ramazan
ramazan

نیکی کریمی از عروس تا …. سوت پایان

نیکی کریمی از عروس تا …. سوت پایان
برخی زندگی نیکی کریمی را شبیه به زندگی فروغ فرخ‌زاده می‌دانند….
 
چند سال وقتی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره‌های موضوعی و استانی برگزار می‌کرد و بازیگران و سینماگران زیادی را به شهرستان‌ها و استان‌های مختلف می‌برد، در فرودگاه ارومیه دیدمش.به دور از هر جنجال و حاشیه‌ای تنها بر روی یکی از صندلی‌های سالن انتظار نشسته بود.

مانتوی ساده‌ای به تن داشت و شال مشکی نخی به سر انداخته بود.درست مثل یک آدم معمولی که هیچ نظری را به خود جلب نمی‌کند و باعث نمی‌شود تا عکاسان لنزهای دوربین خود را روی او زوم کنند. آنقدر با متانت در عین حال یخ و سرد نشسته بود و به زمین خیره شده بود که مردم معمولی شک می‌کردند او «نیکی کریمی»  است و باید با او عکس یادگاری بیندازند!

سردی رفتار و نگاه‌اش هیچ خبرنگاری را هم ترغیب نمی‌کرد که به سمت‌اش برود و با او گپی هر چند کوتاه بزند! اما این سکوت و تنها نشستن این سوال را در ذهن به وجود می‌آورد که نیکی کریمی برای چه به این جشنواره آمده است؟

نیکی کریمی که حالا هم مترجمی را تجربه کرده است و هم فیلم‌سازی داستانی و مستند را با فیلم« عروس» به کارگردانی بهروز افخمی به شهرت رسید او در این فیلم با ابوالفضل پورعرب هم‌بازی بود. زیبایی چشم‌گیر کریمی در دهه 70 نام او را بر سر زبان‌ها انداخت و این زیبایی زمانی بیشتر جلب نظر کرد که خودش در مصاحبه‌ ای گفت: بعد از اولین نمایش فیلم عروس شبانه تعداد زیادی خواستگار به خانه ما آمد( نقل به مضمون)!

همین جمله که شنیدن آن از زبان یک بازیگر جوان و کم ‌تجربه بعید هم نبود، سال‌ها بعد آنقدر برای خود نیکی کریمی گران تمام شد که همه تلاش خود را کرد تا نشان دهد که به دنیای بازیگری آمده است تا هنرمند بماند و کارهای متفاوتی در زمینه بازیگری، کارگردانی،نویسندگی و حتی ترجمه انجام دهد.

نیکی کریمی که او را باید جزو اولین "ستاره های سینمای بعد از انقلاب" دانست، سال‌هاست به دور از هر حاشیه‌ زردی به فعالیت‌های هنری‌اش ادامه می‌دهد.در فیلم‌های شاخص و هنری بازی می‌‌کند و تلاش می‌کند فیلم‌‌های هنری و خاص کارگردانی کند. برخی زندگی نیکی کریمی را شبیه به زندگی فروغ فرخ‌زاده می‌دانند.

فروغ فرخ‌زاد از زمانی شعرهایش پخته شد و به فیلم‌سازی روی آورد که با ابراهیم گلستان آشنا شد و کارش را در استودیوی فیلم‌سازی او شروع کرد.نیکی کریمی هم از زمانی نگاهش به دنیای هنر تغییر کرد که با عباس کیارستمی بیشتر آشنا شد.

او در فیلم A B C AFRICA) ) دستیار عباس کیارستمی بود و بعد از آن بود که فیلم کوتاه داشتن یا نداشتن را با موضوع نازایی زنان کارگردانی کرد.این شائبه زمانی بیشتر شد که کریمی اشعار فروغ را دکلمه کرد و سی دی آن را به بازار عرضه کرد.

ترجمه کتاب زندگی‌نامه مارلون براندو را با نام آوازهایی که مادرم به من آموختم نشان داد که کریمی راه متفاوتری را نسبت به دیگر بازیگران انتخاب کرده است. او با ساخت فیلم یک شب نشان داد که تصمیم دارد از حقوق زنان دفاع کند.فیلمی که یک دختر جوان را نشان می‌داد که بنا به دلایلی باید شب را در خیابان‌های تهران سپری می‌کرد.او در این سفر شبانه با مردانی رو به رو می‌شد که هر کدام به نوعی چشم طمع به او داشتند.

یک شب از لحاظ ساختار و کارگردانی اثری در خور توجه نبود اما نشان داد که کریمی می‌تواند به آینده کارگردانی‌اش امیدوار باشد.

این بازیگر 42 ساله که بازی در فیلم هایی مانند سارا، پری، جهان پهلوان تختی، دو زن، واکنش پنجم، روانی، نسل سوخته، برج مینو و بوی پیراهن یوسف را در کارنامه خود دارد به عکاسی هم روی خوش نشان داده و تا کنون چند نمایشگاه از آثارش را در معرض دید گذاشته است.

کریمی اهل حاشیه، مصاحبه و جنجال‌سازی نیست.کمتر برایش حاشیه سازی می‌کنند و زمانی‌که شایعه‌ای یا اتفاق حاشیه‌ای برایش شکل می‌گیرد ترجیح می‌دهد سکوت کند.مثلا چند روز قبل در زمان اهدای جوایزش به موزه سینما، گویا استاد عزت‌الله انتظامی را در آغوش گرفته است.

برخی از سایت‌ها این عکس او را منتشر کردند و نوشتند که بی اخلاقی در دنیای سینما هنوز هم رواج دارد اما نیکی کریمی از این موضوع به سادگی گذشت و هیچ جوابی نداد همانطور که در دهه هفتاد وقتی در یک سال در دو فیلم حاتمی‌کیا به نام‌های برج مینو و بوی پیراهن یوسف بازی کرد وحاشیه‌سازان برای او حرف‌هایی نوشتند سکوت کرد و هیچ نگفت.
کریمی که تاکنون در جشنواره‌های زیادی به عنوان داور حضور داشته است در زمینه تئاتر هم تجربه‌ای را به نام خود به ثبت رسانده است.او امسال در نمای« شام با دوستان» بازی کرد.منتقدان درباره حضور کریمی نوشتند برای صحنه تئاتر بازیگر خوبی نیست و حاشیه‌نویسان نوشتند زیبایی او که هنوز هم به چشم می‌آید روی صحنه تئاتر بیشتر دیدنی می‌شود!

کریمی اهل بازی در آثار تلویزیونی نیست اما چند سال پیش در تله تئاتر خرده جنابت‌های زن و شوهری مقابل محمدرضا فروتن بازی کرد که بازی‌اش اصلا خوب نبود.چند سال پیش کمال تبریزی او را برای بازی در فیلم خیابانهای آرام دعوت کرد.

همین همکاری باعث شد تا کریمی در سریال سرزمین کهن که پخش آن به زودی از تلویزیون آغاز می‌شود، یکی از نقش‌های اصلی را بازی کند.حال باید منتظر ماند و دید او در این سریال چگونه بازی را از خود ارائه داده است.

نیکی کریمی بازیگر کم‌حاشیه‌ای است که تلاش می‌کند خود را به عنوان چهره‌ای فرهنگی و هنری معرفی کند.هر چند بسیار معروف است اما در فعالیت‌های سیاسی قدمی برنمی‌دارد و در میتینگ‌های سینمایی هم شرکت نمی‌کند.اما شنیده‌ها حاکی است در فعالیت‌های بشردوستانه و انسان‌دوستانه پیش‌قدم است.

البته فوتبال را دوست دارد و در میان فوتبالیست‌ها هم محبوبیت دارد چون فیلم مستندی ساخته با نام روزی روزگاری فوتبال.البته یک فیلم سینمایی هم به نام سوت پایان ساخته که شهاب حسینی در آن بازی می‌کند. با همه این‌ها می‌توان گفت نیکی کریمی هنرمند با کمالاتی است که دستی بر همه هنرها دارد!

 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان