ramazan
ramazan

بهترین اصول مرتب کردن خانه برای عید

بهترین اصول مرتب کردن خانه برای عید

راهنمای بهترین اصول مرتب کردن خانه برای عید

تمیزکاری نوروز فقط به شست‌وشوی وسایل ختم نمی شود، بلکه باید وسایل اضافه زمستانه را نیز جمع و برای وسایل فصل گرما نیز جا باز کنید. به همین دلیل، ترفندهایی را برایتان نام برده ایم که می توانند شکل بهاری به خانه شما ببخشند.

 
1. مرتب کردن انباری

برای انبار وسایل باغبانی و خانه، تخته های چوبی مشبک مناسب تر از داربست های فلزی هستند. برای این منظور، می توانید چنین صفحه ای را به نجاری سفارش دهید یا از فروشگاه های مصالح چوبی نمونه های آن را بیابید. پس از خرید، آن را پشت در انباری نصب و استفاده کنید. با نصب قلاب های S مانند می توانید وسایل مختلف همچون دستکش،  بیلچه، جارو و … را از آن آویزان کنید.

2. نظم یخچالی

یک ایده جالب و خلاقانه: به گیره های چوبی لباسی آهنربا وصل و از آنها به عنوان وسیله ای برای چسباندن کاغذ، عکس و کارت روی یخچال استفاده کنید. برای زیباتر بودن، آنها را با کاغذ سنباده صیقلی و سپس با رنگ های آکریلیک زیبا رنگ آمیزی کنید.

3.  یک جا جمع کردن مجله ها

استفاده از پوشه های بزرگ و محکم برای یکجا کردن مجله ها و نشریه های قدیمی ایده بسیار خوبی است. اما اصولا این فایل ها در پشت خود دستگیره یا سوراخی ندارند که بتوان به راحتی آنها را از قفسه بیرون کشید. به همین منظور، با دستگاه درل دو سوراخ کوچک برای پیچ در آن ایجاد کنید. سپس پیچ ها را با مهره های هم اندازه خود چفت کنید تا هنگام بلند کردن پوشه با مشکل مواجه نشوید.

4. جمع آوری چترهای خیس

برای تعبیه مکانی برای چترهای خیس خود می توانید از سطل های ارزان قیمت گل استفاده کنید. برای اینکه این سطل نمای زیبایی هم داشته باد، آن را با رنگ روغن رنگ کنید. رنگ کردن این سطل های فلزی علاوه بر زیبایی، از زنگ زدن آن نیز جلوگیری می کند. برای تنوع بخشیدن به این سطل ها که می توانید از فروشگاه های  وسایل باغبانی یا گل فروشی ها تهیه کنید، نوارچسبی به یک سوم پایینی سطل بچسبانید و پایین سطل را رنگ کنید. پس از 24 ساعت که از خشک شدن رنگ مطمئن شدید، نوار چسب را باز کنید.

5. پوشاندن وسایل برقی در برابر گرد و خاک

وسایل برقی خانه همچون چرخ خیاطی را می توانید با پارچه های زیبا، از نشستن گرد و خاک روی آنها محافظت کنید. از پارچه ای استفاده کنید که با اندازه کافی بزرگ باشد و همه جای دستگاه را بپوشاند. برای محکم شدن پارچه روی دستگاه می توانید در دو طرف آن نوارهای بلندی بدوزید و گره بزنید. این کار، باز کردن این روکش را نیز آسان می کند.

6. مخفی کردن ریخت و پاش ها

اصولا چیزهایی که روی تاقچه یا قفسه های کمد می گذارید چندان ارزش به نمایش گذاشتن ندارد. وقتی می خواهید وسایلی را از دید پنهان کنید، بهترین کار قرار دادن آنها در قفسه های در بسته است. اگر کمد مورد نظر این قابلیت را ندارد، یک کرکره همرنگ کمد خود پیدا کنید، آن را به اندازه قفسه کتابخانه یا کمد برش دهید و در آخر نصب کنید. یا می توانید از تخته های متناسب و هم اندازه به عنوان درهای تاشو برای این منظور استفاده کنید. این ترفند را می توان برای هر چند طبقه کتابخانه که دوست دارید اعمال کنید.

7. نظم دادن به گیاهان تاز روییده

برای جلوگیری از گسترده شدن گیاهان تازه در همه فضای باغچه، می توانید از گلدان های سفالی کم ارزش استفاده کنید. از گلدان هایی استفاده کنید که قطر آنها حداقل 10 سانتی متر بزرگ تر از ریشه گیاه است. این گلدان را تا دهانه داخل خاک فرو کنید و سپس گل یا گیاه را داخل آن قرار دهید. به این ترتیب، هر گیاهی محدوده خود را به خوبی تشخیص می دهد.

8.  تهیه کیف بهاره

برای ساخت چنین کیف و سبدی می توانید از پارچه های ضخیم و محکم همچون پیش بند نجارها استفاده کنید. این پیش بندها در فروشگاه مصالح ساختمانی فروخته می شوند و با تهیه آن می توانید کیفی با جیب های مختلف تهیه و وسایل بیرون خود را داخل آن قرار دهید.

9. سطل وسایل شست‌وشو

برای صرفه جویی در وقت و خانه تکانی آسان عید، سطلی برای قرار دادن همه وسایل مورد نیاز برای تمیز کاری همه اتاق های خانه در نظر بگیرید. به طور مثال، یک اسفنج، دستمال، برس، شیشه پاک کن، حوله پرز دار، دستکش، مسواک و حوله های کوچک داخل آن قرار دهید. در خلال کارهای خود می توانید دستمال یا دستکش ها را نیز از لبه این سطل آویزان کنید تا خشک شود.

10. نوشتن تاریخ انقضا وسایل

با نوشتن تاریخ اتمام گارانتی وسایل برقی، متوجه می شوید که چه زمانی می توانید جعبه های آنها را دور بریزید. برای این کار کافیست روی کاغذهای چسب دار، تاریخ انقضای گارانتی را بنویسید و آن را روی جعبه بچسبانید. به این ترتیب، با دور ریختن جعبه، فضا بازتر و انباری مرتب تر می شود.

11.محافظت از لباس های انبار شده

استفاده از گیاهان و ادویه های خوش بو همچون رزماری، دارچین و اسطوقدوس باعث می شوند تا  لباس ها و کفش ها بوی تازگی داشته باشند. این گیاهان از ایجاد بید و شب پره در میان لباس های پشمی نیز جلوگیری می کنند.

12. سازمان دهی و به اشتراک گذاری خاطرات

بسیاری از افراد تقریبا همه عکس های خود که در طول زمان و مکان های مختلف ثبت کرده اند را در آلبوم عکس نگهداری می کنند. اما شاید تماشای عکس های قدیمی و افرادی که دیگر میان ما حضور ندارند برای برخی از دوستان ما ناشناس باشد. به همین دلیل، می توانید خاطره این افراد را زنده نگه دارید و عکس آنها در قابی زیبا با زیرنوشته ای که موقعیت و شخصیت طرف را نشان دهد، به دیوار نصب کنید.

13. ساخت جعبه های نگهدارنده

اجازه ندهید میز کار شما زیر کاغذها و وسایل دیگرتان محو شود. قوطی های بلااستفاده و ارزان قیمت را می توان در فروشگاه های وسایل رنگ و ابزار پیدا کرد. این قوطی ها را در یک ردیف روی تاقچه ای در بالای میز بگذارید و با چسب آنها را ثابت کنید. این قوطی ها همچون لانه کبوتر هستند و می توان وسایل و کاغذهای خود را داخل آنها قرار داد.

14. آویزان کردن سطل باغبانی از فرقون

اگر در باغبانی از چرخ دستی یا فرقون استفاده می کنید، می توانید سطلی به فرقون آویزان کنید و هنگام مواجه شدن با زباله های موجود در باغچه آنها را داخل این سطل بیندازید.

15. گم نکردن دستکش های باغبانی

دستکش های باغبانی خیلی مستعد گم شدن هستند. اصولا هنگامی که کثیف می شوند آن را روی بوته ها یا دیوار می گذاریم و اما فراموش می کنیم برداریم و ممکن است در اثر باران خیس شده باشند و تا خشک نشدن آنها، قابل استفاده نخواهند بود. به همین دلیل، بهترین کار این است آهن ربایی داخل آنها کار بگذاریم و آنها را به سطل باغبانی خود وصل کنیم.

16. مرتب کردن در قابلمه و ظروف

وقتی در قابلمه یا تابه را بر می داریم، فضای کمتری اشغال می کنند. اما این درها را کجا باید گذاشت؟ می توانید داخل کابینت یا در انباری نزدیک آشپزخانه یک جاحوله ای فلزی و ساده نصب و درها را داخل آن قرار دهید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان