فاجعه ی درون آمریکایی

مجموعه : اخبار
فاجعه ی درون آمریکایی
لجت وعده داده درصورتی که اسنودن این اسناد را در اختیار آنها قرار دهد،‌ مورد عفو قرار خواهد گرفت. وی معتقد است اطمینان از امنیت و پنهان باقی ماندن این اسناد به اندازه‌ای ارزش دارند که چنین بهایی در قبال آن پرداخت شود…
 
مقامات دولت آمریکا به این نتیجه رسیده ‌اند که شاید هرگز نتوانند ابعاد دقیق اطلاعاتی که توسط کارمند سابق آژانس امنیت ملی این کشور افشا شده ‌است را درک کنند زیرا محققان و کاراگاهان دولت آمریکا هنوز در میان وسعت این اطلاعات سردرگمند.
  جهان اطلاعات ‌طبقه ‌بندی ‌شده یکی از چالش‌های اصلی مرز بین اعتماد و بی ‌اعتمادی به عوامل داخلی و خارجی است. یک تحلیل‌ گر امنیتی به رویترز گفت که مشکل بسیاری از سازمان ‌ها در تله افتادن توسط عوامل داخلی‌ می باشد. چون فرض بر این است که "اگر از اعضای داخلی سازمان هستیظ¬ قابل اعتمادی." بنا به گفته دست ‌اندرکاران، تحقیقات درباره میزان نفوذ امنیتی که اسنودن در آژانس امنیت ملی آمریکا داشته "کند" پیش می‌رود چرا که اسنودن موفق شده بسیاری از نشانه‌ ها را که دال بر چگونگی کسب اطلاعات او است را بر ملا کند. در حالی که دولت آمریکا اعتقاد دارد می‌ داند اسنودن به چه داده ‌هایی دسترسی یافته استظ¬ به گزارش رویترزظ¬ بازرسان پرونده نسبت به این موضوع دیدی مثبت ندارند و نمی ‌توانند با اطمینان از اینکه چه میزان داده و چه داده ‌هایی به دست اسنودن رسیده است سخن بگویند.

ادوارد جوزف اسنودن (Edward Joseph Snowden)‏ افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی بود. اسنودن در ژوئن 2013 اطلاعات طبقه بندی شده ‌ای از برنامه ‌های فوق سری ان اس ای از جمله برنامه شنود پریزم را به گاردین و واشینگتن پست لو داد. اما این مسئله به همین جا ختم نشد و هر روز اخبار جدیدی از افشاگری های وی اعلام شد به طوری که رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا از افشای بیش از 200 هزار سند محرمانه از سوی ادوارد اسنودن خبر داد.

 مقامات دولت آمریکا به این نتیجه رسیده ‌اند که شاید هرگز نتوانند ابعاد دقیق اطلاعاتی که توسط کارمند سابق آژانس امنیت ملی این کشور افشا شده ‌است را درک کنند زیرا محققان و کاراگاهان دولت آمریکا هنوز در میان وسعت این اطلاعات سردرگمند. مقامات ارشد دولت آمریکا به نیویورک‌ تایمز اعلام کرده‌اند کاراگاهان دولتی درباره ابعاد و گستردگی اطلاعاتی که اسنودن جمع‌ آوری کرده‌ است به اطمینان نرسیده‌ اند، زیرا مجتمع اطلاعاتی هاوایی که اسنودن در آن مشغول به کار بود و اطلاعات را از آنجا جمع ‌آوری کرده‌ است، از نرم‌ افزار‌های که دیگر مراکز آژانس امنیت ملی به آنها مجهز هستند برخوردار نبوده‌ است. چنین نرم افزار‌هایی می ‌توانند هرنوع رفتار غیرعادی را در میان 35 هزار کارمند آژانس امنیت ملی ردیابی کنند.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی،‌محققان صدها ساعت را برای بازسازی تمامی اطلاعاتی که اسنودن جمع ‌آوری کرده زمان صرف کردند اما هنوز دقیقا نمی ‌دانند وی چه اطلاعاتی را به همراه خود برده‌است. مقامات دولت آمریکا جزئیاتی از نحوه دسترسی اسنودن به اطلاعات بدون اینکه ردپایی از خود به جا بگذارد را آشکار کرده ‌اند، از جمله اینکه وی می‌توانسته فایروال ‌هایی را که با هدف ممانعت از کارمندان برای دسترسی به بخش ‌هایی از سیستم آژانس امنیت ملی وجود داشتند را هک کند. مقامات دولت همچنین معتقدند اسنودن تنها بوده و دستیاری نداشته‌ و به خوبی از عدم وجود نرم‌افزار کنترلی در مرکز اطلاعاتی هاوایی آگاهی داشته‌است.

. اسنودن می‌گوید که هیچ نسخه‌ ای از این مدارک را نگه نداشته‌است،‌اما ریک لجت رئیس کمیته مشاور ریاست‌ جمهوری معتقد است اسنودن هنوز به این مدارکی که هنوز افشا نشده ‌اند، دسترسی دارد. لجت وعده داده درصورتی که اسنودن این اسناد را در اختیار آنها قرار دهد،‌ مورد عفو قرار خواهد گرفت. وی معتقد است اطمینان از امنیت و پنهان باقی ماندن این اسناد به اندازه‌ای ارزش دارند که چنین بهایی در قبال آن پرداخت شود

چندی پیش کمیته مشاوری که وظیفه ارزیابی عملکرد NSA را به عهده داشت گزارشی را تسلیم اوباما کرد که محتوای این گزارش ماه آینده منتشر خواهد شد. ادوارد اسنودن که درحال حاضر برای یک سال تحت پوشش پناهندگی سیاسی در روسیه به سر خواهد برد، گفته که تمامی اسناد را به گروهی از خبرنگاران داده‌است و آنها نیز این اسناد را با روزنامه‌ ها و رسانه ‌های مختلفی از جمله گاردین به اشتراک گذاشته ‌اند. اسنودن می‌گوید که هیچ نسخه‌ ای از این مدارک را نگه نداشته‌است،‌اما ریک لجت رئیس کمیته مشاور ریاست‌ جمهوری معتقد است اسنودن هنوز به این مدارکی که هنوز افشا نشده ‌اند، دسترسی دارد. لجت وعده داده درصورتی که اسنودن این اسناد را در اختیار آنها قرار دهد،‌ مورد عفو قرار خواهد گرفت. وی معتقد است اطمینان از امنیت و پنهان باقی ماندن این اسناد به اندازه‌ای ارزش دارند که چنین بهایی در قبال آن پرداخت شود. حائز اهمیت آن که رافائل کورئا رئیس ‌جمهور اکوادور از رسانه‌ های امریکا به خاطر تمرکز بر اخبار وضعیت اسنودن و کشورهای حمایت‌گر او، به جای تمرکز بر مسائل حریم خصوصی ملی و بین‌المللی‌ای که اسناد فاش شده مستلزم آن بود، انتقاد کرد


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان