ramazan
ramazan

آداب و رسوم جالب کریسمس در نقاط مختلف جهان

آداب و رسوم جالب کریسمس در نقاط مختلف جهان
آشوریها هزاران سالاست که در سرزمین پهناور ایران زندگی می کنند . از همان قرن اول مسیحیت که به عیسی مسیح ایمان آوردند به عنوان مسیحیان واقعی در دنیا شناخته شدند و با قدرت تام در راه ایمان واقعی خویش قدم برداشتند…

شب ۲۵ دسامبر شب جشن کریسمس یا نوئل در جهان مسیحیت است. کاتولیک ها و پروتستان‌ها این شب را به عنوان شب میلاد حضرت مسیح جشن می‌گیرند.
در حالی که ارتدکس‌ها و گریگوری‌ها ششم ژانویه را روز میلاد حضرت مسیح می‌دانند و در این روز چنین جشنی برگزار می‌کنند.

 آسیا:
در آسیا تعداد مسیحیان اندک است. در ژاپن که اکثر جمعیت آن پیرو آیین شینتوئیسم هستند جشن نوئل یا کریسمس جنبه مذهبی ندارد. مردم به یکدیگر هدیه می‌دهند و فردای شب کریسمس تعطیل عمومی است.
رستوران‌های زنجیره‌ای فست‌فود مرغ و بوقلمون‌های درسته سوخاری شده را به مشتریان ژاپنی خود عرضه می‌کنند و آنها نیز این غذا را همراه با برنج مشهور صورتی خود می‌خورند.

 در کره جنوبی سنتی تقربا مشابه وجود دارد. چند سال پیش یک کاربر اینترنتی کره‌ای در پیامی پیشنهاد داد که سپری کردن کریسمس به تنهایی غم‌انگیز است. این پیام با استقبال زیادی در کره جنوبی مواجه شد و امروز کریسمس در این کشور به تجمع انبوه مردم و افراد مجرد تبدیل شده است.

در چین نیز تعداد مسیحیان اندک است. در خانواده‌های مسیحی چینی کم و بیش سنن معمول رعایت می‌شود: خوردن بوقلمون، دادن هدایا و فوت کردن شمع‌ها.

 

آداب و رسوم جالب کریسمس در نقاط مختلف جهان

 

آفریقا:
جشن کریسمس یا نوئل تقریبا در همه نقاط آفریقا جشن گرفته می‌شود. اما نکته مهمی در مراسم جشن نوئل در آفریقا وجود دارد و آن گرمای هوا است. به همین دلیل در این قاره درخت کاج نادر است و به جای این درخت مراسم جشن زیر درختان نارگیل برگزار می‌شود.
در اغلب کشورهای آفریقایی اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند. کلیساها، منازل و حتی درختان گرمسیری با لامپ‌ها و حباب‌های رنگی تزیین می‌شوند.
دادن هدیه و انواع شیرینی مرسوم است.

آداب و رسوم جالب کریسمس در نقاط مختلف جهان

آداب و رسوم آشوریهای ایران در کریسمس
آشوریها هزاران سالاست که در سرزمین پهناور ایران زندگی می کنند . از همان قرن اول مسیحیت که به عیسی مسیح ایمان آوردند به عنوان مسیحیان واقعی در دنیا شناخته شدند و با قدرت تام در راه ایمان واقعی خویش قدم برداشتند .

 در ایران آشوریها دو عید بزرگ را جشن می گیرند :
1 – عید میلاد عیسی مسیح که در زمستان است .
2 – عید رستاخیز مسیح که در بهار است .

 غذاهای عید کریسمس
خانواده های آشوری دو سه هفته مانده به کریسمس خانه تکانی خود را شروع می کنند و با نزدیک شدن به عید به تکاپوی بیشتری می افتند . آنچه که به نظر با اهمیت تر می رسد غذاهای مورد مصرف در این ایام است .

 خانواده های نزدیک و فامیل در شب عید و به خصوص در روز عید ، شام یا ناهار را با هم صرف می کنند . در این روز غذاهای سنتی بر روی میز شام یا ناهار آنها دیده می شود . یکی از غذاهای سرو شده " حلیم " می باشد . حلیمی که از روز قبل بر روی اجاق های هر خانه ای در حال پختن است و بوی آن تمامی فضا را در بر می گیرد و کریسمس و نزدیک شدن آن را گوشزد می کند .

 دلمه ، به خصوص دلمه برگ ، کوفته از غذاهای سنتی روی میز می باشد . در عصر حاضر علاوه بر غذاهای سنتی غذاهای مدرن و باب میل جوانان نیز دیده می شود .

 درست کردن انواع و اقسام کیک ها از جمله " کده " یا گاتا و کیک نازک و … و شیرینی های دیگر مرسوم می باشد .

 

آداب و رسوم جالب کریسمس در نقاط مختلف جهان

 

هدایای کریسمس
بزرگان خانواده و فامیل رسم دارند که برای فرزندان و افراد جوان خانواده ها هدایایی را در نظر بگیرند . هدایای کریسمس کودکان در زیر درخت کریسمس گذاشته می شود و به آنها گفته می شود که " بابانوئل " نیمه شب برای آنها هدیه آورده است .

 در سالهای اخیر رسم بود که شب کریسمس از طرف انجمنهای رسمی آشوریها ، جوانان آشوری لباس بابانوئل بر تن کرده و شب هنگام به منازل نیازمندانی می روند که درگیر مسائل اقتصادی اند و با دادن هدایایی به فرزندان آنها دنیای شادی را به کانون خانواده شان می برند . رفتن به خانه های سالمندان ، دادن هدایا و برگزاری جشن و سرور از دیگر کارهایی است که در این روز انجام می گیرد .

  مراسم دعا و نیایش
مراسم شب میلاد مسیح در کلیساهای آشوری برگزار می شود و تا پاسی از شب به طول می انجامد . همچنین مراسم دعا و نیایش روز میلاد نیز صبح روز 25 دسامبر برار با 4 دی ما در همه کلیساها برگزار می شود . در چنین روزی کمتر آشوری دیده می شود که در خانه نشسته باشد و تحت هر شرایطی به کلیسا می رود .

 خانواده های آشوری عادت بر این دارند که روز اول عید را به دید و بازدید بزرگان فامیل اختصاص دهند . و در روزهای بعد نیز هر کدام از خانواده ها یک روز را طبق برنامه ای که از طرف انجمن آشوریها مقرر شده برای دیدوبازدید خود در نظر گرفته و تمامی فامیل و دوستان به دیدار آن خانواده می روند .

  سال نو میلادی
یک هفته بعد از میلاد مسیح سال نو میلادی فرا می رسد . شب سال نو آشوریها در سالن های مخصوص خود جمع شده و تا پاسی از شب به جشن و پایکوبی می پردازند . در این شب آشوری ها با آهنگ های مخصوص آشوری به رقصهای سنتی خود می پردازند . در تمامی کلیساها نیز شب سال نو مراسم دعا و نیایش برگزار می شود .

 

گرد آوری: اختصاصی ناز وب
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان