ramazan
ramazan

تهدید جدی کم خوابی برای مغز!

مجموعه : دانستنی ها
تهدید جدی کم خوابی برای مغز!

خطرات باورنکردنی بی خوابی و اثرات آن روی مغز

اثرات باورنکردنی بی خوابی یا کم خوابی روی مغز انسان را شوکه می کند! به گزارش نازوب، متخصصان مغز و اعصاب در اروپا از 147 فرد بالغ در سنین 20 تا 84 سال MRI گرفتند. آنها قصد داشتند رابطه بین اختلالات خواب نظیر بی‌خوابی و ابعاد مغز شرکت‌کنندگان در این مطالعه را بررسی کنند.

نخستین اسکن مغزی از این افراد پیش از تکمیل پرسشنامه‌ای راجع به عادت‌های خواب از آنها گرفته شد و دومین MRI‌ نیز حدود سه سال و نیم بعد روی آنها انجام گرفت. نتایج پرسشنامه‌ها نشان داد 35 درصد از حاضران در این مطالعه از نعمت خواب کافی بی‌بهره هستند. متخصصان دریافتند افراد مبتلا به اختلالات خواب در مقایسه با افرادی که خواب کافی داشتند در بازه زمانی انجام این مطالعه، مغزشان سریعتر کوچک شده است. این نتایج به ویژه در افراد بالای 60 سال چشمگیرتر بوده است.

به گزارش نازوب، مطالعات متعددی اهمیت خواب کافی و تاثیر بی‌خوابی و اختلالات خواب را بر مغز انسان نشان داده‌اند. الگوهای خواب نامناسب که سبب اختلالات مغزی نظیر آلزایمر و زوال عقل می‌شوند از دیرباز شناخته شده‌اند. بر اساس این یافته‌ها استنباط می‌شود که اگر کم‌خوابی می‌تواند سبب از دست دادن حافظه شود پس می‌تواند اندازه مغز را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

«نیل مارو»، متخصص مغز و اعصاب و متخصص خواب در‌این‌باره گفت: می‌دانیم که کمبود خواب سبب بروز مشکلات متعددی می‌شود. کم‌خوابی سبب آسیب به سیستم ایمنی بدن، مشکلات قلبی و عروقی، اختلالات وزن و مشکلات حافظه می‌شود. اما هنوز به درستی نمی‌دانیم دلیل آن چیست.

وی افزود:‌ مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد کمبود خواب سبب تجمع پروتئینی در مغز می‌شود که به سلول‌های مغزی حمله می‌کند. بنابراین در حال قرار دادن تکه‌های مختلف پازل کنار هم هستیم تا علت اصلی این تاثیرات را دریابیم. با این حال هنوز به درستی مشخص نیست که آیا کیفیت خواب علت تغییر ساختار مغز است یا اینکه این اختلال از تغییر شکل مغز ناشی می‌شود.

«مارو» می‌گوید: مشکل اصلی اینجاست که دقیقا نمی‌دانیم کدام عارضه مقدم است. آیا اختلالات خواب سبب تحلیل رفتن و کوچک شدن مغز می‌شوند یا اینکه تحلیل رفتن مغز منجر به بروز اختلالات خواب می‌شود؟ این سوالی است که باید در مطالعات آتی به آن پاسخ شفاف داده شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان