ramazan
ramazan

دختری که ادعا می کند شارپووای ایران است!تصاویر

دختری که ادعا می کند شارپووای ایران است!تصاویر

صبا نجفی که خود را "شاراپووای" آینده می‌داند با صراحت تمام می‌گوید که تنیس ورزش پولدارها است و خیلی‌ها سعی در کتمان آن دارند. گفتگوی جالبی با این دختر نوجوان داشته ایم که تقدیم به شما خوانندگان عزیز میکنیم…

 صبا نجفی، تنیس‌باز نوجوان ایران می‌گوید آنقدر به خودش اعتماد دارد که در آینده می‌تواند در تنیس حرفه‌ای به یک "شاراپووای" دیگر تبدیل شود. در روزهایی که تنیس بانوان ایران در وضعیتی ساکن قرار دارد، تنیس‌باز 13 ساله تهرانی موفق شده در جایگاه نخست رنکینگ زیر 14 سال دختران آسیا قرار بگیرد.

صبا نجفی که اکنون باید خود را برای نشان دادن توانایی‌هایش در مسابقات سطح یک آسیا آماده می‌کند به همراه مادرش که همراه همیشگی اوست، مهمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بود. نجفی با وجود سن و سال کم با اعتماد به نفس عجیبی که در گفتارش وجود دارد از آینده‌ای که برای خود ترسیم کرده صحبت می‌کند و می‌گوید: با مهاجرت به خارج از کشور این اعتماد را به خودم دارم که به اهدافم در زندگی دست یابم.

صبا نجفی که خود را "شاراپووای" آینده می‌داند با صراحت تمام می‌گوید که تنیس ورزش پولدارها است و خیلی‌ها سعی در کتمان آن دارند. گفتگوی جالبی با این دختر نوجوان داشته ایم که تقدیم به شما خوانندگان عزیز میکنیم.

 

دختری که ادعا می کند شارپووای ایران است!تصاویر

از 6 سالگی شنا را شروع کردم. در مسابقات کشوری هم مقام سوم را آوردم اما چون بازی‌های توپی را دوست داشتم و خاله‌ام نیز تنیس‌بازی می‌کرد به وسیله او تنیس را انتخاب کردم. اول به صورت تفریحی بازی می‌کردم بعد نمی‌دانم چطور شد که سر از تنیس حرفه‌ای درآوردم.

تاکنون چه مقام‌هایی بدست آوردی؟
از پنجم دبستان تا الان در مسابقات قهرمانی کشور اول بودم. از یک سال و نیم پیش نیز در مسابقات خارجی شرکت کردم که اولین مسابقه‌ام در قطر بود. البته در آن مسابقات با تیم ایران رفتم. مسابقات قطر تجربه‌ی اولم بود و حریفم هم یک دختر هندی خیلی جرزن بود!(باخنده). نتوانستم خوب بازی کنم. حریفم هم جرزنی می‌کرد و وسط بازی گریه کردم. بعد از آن در مسابقات قزاقستان دو تا مقام اول کسب کردم. در مسابقات قطر هم دو تا مقام اول یک مقام دوم کسب کردم. در مسابقات تایلند نیز یک مقام قهرمانی،‌دو نائب‌قهرمانی و یک چهارمی به دست آوردم.

چه کسی پیشنهاد داد در مسابقات بین‌المللی شرکت کنی؟
واقعا نمی‌دانم چطوری در مسابقات شرکت کردم. فقط دیدم همین طوری دارم در مسابقات شرکت می‌کنم!(با خنده)
مادر صبا: مربی‌اش امیر مهذب‌نیا گفت که صبا در کدام مسابقات شرکت کند. حتی در دو تا مسابقه زیر 18 سال جهان هم شرکت کرد و رنکینگ جهانی هم دارد.

اداره کل ورزش و جوانان استان تهران تاکنون از تو تقدیر و تشکری داشته است؟
اصلاً من را نمی‌شناسند. مسابقات قطر که رفته بودیم حتی نپرسیدند چه کار کردم. پرچمی هم در فرودگاه نصب نکردند. بعد از مسابقات تایلند هم در فرودگاه یکی از مردم از من پرسید این کاپ‌ها را از Freeshop فرودگاه خریدی؟!

الگوی ورزشی داری؟
"نادال" و "جوکوویچ". به این دو تا خیلی علاقه دارم(با خنده). مسابقاتشان را نگاه می‌کنم. مامانم سر غذا خوردن خیلی اصرار می‌کند غذا بخورم من هم می‌بینم وقتی آنها بعد از مسابقات غذا می‌خورند. من هم غذا می‌خورم.
مادر صبا: سبک بازی صبا مثل نادال است.

دختری که ادعا می کند شارپووای ایران است!تصاویر

بعد از بازگشتن از مسابقات بین‌المللی و کسب مقام، عکس‌العمل بچه‌های مدرسه‌ات به چه صورت است؟
سعی نمی‌کنم دوستی داشته باشم! چون دوست خوب که بهش اعتماد کنی واقعاً نمی‌توانی پیدا کنی. وقتی رفتم مدرسه یکی دو نفر از من پرسیدند چه کار کردی. بقیه بچه‌ها به صورت اکیپ هستند و من به آنها کاری ندارم.
مادر صبا: خیلی‌ها فکر می‌کنند صبا از امتحانات فرار می‌کند. در صورتی که اصلاً این طور نیست و نمره‌های او از خیلی از بچه‌ها بالاتر است. البته مدرسه خیلی با صبا برای شرکت در مسابقات همکاری داشته که واقعاً از آنها تشکر می‌کنم.

پس دوستی نداری؟
چرا، با یک دختر از اردن به نام دانا دوست هستم. او هم تنیس‌ بازی می‌کند اما خیلی حرفه‌ای نیست. از طریق اینستاگرام با او در ارتباط هستم.

روزی چند ساعت تمرین داری؟
هر روز 4 ساعت تمرین می‌کنم به غیر از جمعه‌ها که استراحت دارم.

تنیس بازی کردن به وضعیت تحصیلی‌ات لطمه وارد نمی‌کند؟
بعد از این که از مسابقات برمی‌گردم یک مقدار پشتم باد می‌خورد. یکی دو روز اول که درس می‌خوانم احساس می‌کنم هیچی توی ذهنم نمی‌رود!(باخنده)

برای آینده هدف اصلی‌ات را تنیس قرار داده‌ای یا به شغل دیگری هم فکر می‌کنی؟
خیلی پزشکی را دوست دارم و اولویت اصلی‌ام درسم است. البته تنیس هم خیلی باحال است و اگر خارج از کشور بروم به خودم اعتماد دارم که به هر دو هدفم یعنی پزشکی و تنیس می‌رسم. شاید یکی دو سال به خاطر درسم تنیس بازی نکنم اما تنیس را هم ادامه خواهم داد.
مادر صبا: احتمال دارد بعد از امتحانات خردادماه، صبا به اسپانیا برود و صبا را به یک کمپ در والنسیا ببریم تا هم درس بخواند و هم تنیس بازی کند. چون صبا اول راهنمایی در امتحانات خلاقیت فیزیک و ریاضی هم اول شد. او جزو بچه‌های درس‌خوان است. صبا به من قول داده به تنیس و درس در یک سطح رسیدگی کند.
صبا نجفی: البته من می‌خواهم از اسپانیا به آمریکا بروم.

دختری که ادعا می کند شارپووای ایران است!تصاویر

دوست داری با مربی خارجی کار کنی؟
من مربی‌ام را به هیچ کس ترجیح نمی‌دهم(با خنده). البته مربی‌ام گفته وقتی ببینم به جای رسیدی که دیگر نمی‌توانم از پس تو بربیایم می‌گویم که بروی با مربی دیگری کار کنی. اما آقای مهذب‌نیا هر روز چیزهای جدیدی به من یاد می‌دهد و هنوز جا دارد.

تنیس ورزش پولدارها است؟
بله، تنیس هزینه‌های زیادی دارد. جدا از هزینه مسابقات و سفر، پول هر راکت تنیس 500 تا 600 هزار تومان می‌شود.
مادر صبا: هزینه‌های لباس صبا از پول مربی خصوصی‌اش بیشتر می‌شود. هر ماه‌هم برای او کفش می‌خریم. هزینه‌های مربوط به پزشک تغذیه، دکتر روانشناس هم هست.

از ارغوان رضایی و نحوه بازی‌اش شناخت داری؟
تنیس بازهای خارجی مثل "شاراپووا" خیلی بهتر از ارغوان رضایی هستند.

فکر می‌کنی یک روزی بتوانی "شاراپووای" ایران بشوی؟
"شاراپووای" ایران که هستم!(با خنده)

وقتی به خارج از کشور مهاجرت کردی، باز هم برای ایران بازی می‌کنی؟
بله، ایران را دوست دارم. البته شاید کشورهای دیگر هم من را خواستند و بیشتر رسیدگی کنند. باید بینم آینده چه چیزی می‌شود.

کار سختی را برای مسابقات سطح یک تنیس آسیا در پیش داری؟
بله، تنیس‌بازهای سطح یک قوی‌تر هستند. من هم دستم آسیب‌دیده. ان‌شاءالله تا آن موقع خوب می‌شود اما یک مقدار تکنیکم به هم ریخته و باید بیشتر تمرین کنم. در این مسابقات هم برای کسب تجربه و هم برای بدست آوردن مقام شرکت می‌کنم.

خانم مدرس‌زاده(مادر صبا)؛ شما در تمام مسابقات همراه صبا بوده‌اید، راجع به سختی‌های این همراهی صحبت می‌کنید؟
من باید تمام برنامه‌های صبا را هماهنگ کنم به طوری که به موقع غذا بخورد، سر وقت به تمرین‌ها برسد. خوابش به موقع باشد. بنابراین خیلی مواقع به ویژه زمان مسابقات احساس می‌کنم که دیگر خسته شدم و نمی‌توانم ادامه بدهم. صبا کیف مخصوص به خود دارد که تمام وسایل‌هایش را داخل آن ‌می‌گذارد من موقع مسابقات مجبورم این کیف را از این زمین به آن زمین ببرم. در کل من دیگر برای خودم زندگی نمی‌کنم و تمام زندگی من وقف صبا شده. البته صبا دختر خوبی است و لیاقت این کارها را دارد اگر نداشت هیچ موقع این کارها را برایش انجام نمی‌دادم.

راجع به خصوصیات اخلاقی صبا صحبت کنید؟
صبا خیلی دختر لجبازی است! بر عکس من که کارها را خیلی سروقت انجام می‌دهم او کاملا خونسرد است. البته دختر حرف‌گوش کنی بوده و پشتکار دارد. هر کاری را شروع کند تا آخر پیش می‌رود.

همان طور که اشاره کردید تنیس رشته ورزشی پرخرجی است. تا الان مسائل مالی مانعی برای تنیس بازی کردن صبا نبوده است؟
در حال حاضر خوب پیش می‌رویم اما بد نیست یک جاهایی هم صبا اسپانسر داشته باشد. اگر هزینه سه تا مسابقه را ما می‌دهیم یکی را هم اسپانسر پرداخت کند زیرا هر چه بیشتر در مسابقات شرکت کند بهتر است. فعلا مشکلی نداریم اما اگر اسپانسر داشته باشد بهتر است. تا الان پیشنهادی نشده است.

فدراسیون تنیس چقدر از صبا حمایت کرده است؟
حمایت مالی نداشته‌ اما هماهنگی برای حضور در مسابقات بین‌الملی و کارهای ثبت نام را آقای شایسته و صفتی کمک می‌کنند و از این لحاظ یک جورایی حمایت داشته‌اند.

و صحبت پایانی
صبا نجفی: علاوه بر این که از پدر و مادرم، مربی‌ام تشکر می‌کنم، از آقای شایسته و خانم مدرس‌زاده(دبیر هیات تنیس تهران) تشکر می‌کنم و به آقای شایسته می‌گویم که اگر مسابقات ITF برگزار شود خیلی به من کمک می‌کند.
مادر صبا: از تمام کسانی که برای صبا زحمت می‌کشند تشکر می‌کنم و پدرش که واقعاً برای صبا زحمت می‌کشد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان