ramazan
ramazan

شمع به شکل هندوانه برای شب یلدا + آموزش

شمع به شکل هندوانه برای شب یلدا + آموزش

سبک زندگی، سلامت روان
برای درست کردن شمع قالبی ساده به شکل هندوانه که برای شب یلدا ایده زیبایی است به وسایل زیر نیاز داریم.

لوازم مورد نیاز:
    فتیله
    پارافین جامد یا معمولی
    رنگ شمع ( سفید – قرمز – سبز )
    اسید اسئارین
    روغن مایع یا پارافین مایع
    پنبه
    ظرف مخصوص آب کردن پارافین

برای شروع ابتدا قالب مورد نظرمون رو با پنبه آغشته به روغن، چرب می کنیم ( خیلی کم ) سپس فتیله ی آماده شده را ( در بازار فتیله آماده شده موجود است ) ازقالب رد می کنیم.
اکثر قالبهایی که می خریم سوراخ ندارن و ما می تونیم با استفاده از میخ باریک داغ شده ( اگر قالب پلاستیکی باشد ) راه فتیله را برای قالب باز کنیم. فتیله را که از قالب عبور دادیم با چسب ثابت می کنیم ( این قسمت بالای شمع را تشکیل می دهد ) و سر دیگر را بالای قالب با وسیله ای به صورت مستقیم در قالب ثابت می کنیم.

 

شمع به شکل هندوانه برای شب یلدا + آموزش

حال پارافین را ذوب نموده ( من از قوطی رب گوجه به جای ظرف رنگ استفاده می کنم ) به این صورت که مقدار پارافین جامد که لازم است را تکه نموده و به قطعات ریز تقسیم کرده و سپس در ظرف مورد نظر ریخته و به روش بن ماری آب می کنیم. در همین حین رنگ مورد نظر را ( مثلا قرمز ) به پارافین می افزاییم. مقدار رنگ باید حدود 4 تا 5 قطره رنگ باشد ( مارک رنگ کامران )

 

شمع به شکل هندوانه برای شب یلدا + آموزش

اسید استئارین هم به اندازه ی یک قاشق چایخوری می افزاییم و با قاشق یا چوب بستنی مواد را هم می زنیم تا کاملا آب شود.
سپس هنگامی که کاملا مواد ذوب شد، آن را به آرامی درون قالب می ریزیم و منتظر می مانیم تا کمی سرد شود. ( من  از قبل پارافین کریستال را با رنگ سیاه مخلوط و بعد از ذوب شدن درون ظرفی ریخته و به صورت دانه هندوانه شکل داده و به بدنه ی قالب چسباندم شما می توانید بعد از درست کردن شمع هندوانه برای تخم هندوانه از تخمه خود هندوانه استفاده و به بدنه شمع بچسبانید.
مرحله ی بعد هم به همین ترتیب افزودن پارافین سفید یعنی پارافین جامد + رنگ سفید + اسید استئارین می باشد.
مرحله بعد هم رنگ سبز هست که برای خوشرنگ شدن سبز را پررنگ تر کردم. برای این که ببینید رنگ مورد نظرتان به دست آمده یا نه در زمانی که پارافین روی گاز هست کمی از آن را با چوب بستنی برداشته و روی دستمالی ریخته و بعد از چند ثانیه رنگ اصلی دیده می شود. عکس سوم هم بعد از ریختن رنگ سبز هست که توجه داشته باشید کمی شمع فروکش می کند که من باز رنگ سبز افزودم تا انتهای شمع خالی نماند.

 

شمع به شکل هندوانه برای شب یلدا + آموزش

برای درآوردن آن هم قالب را برگردانده چسب آن را برداشته و کمی قالب را تکان می دهیم اگر هم در نیامد چند بار بکوبید روی سنگ آشپزخانه حتما در میاد.

شمع به شکل هندوانه برای شب یلدا + آموزش

در کل یک ساعت و نیم تهیه این شمع طول کشید، البته نیم ساعتش وقتم صرف شمع های دیگر شد. اما شما با کمی صبر و حوصله می تونید شمع های زیباتر و بهتری درست کنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان