ramazan
ramazan

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

عید 94 کجای ایران برویم ….؟

برای اینکه در روزهای شاد و متفاوت عید نوروز، جاهای جدید را ببینید و علاوه بر لذت بردن از طبیعت، آثار باستانی و مکان های دیدنی با فرهنگ های تازه هم آشنا بشوید، مطلبی سریالی برای معرفی جاهای مختلف ایران برایتان در نظر گرفته ایم که به اختصار شما را با گوشه‌وکنار کشور چهار فصلمان، ایران، آشنا می کند.

 

معبد آناهيتا؛ دومين بناي سنگي ايران

معبد آناهيتا دومين بناي سنگي ايران پس از تخت جمشيد است كه همواره مورد بازديد گردشگران داخلي و خارجي و باستان شناسان زيادي است.

 

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور در استان کرمانشاه بر سر راه همدان به کرمانشاه قرار دارد. این بنا بر روی تپه ای طبیعی با حداکثر ارتفاع سی و دو متر نسبت به سطح زمین های اطراف ساخته شده است.

 

برخی از مورخین این بنا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند. آناهیتا به معنای پاک و دور از آلودگی در اعتقاد ایرانیان باستان الهه آب، فرشته نگهبان چشمه‌ها و باران و همچنین نماد باروی، عشق و دوستی بوده است.

این اعتقاد از دوران پیش از زرتشت در ایران وجود داشته و در دوران‌های بعدی هم مورد توجه قرار گرفته است.

 

نقشه این بنا چهار ضلعی و هر ضلع آن به شکل صفه ای است که با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده اند و نمای بیرونی آنها به وسیله سنگ های بزرگ تراشیده شده، به صورت خشکه چین پوشش داده شده است.

 

در مواردی برای اتصال برخی از بلوک ها، از بست های آهنی و سربی استفاده شده است.

 

در قسمت جنوبی بنا، پلکان دو طرفه ای به درازای یک صد و پنجاه و چهار متر وجود دارد. هر دو تا پنج پله، در یک بلوک سنگی ایجاد شده است.

در حال حاضر تعداد سنگ پله ها در پلکان شرقی بیست و شش پله و در پلکان غربی بیست و یک پله است.

با توجه به ارتفاع دیوار که 8 و 2 دهم  متر از آن باقی مانده، به طور یقین تعداد پله ها بیشتر از این بوده است.

 

در بخش شمال شرقی بنا نیز دو ردیف موازی سنگ های تراشیده به کار رفته که نشان از ورودی به عرض دو متر در این بخش از بنا است.

 

در مرکز بنا، صفه ای با جهت شرقی – غربی ساخته شده که نود و سه متر درازا و 9 و 3 دهم  متر پهنا و بین سه تا پنج متر ارتفاع دارد.

 

بر روی صفه های چهارگانه این بنا به جز فاصله بین دو رشته پلکان جنوبی، یک ردیف ستون قرار گرفته ، این ستون ها کوتاه و قطور هستند.

 

تنگه واشی – تهران

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

تنگه واشی یکی از دلچسب‌ترین تفرجگاه های ایران است و در فاصله تقریبی 17 کیلومتری از شهر فیروزکوه قرار دارد. (فیروزکوه در فاصله 125 کیلومتری تهران است). این منطقه در استان  تهران و در نزدیکی مرز استان مازندران قرار گرفته است.

 

برای رسیدن به این محل، پس از خروج از شهر فیروزکوه و طی مسافت 2 کیلومتر به سمت تهران، راه آسفالت سمت راست جاده را به سمت تنگه طی می کنیم. تابلو تنگه ساواشی این راه فرعی را کاملا مشخص کرده است. پس از طی مسیر 10 کیلومتر به روستای «جلیزجند» خواهید رسید. (در میانه راه با یک دوراهی مواجه می شوید که راه سمت راست را ادامه دهید همچنین در ورودی روستا نیز با دوراهی دیگری مواجه می شوید که باز هم راه سمت راست را ادامه دهید.

 

پس از طی 4.5 کیلومتر بعد از روستا به انتهای مسیر ماشین رو  می رسید. در این محل می توانید اتومبیل خود را در پارکینگ بگذارید و پیاده روی را آغاز کنید. از این مکان با طی مسافت تقریبی 1 کیلومتر به ابتدای تنگه اول می رسید. از ابتدای تنگه اول تا آبشار انتهای راه، مسیری چشم نواز و زیبا را در سه بخش پیش و رو خواهید داشت.

 

•    بخش اول : مسیر تنگه اول تا ابتدای دشت ساواشی(حدود 250 متر)
•    بخش دوم:راهپیمایی دشت ساواشی(حدود 1700 متر)
•    بخش سوم:مسیر تنگه دوم تا رسیدن به آبشار(حدود 800 متر)

 

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

مسیر تنگه  اول شامل شکافی عمیق در میان کوه های سر به فلک کشیده است. صخره هایی که بعضا ارتفاع آنها به بیش از 100 متر می رسد و تنها راه عبور را به مسیر هموار و مسطح میان دو صخره منتهی می کند. ارتفاع صخره های اطراف مانع تابش نور آفتاب در اغلب اوقات روز می شود و مسیری خنک را برای شما به ارمغان می آورد و وقتی خنکای این تفرج بیش از پیش می شود که شما ناچارید اکثر مسیر تنگه را از میان آب گذر کنید.

 

پس از طی مسیر تنگه اول به دشت مسطح و زیبایی می رسید که با طی مسافت تقریبی دو هزار متر از میان این دشت زیبا و از کنار رودخانه به تنگه دوم می رسید. اگر مسیر تنگه دوم را طی کنید به آبشاری هرچند کم ارتفاع اما زیبا در انتهای مسیر می رسید. مسیر تنگه دوم به دلیل واقع شدن در دل کوه دارای چشمه های کوچک اما زیبایی است که از میان  کوه سرازیر می شود. ارتفاع آبشار حدود 15 متر است و در زیر آن برکه کوچکی از آب ایجاد شده است . تنگه دوم به تنگه «سا» معروف است.

آب این رودخانه از کوه دیلار در 18 کیلومتری شمال شهر فیروزکوه سرچشمه می گیرد و به طول 25 کیلومتر در منطقه ادامه دارد.

 

آبشار از روی صخره ای سرازیر می شود که فرورفتگی در آن قرار دارد که امکان رفتن به پشت آبشار و تجربه محصور شدن بین آبشار و صخره را برایتان میسر می کند. بهتر است برای عبور از تنگه ها از کفش راحت و ورزشی استفاده کنید و اگر پر شدن آب در کفش برایتان آزار دهنده است، می توانید از دمپایی های پلاستیکی که در روستای جلیزجند و در ابتدای مسیر پیاده روی توسط  افراد محلی فروخته می شود، استفاده کنید.

 

سعی کنید وسایل مختصر و مفیدی همراه خود به آبشار ببرید. پیشنهاد ما این است که صبح زود راهپیمایی را شروع کنید و تا ظهر به اتومبیل خود برگردید و نهار را در مناظر زیبای ابتدای مسیر بخورید تا زحمت حمل وسایل نهار را تا آبشار به خود ندهید. پشنهاد دیگر این است که افراد  سالمند و بچه ها را از مسیر تنگه ها عبور ندهید زیرا عبور از مسیر تنگه های برای این افراد مناسب نیست.

البته میتوانید با کرایه  اسب که توسط افراد محلی برای حمل مسافر به کار برده می شود استفاده کنید که بسته به زمان مراجعت شما و انصاف صاحبان اسب ها بین 10 الی 40 هزار تومان خواهد بود.

 

برج طغرل – تهران

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در شهر ری در استان تهران قرار دارد. این برج از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان است و در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

 

برج طغرل بیش از  48 متر مربع مساحت و حدود 20 متر ارتفاع دارد. اسکلت آن خشتی و آجری به صورت استوانه‌ای است. این برج شبیه عقربه‌های ساعت است و می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

 

خشت به کار رفته در برج زاج و خاک و سفیده تخم مرغ است که بر استحکام آن می‌افزاید. از ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد این برج، کاربرد آن به عنوان یک ساعت آفتابی است.

 

برج طغرل برای نخستین بار در سال ۱۳۰۱ شمسی مرمت و بازسازی شد و پس از آن لوحه‌ای مرمر بر سردر بنا نصب شد. بار دیگر در دهه 1370 خورشیدی مورد مرمت قرار گرفت.

 

پارک جنگلی چالدره – شهر تنکابن

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

پارک جنگلی چالدره در استان مازندران در فاصله ۱۸ کیلومتری مسیر تنکابن واقع شده‌است. ارتفاع از سطح دریا این پارک ۴۰۰ متر می‌باشد. این پارک با ۹۴ هکتار وسعت در بین دو رود سه هزار و دو هزار و محل تقاطع این دو رود قرار دارد. پارک جنگلی چالدره جزو جنگل‌های جلگه‌ای محسوب می‌شود.

 

دریاچه کیو

دریاچه کیو در شهر خرم آباد قرار دارد و یکی از منحصر به فردترین و زیباترین دریاچه‌های استان لرستان به شمار می‌آید. آب این دریاچه از چشمه‌ای که در زیر آن قرار دارد تامین می‌شود. مساحت دریاچه کیو 7 هکتار و عمق آن بین 3 تا 7 متر است.

 

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

کیو در گویش لری به معنی کبود رنگ و آبی است و علت نامگذاری آن آب زلال و عمق دریاچه‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.

 

چون چشمه دریاچه کیو فصلی است دبی آن از صفر در هنگامی که خشک است تا حداکثر 3 مترمکعب در ثانیه می‌رسد و دبی آن بستگی به میزان آبدهی آن در حوزه دارد.

 

غار اسپهبد – مازندران

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

غار اسپهبد خورشید یا کرکیل دژ بر سر راه تهران به فیروزکوه در ناحیه دوآب شهرستان سواد کوه استان مازندران قرار دارد.

 

قوس دهانه غار، یکی از عظیم‌ترین دهانه‌های غار طبیعی دنیا است. طول قوس طاق طبیعی و عظیم غار چهل متر و درون غار بصورت تالاری بیضی شکل به درازای ۷۵، عرض ۲۵ و ارتفاع ۱۵ متر است. در برابر غار دیواری با سنگ و ساروج چیده شده است و تا مدخل آن ادامه دارد. بنای این دیوار به دوره ساسانیان باز می‌گردد. در مقابل غار پرتگاه مهیبی قرار دارد که ورود به آن را بسیار مشکل می‌سازد. به دلیل وجود آب آشامیدنی در غار، در گذشته امکان مقاومت به مدت طولانی در آن وجود داشته‌است.

 

داخل غار اتاق‌هایی وجود دارد که قدمت ساخت آن‌ها به دوره ساسانیان باز می‌گردد. این غار در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

 

آبشار تیرکن (هفت آبشار)، بابل

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

آبشار تیرکن با ارتفاع 9 متر در استان مازندران، در روستای تیرکن، در مراتع کالبکوشت و بخش بابل‌کنار شهرستان بابل قرار دارد. این منطقه شامل 7 آبشار کوچک است که به آبشارهای تیرکن شهرت دارند. برای رسیدن به آبشار باید ابتدا به روستای تیرکن بروید که مسیر آسفالته دارد و از آنجا تا مجموعه آبشارها در حدود 2 ساعت پیاده روی در شیب ملایم دارد. آبشار اصلی که به آبشار تیرکن شهرت دارد حوضچه کوچکی ایجاد کرده است. مجموعه آبشار در مسیری به طول 3 کیلومتر در دل جنگل های درازکلا واقع شده اند.

 

هجیج ـ اورامانات

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

اگر جاده پاوه تا هجیج را تا انتها بروید با مناظر بكر و بدیعی از رودخانه پرآب سیروان، آبشارها و چشمه‌های گوناگون روبه‌رو می‌شوید. عرض كم، ریزش هر از گاه كوه، شیب تند و طرح هندسی عجیب این جاده نیز هیجانی به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم می‌زند. در برخی نقاط جاده، باغ‌های سرسبز و در نقاط مرتفع چند‌متر برف؛ تنوع آب و هوایی بی‌مانند این جاده هستند.

 

برج رادکان – خراسان رضوی

بهترین مکان های دیدنی ایران برای نوروز 94 در نازوب (عکس)

برج رادکان در استان خراسان رضوی و در 80 کیلومتری مشهد در مسیر چناران در محل شهر قدیم رادکان قرار دارد.

 

ارتفاع این برج 35 متر، قطر داخلی‌اش 14 متر و قطر خارجی آن 20 متر است. منظر بیرونی بنا تا ارتفاع 2.5 متری به شکل 12 ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت 36 ترک نیم ستونی ساخته شده است. برج رادکان دارای گنبد مخروطی شکل است که ساختمان آن احتمالا در سال 607 قمری به پایان رسیده است.

 

تاریخ احداث برج رادکان را دو سال 600 یا سال 680 ذکر می کنند. به دلیل وجود بروج دوازده‌گانه برخی برای این برج کارکرد تقویم و ستاره‌شناسی نیز قایل‌اند. برج رادکان، در روزگار اوج خود، تنها تعیین کننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده است. این برج اثر ریاضی دان، ستاره شناس و دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین توسی است.

 

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان