ramazan
ramazan

صدایش مفسده نبود، معرکه بود!

مجموعه : اخبار
صدایش مفسده نبود، معرکه بود!
حمید رسایی در جلسه دیروز فیلمی را در میان نمایندگان پخش كرده بود كه زنی را در حال تك خوانی نشان می داد. جنتی مدعی شد این اتفاق مربوط به خارج از كشور است…
 
امیر وفایی نوشت:
وزیر ارشاد روز گذشته به مجلس رفت تا به سوالات حمید رسایی،‌ نماینده تهران پاسخ بدهد. در جریان این پرسش و پاسخ بحث دامنه داری درباره مفسده برانگیز بودن یا نبودن تك خوانی و جمع خوانی خانم ها درگرفت. رسایی معتقد بود هرگونه خوانندگی خانم ها مفسده برانگیر است اما وزیر به لالایی تیتراژ پایانی سریال مختار كه بارها از تلویزیون پخش شده استناد می كرد.

حالا ما كه دل در گرو  مهر هر دو طرف ماجرا و به طور كلی همه مسئولان نظام داریم، این وسط حیران مانده ایم كه كدامشان درست می گویند؟ از یك طرف نگاه نافذ و چاله روی لپ رسایی در سنگر او پایبندمان كرده و از طرف دیگر غبغب آرمیده روی آخرین دكمه بسته شده پیراهن جنتی به سمت او فرایمان می خواند.

در هر صورت وقتی پای مصالح مملكتی به میان می آید باید فارغ از دلبستگی های اینچنینی به دنبال احقاق حق باشیم. در گام اول باید تحقیق شود كه آیا لالایی پایانی سریال مختار كسی را از راه به در كرده یا نه. مواردی گزارش شده كه به محض شروع این تیتراژ خیلی از مردان متاهل و مجرد با عجله شال و كلاه كرده و از خانه بیرون می زدند؛ اما هنوز ثابت نشده كه به دنبال مفسده می رفتند یا فقط می خواستند كمی قدم بزنند تا غذای‌شان هضم شود. در گام بعدی این سوال مطرح می شود كه اگر تك خوانی خانم ها مفسده است، پس چرا شبكه نسیم صدای مادرانی كه به صورت ریتمیك قربان صدقه بچه های‌شان می‌روند را پخش می كند؟

مادر از بچه هشت ماهه‌اش كه دستش را می كند داخل سطل ماست و می مالد به در و دیوار فیلم گرفته و فرستاده برای شبكه. صدای خود او هم از پشت دوربین می آید كه می خواند:« كی تورو قشنگت كرده، مست و ملنگت كرده …. كی تو رو عزیزت كرده، این جوری تمیزت كرده؟» مادر دیگری آنقدر محو   فرزندش شده كه كلمات نامفهومی را به زبان می آورد و عملا موسیقی منحط و منحرف غربی را در رسانه ملی ترویج می‌كند. حال آنكه ما در این مملكت، جوانان سبیل از بناگوش در رفته‌ای داریم كه نه تنها بچه ندارند، بلكه زن هم ندارند.  در نقطه مقابل، موارد دیگری را می توان مثال زد كه تك خوانی خانم ها هیچ مفسده‌ای ایجاد نكرده.

 مثلا مادر خود ما كه سه تا پسر و یك شوهر داشت هر وقت پای ظرفشویی استكان و نعلبكی‌ها را می شست زیر لب آرام زمزمه می كرد، و وقتی بشقاب ها را می شست كمی صدایش را بالاتر می‌برد. یك بار كه ته دیگ عدس پلو سوخته بود و می‌خواست قابلمه اش را بشوید ناگهان به سمت ما برگشت، نگاهی به جمع انداخت، دستكش هایش را درآورد و رفت در مایه های دشتی. مادر وسط آشپزخانه چه چه می زد و ما همه میخش شده بودیم. وقتی یك نفس 40 ثانیه ادامه داد، صدای كف و سوت ها بلند شد. پیش درآمد كه تمام شد مادر به پدر خیره ماند و خواند: « شانه‌هایت را برای گریه كردن دوست دارم، دوست دارم…» پدر بغض كرده بود و ما سه تا برادر هم به شدت احساساتی شده بودیم. الان سال ها از آن ماجرا می گذرد و ما هیچوقت به دنبال فساد نرفتیم.      

حمید رسایی در جلسه دیروز فیلمی را در میان نمایندگان پخش كرده بود كه زنی را در حال تك خوانی نشان می داد. جنتی مدعی شد این اتفاق مربوط به خارج از كشور است. لذا نمایندگان دوباره فیلم را مورد بازبینی قرار دادند. خواننده می خواند: « تو از شهر غریب بی نشونی اومدی، تو با اسب سفید مهربونی اومدی.» ناگهان كوچك‌زاده گفت: «واااااای…. چقدر پیر شده.» و در حالی كه اشك در چشمانش جمع شده بود و به همه بد و بیراه می گفت جلسه را ترك كرد.
 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان