زغره دوزی یا ژغره دوزی چه هنری است (عکس)

زغره دوزی یا ژغره دوزی چه هنری است (عکس)

معرفی هنر دستی بسیار زیبا به نام زغره دوزی؛ نازوب، زغره دوزی یا ژغره دوزی به معنی فلز دوزی ست در گذشته جنس پولک‌ها از فلزهای گرانبهایی چون طلا و نقره بود و همچنین ملیله‌ها نیز از همان جنس و به صورت دست ساز تهیه می‌گردید.

 

این نوع دوخت که بسیار زیبا و ظریف است معمولاً به صورت دو خط موازی در کنار هم یک خط پهن را ایجاد می‌نمود و برای تزئین حاشیه لباس‌ها در قسمت یقه پیش سینه، حاشیه کت و تزئین حاشیه پرده‌های بزرگ استفاده می‌شد.

 

این دوخت زیبا در دو مرحله یعنی زغره و سپس جلوه دوزی به انجام می‌رسد جلوه دوختی است که حتماً می‌بایست روی حد فاصل و روی دوخت‌های زمینه انجام شود جلوه دوزی مرحله تکمیلی زغره دوزی است که زیبایی کار را صد چندان می‌نماید.

امروزه از زغره و جلوه دوزی برای دوخت اسماء متبرکه و تزئین بقچه‌های ترمه تزئین لباس شب و غیره استفاده می‌شود این دوخت در گذشته فقط در یزد و اصفهان به کار گرفته می‌شد و امروزه متاسفانه اثری از آثار این دوخت زیبا وجود ندارد.

 

اما خانم ها و علاقمندان به این هنر می توانید با پیگیری موسسه های فرهنگی هنری شهر اصفهان این هنر زیبا را یاد بگیرید و با به کار بردن این هنر در لباس ها علاوه بر زیبا و لاکچری کردن لباس ها درآمد خوبی داشته باشید.

به امید روزی که به هنرهای دستی در جای جای میهن مان ارزش خاصی گذاشته شودو این فرهنگ سازی هر روز بهتر و بیشتر شود.

 

دیگر مطالب مرتبط

 

 

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان