌های مختلف هم برای انتشار کتاب آثار هنرمندان وارد عمل شوند.

 

او اضافه کرد: ما در کنار چاپ این کتاب، یک فیلم مستند کوتاه هم از نیازی داریم. منوچهر نیازی انسانی است که به‌جز نقاشی کردن کار دیگری انجام نداده است و همیشه با شرافت و خلوص به این هنر پرداخته است.

 

پس از صحبت‌های طباطبایی، فیلم مستند منوچهر نیازی برای حاضران پخش شد.

 

در خواب‌هایم هم به نقاشی فکر می‌کنم

جشن تولد یک مرد استثنایی در ایران (تصاویر)

کتاب آثار منوچهر نیازی

سرانجام نوبت به منوچهر نیازی رسید. او با بیان این‌که بیش از 60 سال است که نقاشی می‌کشد، گفت: من هیچ کاری دیگری به‌جز نقاشی کردن انجام نداده‌ام. شب و روز به نقاشی کردن فکر می‌کنم و حتی گاهی در خواب‌هایم نیز به نقاشی می‌اندیشم. همه‌ی برخوردها و رفتارهای اطرافم به من الهام می‌دهد.

 

او اظهار کرد: من هرگز در طول عمر هنری‌ام، اسیر تکنیک نشدم و تلاش کردم تا داخل یک دایره، خود را محصور نکنم. استادهایی که داشتم به من جرأت دادند کارهای مختلفی در هنر بکنم. از رئالیسم شروع کردم و در ادامه به امپرسیونیسم و دادائیسم و … پرداختم. من همیشه مشغول مطالعه هستم.

 

این هنرمند درباره‌ی چاپ کتاب آثارش نیز بیان کرد: پیش از این، افراد بسیاری برای چاپ کتاب به من پیشنهاد داده بودند و در نهایت، با اصراری که مژده طباطبایی داشت، تصمیم گرفتم کتاب آثارم را منتشر کنم.

 

پس از صحبت‌های نیازی، کتاب «خیزش خیال» شامل مجموعه‌ی آثار این هنرمند رونمایی شد.

 

جشن تولد یک مرد استثنایی در ایران (تصاویر)

آثار نیازی آرامشی است در میان حاکمیت ماشینی

مجید ملانوروزی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، آخرین سخنران این مراسم بود. او با اشاره به این‌که منوچهر نیازی از اساتیدی است که سال‌ها زحمت کشیده است، اظهار کرد:‌ نیازی با آثارش آرامش را در میان این حاکمیت ماشینی به ما داد. آثار او آرامش‌بخش و الهام‌دهنده است. دولت در برگزاری این نوع مراسم، فعالیت چندانی ندارد و باید از بخش خصوصی تشکر کرد. این بخش بار زیادی از پیشرفت هنر در ایران بر دوش دارد.

 

بریدن کیک تولد 78سالگی منوچهر نیازی، اهدای یکی از تابلوهای این هنرمند به موزه‌ی هنرهای دینی امام علی (ع) و اهدای هدایا، لوح و تندیسی از سوی معاونت هنری شهرداری تهران به نیازی، بخش‌های پایانی این مراسم بود.

 

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان