ramazan
ramazan

حل تمامی مشکلات اخلاقی با این روش

حل تمامی مشکلات اخلاقی با این روش

شما از پرتال جامع ناز وب در بخش، سبک زندگی، سلامت روان حل تمامی مشکلات اخلاقی با این روش ،… بازدید می کنید. امیدواریم از این بخش لذت ببرید.

بیماری ها به اندازه ی شدت و میزان مزمن بودنشان، درمان های دراز مدتی را می طلبند و قطعاً این درمان ها به صبر نیاز دارند. ضعف های اخلاقی نیز همین گونه اند. نوعاً اصل مهم در معالجه ی ضعف های اخلاقی، صبر است.

صبر کردن
ما در مقابل همسرمان صبر می کنیم، نتیجه چیست؟ با صبر کردن چه اتفاقی می افتد؟ مطمئن باشید یکی از آثار صبوری حل مشکلات است، اما گذر زمان چگونه مشکلات را حل می کند؟ صبر از چند طریق مشکلات را حل می کند.

اول آنکه صبر به آمادگی فرد کمک می کند. عدم آمادگی زوج به منظور تشکیل زندگی مشترک، می تواند بستر مناسبی برای بروز مشکلات و تنش های خانوادگی باشد، شخصی که آمادگی لازم را ندارد، با حفظ برخی از خصائص کودکی خود قدم به زندگی مشترک می گذارد؛ در حالی که هنوز به بلوغ عاطفی، شناختی و اجتماعی لازم برای پذیرش مسئولیت های زندگی مشترک نرسیده است. این شخص به نوزاد نارسی می ماند که قبل از کامل شدن دوران جنینی به دنیا می آید. گر چه این کودک فقط چند روزی زودتر به دنیا آمده است، اما لازم است که هفته ها و گاه ماه ها تحت مراقبت های ویژه قرار بگیرد تا کاستی های چند روزه ی دوران جنینی او جبران شود.

یکی از دوستان، دخترش را به پسری داد که بسیار کم سن بود، وقتی به دیدن آنها رفتیم با تعجب دیدیم که در جای جای خانه ، انواع و اقسام ماشین ها و هلی کوپتر ها و هواپیماهای اسباب بازی، البته از نوع گران قیمت آن به چشم می خورد که به اصرار آقا داماد برای تزیین خانه استفاده می شده، خوب مسلم است که این پسر هنوز به بلوغ فکری نرسیده و به قولی هنوز در عوالم کودکی سیر می کند و هنوز مرد نشده ، پس عروس خانم ، حالا که می خواهد با چنین فردی ازدواج کند، پس باید در اینجا باید صبر کند تا آقا داماد کمی برزگتر شود، گرم و سرد روزگار را بچشد و مرد شود.

چنانچه ذکر شد، بخش زیادی از تنش های خانوادگی به دلیل آن است که فرد ابزار لازم برای انطباق با زندگی مشترک را ندارد و نمی داند چگونه خود را با موقعیت تازه تطبیق دهد. چنین شخصی به زمان مناسبی نیاز دارد تا به رشد و کمال لازم خود برسد و البته در این میان صبر برای  سپردن شدن این زمان مناسب عامل بسیار توانمندی است

 

دوم آنکه صبر به معالجه ی افراد کمک می کند، در برخی از موارد وقتی می گوییم صبر کنید، منظور این است که طرف مقابل ما عیب و بیماریی دارد که معالجه اش با تذکر انجام نمی شود. بیماری ها به اندازه ی شدت و میزان مزمن بودنشان، درمان های دراز مدتی را می طلبند و قطعاً این درمان ها به اصل اولیه ی صبر نیاز دارند. مثلاً شما به دلیل ابتلاء به بیماری خاصی به یک پزشک حاذق مراجعه می کنید و او پس از تشخیص می گوید که معالجه چندین سال طول خواهد کشید. این پزشک برنامه هایی دارد- از رژیم خاص غذایی گرفته تا خوردن داروهای گوناگون- که می باید در طی زمان آن ها را به منظور معالجه ی شما اجرا کند. ضعف های اخلاقی نیز همین گونه اند. نوعاً اصل مهم در معالجه ی ضعف های اخلاقی، صبر است. اگر ما صبوری به خرج ندهیم، هیچ معالجه ای به نتیجه نمی رسد بالاخره برای رسیدن به درمان مطلوب، باید زمانی سپری شود که اساساً تحمل چنین امری میسّر نخواهد بود الا با صبر.

سوم آنکه صبر به انطباق افراد کمک می کند. گاهی روحیّات ما در برخی موارد بر هم منطبق نیست؛ روحیاتی که به خودی خود می توانند معیوب نباشند ولی نهایتاً با هم سازگاری نیز نداشته باشند. صبر در اینجا کمک می کند که این روحیات تعدیل شوند و در نهایت در بستر زمان آرام آرام بر هم منطبق گردند.

چهارم آنکه صبر کمک می کند که ما نحوه ی برخورد مناسبی را در مقابله با ضعف اشخاص بیابیم. به تعبیر خودمانی تر، صبر به ما کمک می کند تا قلق شخص را پیدا کنیم و علی رغم وجود ضعف اخلاقی در وی، زندگی مان را جوری جلو ببریم که آن ضعف به زندگی ما آسیب نرساند. چه بسا ما شاهد ناهنجاری هایی از سوی یکی از افراد خانواده ی خود بوده ایم. مثلاً پدرمان زود عصبانی می شود، مادرمان از ضعف اعصاب رنج می برد یا برادرمان پرخاشگر است. علی رغم همه ی اینها باز می بینیم که فضای خانواده به گونه ای است که سایر اعضاء با این ناهنجاری ها کنار آمده اند. ممکن است برای کسی که برای اولین بار با چنین خانواده ای رو به رو می شود، این ضعف ها سنگین جلوه کند؛ ولی افراد این خانواده که به مرور زمان درباره ی یکدیگر به تجاربی رسیده اند، به راحتی موقعیتی را فراهم می آورند که این نقطه ضعف ها کمتر بروز کند و در میان خودشان سازگاری بیشتر صورت بگیرد. در حقیقت صبر زمینه ساز ظهور این توانایی ها در خانواده است.

پیامبراکرم (صلی الله علیه واله وسلم) می فرماید: «عذاب قبر از سه دسته از زنان برداشته می شود و اینان با فاطمه زهرا (سلام الله علیها) محشور می شوند. اول زنی که بر غیرت بجا و بی جای همسرش صبوری کند؛ دوم زنی که بر بداخلاقی شوهرش صبر کند و سوم زنی که مهریه ی خود را به همسرش ببخشد. خداوند به هر یک از این زنان ثواب هزار شهید می دهد و برای هر کدام عبادت یک سال را می نویسد».

در روایت داریم هر زنی که بر بداخلاقی شوهرش صبر کند، خداوند پاداش آسیه- دختر مزاحم- را به او می دهد. همچنین مردی که بر بدخلقی زنش صبر کند و به حساب خدا بگذارد، به ازای هر روز و شبی که صبر کرده است. ثواب ایوب نبی به او داده می شود. البته فرد بدخلق نیز باید بداند که گناه بداخلاقی او در هر شب و روز، به اندازه ی ریگ های ریگستان است!!!

اختصاصی ناز وب


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان