ramazan
ramazan

می دانستید مورچه ها هم توالت عمومی دارند؟

مجموعه : دانستنی ها
می دانستید مورچه ها هم توالت عمومی دارند؟

شاید این موضوع یکی از جالب ترین دانستنی هایی باشد که تا کنون خوانده یا شنیده اید که مورچه ها هم توالت عمومی دارند!!

 

محققان دانشگاه رگنسبورگ آلمان با بررسی لانه‌های مورچه‌ها دریافتند آن‌ها از گوشه‌های لانه خود به عنوان توالت استفاده می‌کنند.

 

محققان برای تعیین این که تکه‌های قهوه‌ای مشاهده شده در لانه مورچه‌ها بخشی از ضایعات آن‌هاست یا خیر، به این موجودات که در لانه‌هایی از جنس گچ سفید زندگی می‌کردند، غذاهای رنگی قرمز و آبی دادند.
محققان دریافتند که یک یا دو گوشه از لانه از ضایعات یک رنگ پر می‌شد. آن‌ها همچنین دریافتند که این ضایعات در هیچ نقطه دیگری از لانه وجود نداشته و احتمالا مورچه‌ها تنها از این مناطق به عنوان توالت استفاده می‌کنند.
این دانشمندان همچنین دریافتند که مورچه‌ها در هر منطقه‌ای این کار را انجام نداده بلکه تقریبا همه آن‌ها توالتشان را در گوشه‌ها بنا می‌کنند.

 

دکتر تومر ساسکز، رهبر این تحقیق گفت: برای مورچه‌ها که مانند انسان دارای جوامع متراکم هستند، بهداشت مشکل بسیار بزرگی است. مورچه‌ها معمولا لانه خود را بسیار تمیز نگه می‌دارند و اغلب زباله‌های خطرناک مانند بقایای غذا و اجساد را دور می‌اندازند.

 

محققان هنوز کاملا مطمئن نیستند چرا مورچه‌ها این کار را انجام می‌دهند، اما بر این گمانند که شاید این ضایعات روی هم انباشته شده برای آن‌ها سودی داشته باشد. برخی حشرات از ضایعات خود برای دفاع، به عنوان مواد ساختمانی، کود برای محصولات خود و همچنین نشانه‌گذاری استفاده می‌کنند. ممکن است این توالت‌ها نیز باغچه‌هایی برای محصولات یا حتی ذخیره‌گاه‌هایی برای مواد غذایی ارزشمند باشد.

 

نتایج این تحقیق در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان