ramazan
ramazan

سرمایه دهان شما چند میلیون تومان است؟

سرمایه دهان شما چند میلیون تومان است؟
دبیر انجمن ایمپلنتولوژی ایران با اشاره به اینکه در دهان هر انسان حداقل حدود یکصد میلیون تومان سرمایه دندانی وجود دارد، گفت: بی‌دندانی باعث کاهش طول عمر می‌شود و بر کیفیت زندگی نیز اثر سوء می‌گذارد.

کاوه سیدان، با اشاره به اینکه بر اساس تازه ترین بررسی های انجام شده، بیش از نیمی از علل فقدان دندان و ریشه در وراثت و زمینه های ژنتیکی دارد، اظهار داشت: بهترین ابزار بیمه کردن دندان ها رعایت بهداشت و اصول مراقبتی آنهاست. این استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: زمانی که فردی دندان های خود را از دست می دهد با این ذهنیت که مشکلی به وجود نمی آید مجبور به مصرف غذاهای نرم تر می شود. بنابراین این دسته غذاها اغلب از کربوهیدرات و موادغذایی پرکالری هستند از این رو غذاهای با پروتئین کمتر و فیبر کم مصرف می کنند و در نتیجه دچار چاقی و اضافه وزن می شوند و در کنار افزایش چربی های دور شکم و تنگی عروق، دستگاه گوارشی آنان نیز دچار اشکال جدی خواهد شد.

اثر سوء بی دندانی بر طول عمر
سیدان با بیان اینکه تمام این مشکلات موجب می شود که اگر قرار باشد فردی 75 سال عمر کند به دلیل این تغذیه نادرست و در پی فقدان دندان، 5 تا 10 سال و یا بیشتر از سال های عمر وی کاسته شود، گفت: بی دندانی هم بر طول عمر و هم بر کیفیت زندگی اثر سوء می گذارد. این موضوع آنقدر مهم است که سازمان بهداشت جهانی در بیانیه سال 2008 خود به موضوع بی دندانی در جوامع پرداخت و در یکی از بند های مصوبه جهانی بر داشتن دندان به عنوان یکی از لازمه های حقوق انسانی تأکید کرد.

دبیر انجمن ایمپلنتولوژی ایران افزود: پیرشدن جمعیت و تغذیه نادرست نیز تأثیرات مخربی دارد که استفاده از ایمپلنت های دندانی را چندین برابر خواهد کرد. براساس آمار کشورهای اسکاندیناوی و ژاپن، برترین و پیشرفته ترین نقاط جهان در ارائه خدمات بهداشت و درمان مناسب محسوب می شوند.
وی تصریح کرد: در سوئد و نروژ بیمه ها تا حدود زیادی درمان و بهداشت دندان را حمایت می کنند ولی این کشورها با جمعیت زیر 10 میلیون نفری خود با ایران قابل مقایسه نیستند. بنابراین، بیمه های پایه کشور ما پوششی در این زمینه ندارند ولی برخی از بیمه های تکمیلی تا حدودی برای بعضی از سرویس های دندانپزشکی تعهد دارند.

سیدان بیان کرد: هم اکنون هیچ نظارتی بر عملکرد دندانپزشکان جهت درمان با ایمپلنت صورت نمی گیرد و تازمانی که تخلفی صورت نگیرد و یا شکایتی از دندانپزشک درمانگر نشود، وی می تواند به ایمپلنت گذاری خود ادامه دهد. وی درباره رسیدگی به شکایات در حوزه دندانپزشکی گفت: اگرچه متولی رسیدگی به این امر و شکایت احتمالی، سازمان نظام پزشکی، سازمان پزشکی قانونی، دادگاه رسیدگی به تخلفات و جرائم پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی محسوب می شود ولی با اتفاقات و برنامه ریزی های در حال انجام، سازمان نظام پزشکی نقش پر رنگتری برای رسیدگی خواهد داشت. انجمن ایمپلنتولوژی ایران نیز اگر چه نوپا محسوب می شود ولی افراد صاحب نامی در آن عضو شده اند. این انجمن اعضای مختلفی از میان متخصصان رشته های مختلف دندانپزشکی تخصصی و دندانپزشکی عمومی دارد و هردو گروه مجاز به همکاری های علمی و عملی هستند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان