ramazan
ramazan

5 عنوان شغلی برتر سه سال اخیر

5 عنوان شغلی برتر سه سال اخیر
ظهور و توسعه تکنولوژیهای جدید در سالیان اخیر، علاوه بر تغییر شیوه زندگی نوع بشر باعث به وجود آمدن حرفه ها و مشاغل جدیدی نیز شده است که برخی از آنها تا چند سال پیش حتی وجود هم نداشتند. در این مطلب ناز وب  قصد دارد تا نگاهی به 5 شغلی داشته باشیم که در سه سال اخیر بیشترین میزان درخواست و تقاضا برای آنها وجود داشته است. پس اگر تمایل دارید تا بدانید بازار کار حوزه تکنولوژی در سه سال گذشته شاهد چه روندی بوده است با ما همراه باشید.
 
بر اساس اطلاعات به دست آمده از سرویس جستجوی شغل TheLadders، دانشمند علوم داده (Data scientist) و توسعه دهنده رابط کاربری دو عنوان شغلی بوده اند که درخلال سه سال گذشته بیشترین سرعت رشد را داشته اند.
 
بر طبق گفته های TheLadders، موقعیت های شغلی در هر دو مورد به نسبت سال 2010، 12 برابر شده است و در مقام مقایسه، تمام عناوین شغلی رصد شده توسط این کمپانی در همین دوره به طور میانگین 1.4 برابر رشد داشته اند.
 
TheLadders با ارزیابی و تجزیه و تحلیل کلمات و عباراتی که مردم برای جستجوی مشاغل مورد نظر خود به کار برده اند و همچنین بررسی عناوین شغلی که کارفرمایان برای استخدام نیروی جدید در طول سالیان گذشته منتشر کرده اند، لیستی از 5 شغلی را ارائه داده است که به نسبت سایر مشاغل با سرعت بالاتری رشد داشته اند. بیایید نگاهی به لیست این مشاغل بیندازیم:

2و1) محقق دیتا (علوم داده) و توسعه دهنده رابط کاربری

همانطور که در ابتدای مطلب نیز ذکر شد، هر دوی این موقعیت ها در سه سال گذشته 12 برابر رشد داشته اند. امروزه، آمار بالغ بر 200 موقعیت شغلی پیشنهادی فقط در TheLadders برای موقعیت محقق داده را نشان می دهد، در حالی که این میزان در سه سال گذشته کمتر از 50 عدد بوده است.
 

3) توسعه دهنده اندروید و iOS

گزینه های مرتبط با این مشاغل نسبت به سال 2010 به میزان 10 برابر افزایش داشته است. TheLadders در حال حاضر افزون بر 500 موقعیت شغلی در دسترس برای توسعه دهندگان موبایل دارد.
 

4) طراح تجربه کاربر

هر چند که این شغل با سرعتی مشابه مشاغل مرتبط با توسعه دهنده رابط کاربری رشد نداشته است، اما با این حال در مقایسه با سه سال گذشته 7 برابر رشد تقاضا داشته است. 
 

5) توسعه دهنده هوش تجاری

هوش تجاری یکی از حوزه های جدید و پرکاربرد حوزه فناوری است و مشاغل مرتبط با این حوزه در سه سال اخیر تا 6 برابر رشد داشته اند.
 
نکته جالب توجه اینجاست که اساسا برخی از این مشاغل پنج سال پیش حتی وجود هم نداشتند و در آن زمان TheLadders حتی یک موقعیت شغلی برای محقق داده و یا توسعه دهنده اندروید و آی او اس نداشته است. از سوی دیگر، در کنار رشد چشمگیر عرضه و تقاضا برای چنین تخصص هایی، تعدادی از عناوین شغلی سنتی هم وجود دارند که در حال حاضر به سرعت روندی نزولی را طی می کنند.
 
اجازه دهید در انتها یک نکته جالب توجه دیگر را ذکر کنیم:
در طول 5 سال گذشته، نرخ رشد عناوین شغلی حاوی کلمه مدیر (manager) به میزان 25 درصد و نرخ رشد آنهایی که حاوی کلمه رئیس (director) بوده اند تا 50 درصد کاهش داشته است.  TheLadders معتقد است که این آمار نشانه ای بر این موضوع است که مشاغل مدیریتی در سطوح میانی سازمان، دیگر چندان مانند گذشته محبوب نیستند و چه بسا به مدد جایگزینی سیستم های اطلاعاتی مدیریتی در سالهای آینده شاهد حذف چنین عناوین شغلی از سازمانها باشیم.
 
مطمئنا در سالهای پیش رو باز هم شاهد ظهور عناوین و موقعیت های جدیدی در این فهرست خواهیم بود. شما فکر می کنید چه حوزه های جدیدی برای فعالیت پیش روی علاقمندان حوزه فناوری گشوده خواهد شد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان