ramazan
ramazan

چه هورمونی ناجی حافظه است؟!

مجموعه : دانستنی ها
چه هورمونی ناجی حافظه است؟!
نتایج یک آزمایش جدید نشان داد «استروژن‌درمانی» پس از یائسگی می‌تواند به کاهش مشکلات حافظه ناشی از استرس در زنان مسن کمک کند.

«الکساندرا یکازا» از متخصصان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در این رابطه گفت: وجود مقادیر بیشتری ازهورمون استروژن با کاهش ترشح هورمون استرس پس از مواجه با یک اتفاق استرس‌زا مرتبط است.

پس از متوقف شدن آزمایش‌های کلینیکی بر روی دو روش استروژن‌درمانی و پروژستین‌درمانی در سال 2002 میلادی، استفاده از شیوه هورمون‌درمانی جایگزین پس از یائسگی به طور جدی و گسترده در آمریکا کاهش یافت. با این حال بسیاری از پزشکان بر این باورند که مزایای این شیوه درمانی شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، درمان گُرگرفتگی و پیشگیری از شکستگی استخوان لگن، بر خطرات ناشی از عوارض جانبی احتمالی آن همچون سکته قلبی، مغزی و تشکیل لخته‌های خونی برتری دارد.

بسیاری از کارشناسان به زنان توصیه می‌کنند که در دوران یائسگی در صورتی که با علائم دردآوری روبرو می‌شوند پایین‌ترین میزان هورمون درمانی را برای کوتاه‌ترین زمان ممکن به کار ببرند.

در این مطالعه دو گروه از زنان که بلافاصله پس از یائسگی و مدتی پس از آن تحت شیوه هورمون درمانی جایگزین قرار گرفته بودند، بررسی شدند. یکازا به طور انتخابی برخی از شرکت‌کنندگان را در معرض موقعیت‌های استرس‌زا قرار داد و سطح استروژن و کورتیزول (هورمون استرس) آنان را اندازه‌گیری کرد. همچنین از این زنان درخواست شد که در حال خواندن چندین جمله و تصمیم‌گیری در مورد صحیح بودن هر جمله فهرستی از لغات را به ذهن بسپارند. این محققان پس از بررسی عملکرد شرکت‌کنندگان اظهار داشتند زنانی که سطح پایین هورمون استروژن داشتند پس از تجربه یک رویداد استرس‌زا تعداد لغات کمتری را به یاد سپرده بودند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان