آیت الله ها چه سوار می شوند

آیت الله ها چه سوار می شوند

روحانیون درجه بعدی بیشتر ماشین های ایرانی سوار می شن. عده ای که معتقد به ماشین داشتن نیستند…

دیروز عصری رفتم درس آیت الله هاشمی شاهرودی. موضوع درس یک بحث مقدماتی بود درباره تاریخچه علم اصول فقه. آقای شاهرودی که تا همین چند ماه پیش رییس قوه قضاییه بود روزهای شنبه تا سه شنبه در قم بحث خارج اصول دارن. ایشون از شاگردان نزدیک شهید صدر هستن و شهید صدر هم یکی از اساتیدصاحب نام در  علم اصول فقه.

حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر شاگرد حاضر بودند. محل کلاس هم مسجد محمدیه هست. مسجد محمدیه الان در گوشه سمت چپ شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه قرار داره. چون در حالت عادی مسجد جزء شبستان هست، برای کلاس اطراف محدوده مسجد رو با پارتیشن جدا کرده بودند. از در حرم که می خواستی بری داخل دو تا پرشیای مشکی با یک بنز راهنمایی و رانندگی و چند نفر محافظ رو دم در می دیدی که مربوط به آیت الله شاهرودی بود. چند نفر محافظ دم در ایستاده بودند و چند نفر هم در راهروی مسجد.

اما برخلاف آیت الله شاهرودی بیشتر علمای قم از پیکان برای رفت و آمد استفاده می کنند.

مثلا آیت الله شبیری زنجانی یا پیاده میاد سر درس و یا گاهی وقت ها به خاطر کهولت سن از ماشین استفاده می کنن. اونم یک پیکان بدون محافظ. عقب هم معمولا پسرشون می شینن. که البته تا دفترشون راهی نیست.

آیت الله وحید خراسانی هم با یک پیکان میان درس. معمولا با دو پسرشون میان.

آیت الله جوادی و آیت الله نوری همدانی هم پیکان سوار هستند و معمولا دو محافظ دارند.

ماشین آیت الله مکارم شیرازی سمند هست، با دو محافظ.

آیت الله محقق داماد هم یک پیکان دارند که فکر کنم مدل ۶۰ باشه. (قابل توجه اینکه غیر از پیکان ایشون، همه پیکان های نام برده در این نوشته رنگ سفید و مدل بالا هست. ولی این پیکان منحصر به فرد رنگ نارنجی داره.)آقای محقق محافظ ندارن و فقط سرایدار دفتر ایشون رو می بره و میاره.

سید حسن آقا خمینی هم با ۲ تا پیکان سفید رنگ و معمولا ۳ یا ۴ محافظ میومدن سر درس. البته ایشون امسال با اینکه اسمشون توی لیست استادان هست، هنوز که هنوزه سر کلاس نیومدن.

از اساتید که بگذریم، روحانیون درجه بعدی بیشتر ماشین های ایرانی سوار می شن. عده ای که معتقد به ماشین داشتن نیستند. عده ای پژو ۴۰۵ و البته بعضیا ۲۰۶ خیلیا مثل بقیه مردم پراید سوار می شن و البته پیکان. پژو ۴۰۴ هم که معروف هست به پژو آخوندی! هنوز توی قم دیده می شه

البته خیال نکنید  قانون ماشین سواری برای همه روحانیونه. هنوز هم عمامه به سر های موتور سوار توی قم هستند و این مسئله اصلا حساسیت برانگیز نیست.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان