بمب خبری 3000 دیوانه در میان مردم تهران+ عکس

مجموعه : اخبار
بمب خبری 3000 دیوانه در میان مردم تهران+ عکس
در حال حاضر نزدیک ۳۰ طفل که دچار نقیصه عقلی هستند در امین‌آباد به سر می‌برند که نگهداری این اطفال مشکلاتی برای بیمارستان روانی از جهت نگهداری سایر بیماران روحی ایجاد می‌کند…
 
جدیدترین آمارهای وزارت بهداشت از ابتلای 21درصدی مردم کشور به اختلالات روانی خبر می دهد که در پایتخت به 34درصد می رسد. بیمارانی که در جمعیت 12 میلیونی تهران، 4میلیون نفر می شوند. با این حال، 50 سال قبل روزنامه اطلاعات از آمار 5هزار نفری مبتلایان به اختلالات روانی خبر داده بود که بیمارستان‌های روانی توانایی پذیرش بیش از نیمی از آنها را ندارند.
 

بمب خبری 3000 دیوانه در میان مردم تهران+ عکس
 
روزنامه اطلاعات چاپ 31 مردادماه 1342 با تیتر «3هزار دیوانه در میان مردم زندگی می کنند» نوشته بود: صبح امروز آقایان دکتر طباطبایی رئیس ادارۀ پزشکی قانونی و ناصح دادستان تهران بازدیدی از بیمارستان روانی امین‌آباد (تیمارستان) به عمل آوردند.

ضمن این بازدید مسئولین بیمارستان روانی به اطلاع دادستان رساندند که با وجود وسعت و ازدیاد جمعیت تهران بر تعداد بیماران روانی تهران افزوده شده، به حدی که امکان قبول این قبیل بیماران از بین رفته است و از طرفی همه روزه از شهرستان‌ها نیز عده‌ای بیمار روانی به تهران اعزام و به وسایل مختلف درصدد برمی‌آیند این قبیل بیماران را نیز به امین‌آباد تحویل دهند و چنانچه شهرداری‌های هر محل به بودجۀ بیمارستان روانی از جهت تامین مخارج بیماران ناحیه خود کمک نکنند برای بیمارستان امکان نگهداری این تعداد بیمار وجود ندارد.

اعلام خطر می‌کنم!
در گزارش مذکور همچنین از دادستان تهران تقاضا شد که موافقت اردوی کار برای ساختن یک محل مناسب جلب شود تا اطفالی که دچار نقیصه عقلی هستند در آن محل نگهداری شوند. در حال حاضر نزدیک ۳۰ طفل که دچار نقیصه عقلی هستند در امین‌آباد به سر می‌برند که نگهداری این اطفال مشکلاتی برای بیمارستان روانی از جهت نگهداری سایر بیماران روحی ایجاد می‌کند.

آقای دکتر طباطبایی رئیس ادارۀ پزشکی قانونی پس از خاتمۀ این بازدید به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر بین ۱۸۰۰ تا دو هزار نفر بیمار روانی در بیمارستان روانی رازی بستری هستند در حالی که حداقل در تهران پنج هزار بیمار روانی وجود دارد. به این ترتیب سه هزار نفر از بیماران روانی بین جمعیت تهران به سر می‌برند و به همین جهت امکان دارد هر روز یکی از آن‌ها با مردم عادی برخورد نمایند.

آقای دکتر طباطبایی افزود: من به حکم وظیفه و کار روزانه خود از این جهت اعلام خطر می‌کنم زیرا در تهران حداقل سه هزار نفر بیمار روانی بین مردم پراکنده‌اند و چون امکان مالی و سازمانی تیمارستان مناسب نیست از نگهداری آن‌ها معذور است.

تهران چند بیمار روانی دارد؟
آمار 5 هزارنفری مبتلایان به اختلالات روانی در سال 42 اگرچه تعجب برانگیز بود، اما آمارهای امروزی از رقم 4میلیون بیمار در تهران خبر می دهند. رقمی که نسبت به 50سال قبل 80هزاردرصد افزایش داشته است!

شهریورماه امسال، معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت در همان جلسه معارفه خود آماری از وضعیت اختلالات روانی در مردم ایران داد که به گفته او باید توجه جدی و سریع به آن شود. علی اکبر سیاری گفته بود: طبق آمار 21.1 درصد مردم کشور اختلالات روانی داشته‌اند که مطالعات جدید در بین مردم تهران نشان می‌دهد که 34.2 درصد از اختلالات روانی رنج می‌برند و باید در این زمینه کاری کرد.

پیش از آن هم وزارت بهداشت آمارهایی منتشر کرده بود که نشان می داد 26.5 درصد زنان و 20.8 درصد مردان ایرانی در طول یکسال حداقل به یک نوع اختلال روانی مبتلا می‌شوند.

این بررسی همچنین نشان داده بود که بیماریهای روانی در زنان کشور رتبه اول بار بیماری‌ها را دارد و در مردان بعد از حوادث عمدی و غیر عمدی که عمدتاً حوادث ترافیکی است دومین بار بیماری‌ها را از نظر مرگ و ناتوانی باعث می‌شود.

با این حال، کمبود تخت های روانی هنوز هم مشکل اصلی بیمارانی است که مجبورند به جای درمان در بیمارستان، به زندگی روزمره شان بپردازند. بر اساس نیازسنجی انجام شده مبتلایان به اختلالات روانی در ایران حداقل به 11هزار تخت روانی در بیمارستان ها نیاز دارند که تنها 7هزار تخت برای آنها فراهم است.
 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان