ramazan
ramazan

شیرین کاری‌های اینترنتی مشهور ایرانیان را بخوانید

شیرین کاری‌های اینترنتی مشهور ایرانیان را بخوانید
کاربردیگری اینگونه گفته بود: «دست کم باید این داور را از ادامه بازی ها محروم کرد.مقام های المپیک هم باید از بوکسور ایرانی عذرخواهی کنند. واقعا منزجرکننده است.»…
حمله برخی از طرفداران ورزشی به صفحه شخصیلیونل مسی اتفاق تازه ای نبود. پیش از ثبت نزدیک به 30 هزار کامنت برای ستارهآرژانتینی بارسلونا، برخی ورزش دوستان به سراغ ورزشکاران، نهادهای ورزشی و سایت هاینظرسنجی نیز رفته بودند تا اعتراض و در برخی اوقات مشارکت خود را به این شکل نشاندهند.

 گذاشتن چند صد کامنت در سایت پربیننده یاهو و اعتراض به داوری مبارزه مظاهریدر المپیک لندن، حمله به سایت فیلا و انتقاد از مارتینتی و همکارانش پس از حذفعبدولی در المپیک 2012، ثبت هزاران پیام در صفحه شخصی زایتسف ایتالیایی و حضورگسترده در چندین و چند نظرسنجی، همه و همه نشان از علاقه ورزشدوستان ایرانی بهدنیای مجازی دارد. تازه تمام این شور و اشتیاق در شرایطی حاصل شده که در کشورمانمحدودیت هایی برای دستیابی به شبکه های اجتماعی وجود دارد و همگان از آن باخبرند.

حضورگسترده در یاهو

درالمپیک 2012 لندن، علی مظاهری بوکسور کشورمان که پرچمدار ایران در این رقابت هابود، در نخستین پیکار خود در رقابت های وزن 91 کیلوگرم بوکس المپیک، مقابل خوزهلاردوئت گومز، دارنده نشان برنز رقابت های جهانی 2009 میلان و قهرمان سال 2008جوانان جهان از کوبا به روی رینگ رفت و با رأی داوران تن به شکست داد.

مظاهریدر راند دوم این مسابقه از حریف خود پیش بود ولی در کمتر از یک دقیقه سه اخطار رادریافت و در نهایت مسابقه را واگذار کرد. در پایان این مبارزه کارشناسان داوریبوکس معتقد بودند اخطارهای مظاهری بی دلیل بوده و داوران با ناجوانمردی او رابازنده اعلام کردند. هر چند اعتراض ایرانی ها در پایان مبارزه مظاهری به جایینرسید اما علاقمندان به ورزش در وبسایت «یاهو» با ارسال نظرات خود درباره نحوهقضاوت داوران در مسابقه بوکس مظاهری مقابل حریف کوبایی غوغایی به پا کردند. اکثرقریب به اتفاق آنها در نظرات خود به حمایت از علی مظاهری و مخالفت با رأی داور آلمانیپرداختند.

کاربریدر یاهو در این باره نوشته بود: «بسیار ناجوانمردانه بود. حتی مجری تلویزیونانگلیس هم شوکه شده بود. این پسر بیچاره حتما 4 سال خواب المپیک را می دیده ولیحالا یک داور مغرض و نادان او را بازنده کرده است. از اینکه او کنار داور نایستاد،خوشحالم. اگر جای او بودم، همین کار را می کردم. او با دست دادن با مربیان کوبایینشان داد که یک جنتلمن است. داور شرمنده باش!»

کاربردیگری اینگونه گفته بود: «دست کم باید این داور را از ادامه بازی ها محروم کرد.مقام های المپیک هم باید از بوکسور ایرانی عذرخواهی کنند. واقعا منزجرکننده است.»

کاربردیگری نوشته بود: «کاملا ناعادلانه بود. حتی برای ورزشکار ایرانی گریه کردم. همهچیز از پیش تعیین شده بود. اگر غیر از این باشد، مطمئنم داور یک احمق به تماممعناست. تصور کنید او چهار سال تلاش کرده و حالا با ناجوانمردی حذف می شود. کاریکه در پایان مسابقه انجام داد و با مربیان کوبایی دست داد، بسیار زیبا بود. هیچکساین داور را نمی بخشد، شرم بر او!»

کاربردیگر «یاهو» هم معتقد بود: «احتمالا این سناریو در روزهای آینده برای سایرورزشکاران ایرانی هم رخ می دهد. برگزارکنندگان المپیک سیاست را با ورزش مخلوط کردهاند. حداقل کاری که برگزارکنندگان المپیک می توانند انجام دهند این است که رسما ازایرانی ها عذرخواهی کنند. ننگ بر کسانی که پول را به عدالت ترجیح می دهند.»

و درکامنت دیگری هم آمده بود: «فکر می کنم سران کمیته بین المللی المپیک و فدراسیونجهانی بوکس باید دور میز بنشینند و مدال ها را بین خودشان تقسیم کنند. برنده واقعیعلی مظاهری است.»

بمبارانسایت فیلا

اما درهمان المپیک لندن اتفاقی مشابه اتفاق مظاهری برای سعید عبدولی کشتی گیر فرنگیکشورمان رخ داد. این ورزشکار نیز با ناداوری از المپیک حذف شد تا ایرانی ها باکامنت های بیشمار خود سایت فیلا را بمباران کنند. هجوم علاقمندان ورزش به سایتجهانی فیلا به گونه ای بود که واکنش مارتینتی را به دنبال داشت تا جایی که رئیسوقت فدراسیون جهانی کشتی 24 ساعت پس از این اتفاق گفت: «بعد از این کشتی ایمیل هایزیادی دریافت کردیم که بسیاری از آنها تند بود و چنین انتظاری از ایرانی ها رانداشتم. فدراسیون جهانی نفعی از این ماجرا نمی برد. با اینحال پس از این مبارزهایمیل های زیادی به دست ما رسید که حاکی از عصبانیت ایرانی ها بود.»

ویهمچنین خاطرنشان کرد: «ما چنین انتظاری از ایرانی ها نداشتیم، چرا که برخی ایمیلهای آنها تند و حتی توهین آمیز بود. با اینحال ما قصد بازنده کردن کشتی گیر ایرانرا نداشتیم و همه را با یک چشم نگاه می کنیم.»

بایدبه این نکته نیز اشاره داشت، زمانی که مارتینتی در حال گفتگو با خبرنگاران بود علیآبادی در جمع آنها حاضر شد و تاکید کرد که این ایمیل ها موضع رسمیایران نیست ومسئولان ورزش کشورمان در نامه ای کتبی به قضاوت کشتی عبدولی اعتراض کرده و خواهانگرفتن حق این ورزشکار هستند.

خاطرهتلخ زایتسف

پس ازالمپیک لندن، اعتراض برخی کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی نسبت به یک رویدادورزشی پایان یافت تا اینکه نوبت به برگزاری لیگ جهانی والیبال و بازی ایران وایتالیا رسید. این داستان از آنجا شروع شد که در ست سوم بازی ایران و ایتالیا،ایوان زایتسف، ستاره میزبان – با وجود مصدومیت – به زمین آمد و در دو ست متوالی 19امتیاز برای تیمش گرفت و نزدیک بود که با درخشش خود، تیمش را از یک شکست تاریخینجات دهد.

زایتسف،نتوانست ایتالیا را به پیروزی برساند و در نهایت تیمش برابر ایران باخت اما خاطرهای که پس از آن بازی از ایرانیان در ذهن او باقی ماند، تلخ تر از شکست ناباورانهتیمش بود.

دقایقیپس از پیروزی خاطره انگیز ایران برابر ایتالیا، صفحه صخسی زایتسف در یکی از شبکههای اجتماعی آماج حملات کاربران ایرانی قرار گرفت و در عرض چند ساعت، 1900 نظر کهبیشترشان حاوی دشنام بود، در آن صفحه جای گرفت.

مایهتاسف این است که زایتسف در همان صفحه – پس از اطلاع از محتوای نظرات ایرانیان –نوشت: «متاسفم که بزرگترین تفریح ایرانیان، توهین به دیگران است!»

داستاننظرات توهین آمیز آن عده در صفحه شخصی زایتسف با انجام دیدار دوم ایران و ایتالیابه پایان رسید چون او در سالن برگزاری مسابقه با فرهنگ اصیل ایرانی از نزدیک روبروشد و رفتار تماشاگران خوب ایرانی در سالن، تصور او را از ایرانیان تغییر داد.

حذفایرانی ها از نظرسنجی انتخاب محبوبترین بازیکن

اواخردی ماه سال 1391 فدراسیون آمار و تاریخ برای انتخاب محبوبترین بازیکنان جهان رأیگیری کرد که خوان آرنگو، بازیکن ونزوئلایی تیم فوتبال بورسیا مونشن گلادباخمحبوبترین بازیکن جهان شد و مهدی مهدوی کیا نیز به عنوان دومین بازیکن محبوب جهانمعرفی شد.

نکتهجالب این رأی گیری، صعود چشمگیر و البته عجیب بازیکن ونزوئلایی در مرحله سوم رأیگیری است. آرنگو در پایان مرحله دوم رأی گیری تنها با 3611 رأی در آمریکای جنوبی پساز رادامل فالکائو، لیونل مسی، جاناتان فابرو، پائولو گوئرو، لوییس آنتونیووالنسیا و جفرسون فارفان در رده هفتم قرار داشت. این در حالی است که مهدوی کیا در پایانمرحله دوم با 121 هزار و 941 رأی در صدر جهان قرار داشت. در مرحله سوم اما ارای آرنگوبه طرز شگفت انگیزی افزایش یافت و در حالی که در مرحله دوم 3611 رأی داشت، درمرحله سوم 104 هزار و 297 رأی کسب کرد و مهدوی کیا نیز با 103 هزار و 703 رأی دومشد. وی با 594 رأی بیشتر از مهدوی کیا توانست عنوان محبوبترین بازیکن جهان را کسبکند. البته اگر قرار بود این نظرسنجی روال طبیعی چند هفته قبلا خودش را طی کند سهبازیکن ایرانی به نام های مهدوی کیا، مجیدی و کریمی بالاتر از فوتبالیست های دیگرقرار می گرفتند اما در مرحله پایانی مدیران سایت نظرسنجی اجازه ندادند ایرانی هاشرکت کنند تا یک بازیکن ونزوئلایی انتخاب شود. لازم به یادآوری است که تا چند هفتهمهدوی کیا، مجیدی و کریمی بالاتر از مسی و رونالدو بودند.

جایزهبه سلیمی رسید

در پایانسال 2012 فدراسیون بین المللی وزنه برداری هفت زن و هشت مردی که در بازی های المپیکلندن به مدال طلا دست یافته بودند را انتخاب کرد تا با آرای عمومی بهترین وزنهبردار سال 2012 را انتخاب کند. بدین ترتیب بهداد سلیمی – قهرمان دسته فوق سنگینالمپیک – نیز در این لیست جای گرفت و امیدوار بود با حمایت همه علاقمندان بتواند جایزهبهترین وزنه بردار سال را به خود اختصاص دهد. این در حالی بود که بهداد سلیمی یکبار در سال 2010 این افتخار را به دست آورده بود، البته او در سال 2012 برای رسیدنبه این عنوان ارزشمند یک رقیب بسیار سرسخت به نام «ایلیا ایلین» از قزاقستان داشت.

ایلینیکی از ستاره های بازی های المپیک لندنبودو در این دوره از رقابت ها توانست 5 بار رکوردهایجهان و المپیک را بهبود بخشد. پیش از این نیز حسین رضازاده چندین بار توانسته بوداین عنوان را به دست آورد. به هر حال علاقمندان به وزنه برداری و بهداد سلیمی تاروز بیستم ژانویه سال 2013 با حضور در وبسایت WW.IWF.NET از میان نامزدهای موجود سه وزنه برداربرتر زن و سه وزنه بردار برتر مرد را انتخاب کردند و در نهایت سلیمی عنوان باارزشبهترین وزنه بردار سال 2012 را به خود اختصاص داد.

در اینانتخابات نیز ایرانی ها فوق العاده پرشور حاضر شدند و جایزه ای که شاید می شد بهایلین تعلق گیرد، به بهدادس لیمی اختصاص دادند. در خصوص این نظرسنجی باید به ایننکته هم اشاره داشت که در نخستین سالی که فدراسیون وزنه برداری اقدام به نظرسنجیکرده بود، به خاطر هجوم بیش از حد کاربران ایرانی، سایت این فدراسیون دچار مشکل وبرای یکی دو روز کاملا قطع شد.

وقتیخبری از اینگونه صفحات اجتماعی نبود

درروزگار قدیم و در دوره ای که چیزی به نام اینترنت و شبکه های اجتماعی وجود خارجینداشت یا حداقل به این شکل میان مردم جایگاهی پیدا نکرده بودند، اعتراض به یکورزشکار یا تیم به خارج از ورزشگاه راه پیدا نمی کرد!

بهعبارت دیگر وقتی تماشاگران با یک ورزشکار به مشکل می خوردند فضایی برای نشان دادناعتراض شان نداشتند، آنها مجبور بودند صبر پیشه کنند تا در یک رویارویی مستقیم اعتراضهایشان را نشان دهند.

بهعنوان نمونه پیش از برگزاری بازی برگشت ایران و ایرلند در تهران، تماشاگران خود راآماده سر دادن شعار علیه روی کین می کردند اما هافبک آن زمان تیم ملی ایرلند بهتهران نیامد تا پروژه ایرانی ها ناتمام بنامند. علت حساسیت ایرانی ها روی «رویکین» تحقیر کردن تیم ملی فوتبال در اظهارنظرهایش بود.

درجریان برگزاری دیدارهای ایران و عربستان نیز تماشاگران ایرانی حساسیت زیادی رویمحمد الدعایه و سامی الجابر داشتند اما جز سر دادن شعارهایی علیه آنها در ورزشگاه،کار دیگری انجام ندادند. پیش از حضور در جام جهانی 1998، اظهارنظر عابدزاده درخصوصپاشازاده و انتقاد از انتخاب او به عنوان نماینده ایران در تیم منتخب جهان واکنشهایی را بیرون از زمین فوتبال به دنبال داشت. به واسطه همین اظهارنظر بود که مدتها در ورزشگاه ها، استقلالی ها شعارهایی را علیه عابدزاده سرمی دادند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان