ramazan
ramazan

وجود ژاپنی بی نام و نشان در ایران!! (عکس)

وجود ژاپنی بی نام و نشان در ایران!! (عکس)

وجود ژاپنی بی نام و نشان در ایران!!

 

به گزارش نازوب، این کلاس خودرویی در کشور ما هم مورد توجه بوده و ارزش آن‌ها امروزه در کلانشهرها بیش از جاهای دیگر است.

 

از هاچ‌بک‌های ارزان قیمت موجود در رنج خودروهای ارزان قیمت می‌توان به پراید ۱۱۱‌، پژو ۲۰۶‌، تیبا۲‌، ام‌وی‌ام ۳۱۵‌، جک J3، جک J5 و در رنج خودروهای متوسط به رنو کلیو، مزدا۲‌، مزدا۳‌، هیوندای i20‌، هیوندای i30‌، هیوندای ولوستر، کیا پیکانتو، کیا سول، کیا ریو هاچ‌بک، تویوتا یاریس هاچ‌بک، رنو اسکالا، جیلی امگرند ۷‌ هاچ‌بک، بایک سابرینا E150، MG 3، آلفارومئو میتو و در رنج خودروهای گران‌قیمت به آلفارومئو جولیتا، لکسوس CT200h و ولوو V40 اشاره کرد. اما این هفته به سراغ هاچ‌بکی رفته‌ایم که جزو هیچ یک از این هاچ‌بک‌های نام برده نیست! اصلاً در بازار خودرویی ایران هم موجود نیست.

 

وجود ژاپنی بی نام و نشان در ایران!! (عکس)

اما در مناطق آزاد کشورمان می‌توان رویتش کرد. خودرویی که دایهاتسو ماتریا نام دارد و یک هاچ‌بک کوچک است

خودرو نگار نوشت: مالک خودرو می‌گوید که «این هاچ‌بک را چهار سال پیش به قیمت ۲۵ میلیون تومان خریده است» پس جزو هاچ‌بک‌های ارزان قیمت محسوب می‌شود.‌ هاچ‌بکی که ظاهر کاملاً عجیب و غریبی داشته و در کشور ژاپن تولید شده است.  بنابراین باید یک هاچ‌بک با دوام باشد. در این نوشتار به بررسی این هاچ‌بک کوچک ژاپنی ناشناس در منطقه آزاد اروند خواهیم پرداخت.

 

عمر کوتاه ماتریا!

کمپانی دایهاتسو در تاریخ اول مارس 1907 تاسیس شده و در اوساکای ژاپن قرار دارد. این کمپانی ژاپنی برخلاف دیگر کمپانی‌های بنام این کشور همچون تویوتا، مزدا، نیسان، میتسوبیشی و … چندان معروف نبوده و برای ما ایرانی‌ها نیز کمپانی شناخته شده‌ای نیست. دایهاتسو یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی بزرگ تویوتا بوده و با اینکه بیش از یک قرن تجربه دارد اما هیچ محصول به خصوصی تولید نمی‌کند. در حال حاضر دایهاتسو تنها دو مدل خودرو به نام‌های Sirion و Terion تولید می‌کند که به ترتیب در کلاس خودرویی هاچ‌بک‌های کوچک و شاسی‌بلندهای کوچک قرار دارند. این کمپانی در سال ۲۰۰۶ دست به تولید یک هاچ‌بک کوچک زد که دایهاتسو ماتریا نام گرفت. ماتریا چندان هم خودروی گمنامی نبود و در کشورهای اروپایی همچون انگلیس نیز عرضه می‌شد. این هاچ‌بک براساس پلت‌فرمی ساخته شد که تویوتا bB و سایون  xBنیز به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ براساس آن ساخته شده بود. در حال حاضر نیز هر دو خودرو در حال تولید بوده اما تولید دایهاتسو ماتریا در سال ۲۰۱۲ متوقف شده است. ماتریا در ظاهر نیز شبیه تویوتا و سایون نامبرده بوده و مانند آن‌ها ظاهر عجیبی دارد. مدل مورد بررسی ما متعلق به سال ۲۰۱۰ بوده و دو سال قبل از برکناری این خودرو تولید شده است.

 

وجود ژاپنی بی نام و نشان در ایران!! (عکس)

طراحی عجیب!

دایهاتسو ماتریا دارای ظاهری کاملاً عجیب است. این خودروی ژاپنی طراحی معقول هاچ‌بک‌ها را نداشته و بیشتر شبیه ون است! البته اگر از نزدیک این هاچ‌بک را ندیده باشید و تنها به عکس‌هایش نگاه کنید فکر خواهید کرد که ماتریا یک ون جمع و جور است! این در حالی است که طول این خودروی کوچک ۳۸۰۰ میلی‌متر بوده که از پراید هم کوچک‌تر است. بد نیست بدانید که پراید یا همان سایپا ۱۳۱ ۳۹۳۵ میلی‌متر طول دارد که ۱۳۵ میلی متر از طول این هاچ‌بک بیشتر است! البته دایهاتسو ماتریا ارتفاع نسبتاً زیادی داشته که حتی از رنو لوگان یا همان تندر۹۰ هم بیشتر است. اکنون با این راهنمایی‌ها بهتر می‌توانید ابعاد این دایهاتسو را درک کنید. طراحی نمای جلوی این خودرو بیشتر شبیه یک مرد کچلی است که دندان‌های ردیف جلواش ریخته باشد! چراغ‌های جلوی این هاچ‌بک نسبت به ابعادش کمی بزرگ طراحی شده و جلو پنجره کشیده آن مابین چراغ‌های جلو و سپر جلو قرار دارد که ایده عجیب و غریبی به نظر می‌رسد.

 

در اطراف این جلو پنجره دو چراغ باریک قرار دارد که چراغ‌های راهنمای ماتریا محسوب می‌شوند. همچنین پایین‌تر از جلو پنجره و در مرکز سپر جلو یک هواکش نصف شده که در اطراف آن چراغ‌های مه‌شکن گرد جا خوش کرده‌اند. دایهاتسو ماتریا در حالت استاندارد از رینگ‌های کاملاً ساده و معمولی سود می‌برد که در ماتریا مورد بررسی ما خبر از آن رینگ‌ها نیست. زیرا رینگ‌های استاندارد این خودرو توسط مالک خوش ذوقش با نمونه‌های اسپرت تعویض شده‌اند که کمی حس و حال اسپرت به آن بخشیده است. البته نه تنها این رینگ‌ها بلکه هیچ تغییر دیگری نمی‌تواند به ظاهر عجیب این خودرو جذابیت و هیجان ببخشد! در نمای جانبی رکاب‌های این خودرو کمی حجیم طراحی شده و رکاب‌ها نیز حالت برجسته‌ای دارد. نمای عقب این هاچ‌بک بیشتر از دیگر بخش‌های ظاهری آن عجیب بوده و دارای طراحی نا متعارفی است! چراغ‌های عقب برخلاف چراغ‌های جلو خیلی کوچک دیده می‌شوند البته این تنها نکته عجیب چراغ‌های عقب این خودرو نبوده بلکه عجیب‌تر از آن محل قرارگیری این چراغ‌هاست! چراغ‌های عقب این خودرو با چراغ‌های جلوی آن در یک راستا قرار نداشته و خیلی پایین‌تر از چراغ‌های جلو قرار گرفته‌اند. چراغ‌های کوچک عقب به وسیله یک نوار به هم متصل شده‌اند که بر روی آن نوار عبارت MATERIA نقش بسته است. یکی دیگر از نکات ظاهری عجیب این ژاپنی محل قرار گرفتن آنتن رادیویی آن است! آنتن رادیویی این خودرو بر روی سقف قرار داشته و در گوشه سمت چپ و عقب خودرو جا خوش کرده است!

 

وجود ژاپنی بی نام و نشان در ایران!! (عکس)

کابین با کیفیت

هر چقدر که از تماشای ظاهر دایهاتسو ماتریا متعجب شده‌اید از دیدن کابین آن نیز تعجب خواهید کرد! درون کابین نیز المان‌های عجیب و غریب کم نبوده و مهم‌ترین آن صفحه کیلومترشمار آن است که به جای قرار گرفتن در جلوی راننده بر روی مرکز داشبورد نصب شده است که در هنگام رانندگی موجب کاهش تمرکز راننده نسبت به مسیر پیش رو می‌شود!در بخش مرکزی داشبورد پایین‌تر از صفحه کیلومترشمار و دریچه‌های تهویه هوا یک سیستم صوتی با قابلیت پخش CD قرار گرفته و پایین‌تر از آن سیستم تهویه هوای خودرو قرار دارد. صفحه کیلومترشمار ماتریا از یک نیم دایره بزرگ برای نمایش آنالوگ سرعت لحظه استفاده شده که در کنار آن یک نیم دایره کوچک برای نمایش آنالوگ دور موتور بهره گرفته شده است. دیگر اطلاعات لازم مانند میزان سوخت موجود در باک، ساعت، وضعیت گیربکس و مقدار مسافت طی شده نیز توسط یک کامپیوتر سفری کوچک به صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شود. درون کابین ماتریا فضای کافی برای سرنشینان موجود بوده و به دلیل سقف بلندی که دارد کابین بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. با توجه به این که خودروی مورد نظر در طول چهار سال بیش از صد هزار کیلومتر کار کرده است اما بخش‌های مختلف کابین در وضعیت سلامت خوبی به سر می‌برند که نشان از کیفیت بالای این خودروی ارزان قیمت ژاپنی است.

 

پیشرانه‌ای به حجم نوشابه خانواده!

زیر کاپوت دایهاتسو ماتریای مورد نظر یک پیشرانه چهار سیلندر ۱٫۵ لیتری قرار دارد که توانایی تولید ۱۰۳ اسب‌بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۳۲ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۴۰۰ دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانه این ژاپنی به کمک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. دایهاتسو تنها ۱۰ کیلوگرم از یک تن سنگین‌تر است و از حالت سکون برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰٫۸ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین دایهاتسو ماتریا موفق به دریافت چهار ستاره ایمنی از تست‌های تصادف موسسه ایمنی EuroNCAP شده و بنابراین در بخش ایمنی نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد!


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان