ramazan
ramazan

عوارض خطرناک قرص‌ریتالین برای کودکان پیش فعال

عوارض خطرناک قرص‌ریتالین برای کودکان پیش فعال

شایعاتی بسیاری در مورد مصرف قرص ریتالین و این که این قرص از گروه مواد مخدر یا همان شیشه است!! که برای کودکان پیش فعال فقط طبق دستور پزشک تجویز می شود برای اطلاعات بیشتر در این زمنیه تا پایان این مقاله را مطالعه فرمایید.

به امید داشتن فرزندانی صالح و سالم

از نخستین روز ورود این دارو به بازار سوءاستفاده از آن نیز شروع شد. رایج‌ترین سوءاستفاده توسط دانشجویان پزشکی صورت می‌گرفت. چرا که این دانشجویان در طول دوران تحصیل با خواص این دارو آشنا می‌شدند و از طرفی فشار و سنگینی درس و امتحان و کشیک، آنها را مستعد استفاده‌ی نادرست از آن می‌کرد. این استفاده‌ به صورت موردی و گاه به گاه بوده و اثرات و پیامدهای نامطلوبی دارد.

به‌طور کلی، اگر ریتالین مطابق دستور پزشک مصرف شود، برای افزایش تمرکز و کاهش خواب‌آلودگی مفید است، اما تأثیری در کاهش اضطراب ندارد. حتا ممکن است اضطراب‌زا نیز باشد. عوارض کلی مصرف آن علاوه بر اعتیادآور بودن، تحریک روان‌پریشی است. به این روان‌پریشی، روان‌پریشی سمی گفته می‌شود. منظور از سم همان قرص‌ است. عارضه‌ی دیگر، ایجاد سوءظن و حملات پرخاشگرانه است. دیده شده است، افراد با مصرف این قرص، حتا روی اعضای خانواده‌شان، چاقو کشیده‌اند.

نکته‌ی دیگر اینکه اگر کسی این قرص را به‌طور مرتب یا با فواصل کوتاه مصرف کند، به آن وابسته می‌شود و وقتی می‌خواهد آن را کنار بگذارد، در صورتی که تحت نظر پزشک نباشد، ممکن است به افسردگی دچار شود.  یکی از بیمارانم روزانه ده عدد قرص ریتالین مصرف می‌کرد و وقتی می‌خواست آن را کنار بگذارد، دائماً خواب‌آلوده و افسرده بود. در درمان او، روش کاهش تدریجی را در پیش گرفتم. تلاش شد با جایگزینی داروهای دیگر، مصرف قرص‌ها کاهش یابد. اما وقتی مصرف قرص‌ها به روزی شش عدد رسید، بیمار نتوانست ادامه دهد و درمان را قطع کرد. بعد از یک ماه، مصرف قرص‌ها به پانزده عدد رسیده بود و دیگر باید بستری می‌شد.  

در مورد دیگری، برای درمان نوعی بیش‌فعالی در یک نوجوان، این قرص را تجویز کردم که بعد از مدت کوتاهی (حدود یک ماه)، بیمار دچار روان‌پریشی ناشی از قرص شد. به همین خاطر مصرف این قرص باید با احتیاط کامل و به‌ندرت باشد. گاهی گفته می‌شود مصرف ریتالین برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن یا کار و فعالیت کاربرد دارد، باید گفت مصرف خودسرانه و نابه‌جای این دارو برای افزایش یادگیری یا کار و… بسیار خطرناک است. به نظر من، باید منشأ و زمینه‌های اجتماعی اصلاح شود و نظارت جدی بر چنین مواردی وجود داشته باشد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد وجود فضای ناسالم رقابت، باعث افزایش تمایل به مصرف این قبیل داروها می‌شود. وقتی دانش‌آموز یا دانشجو برای قبولی در فلان رشته یا موفقیت در فلان آزمون تحت فشار بیش از حد باشد و شرایط رقابتی ناسالمی وجود داشته باشد، حتا اگر ریتالین را از دسترس دور کنیم، به سراغ چیزهای خطرناک دیگری مثل شیشه خواهد رفت. بنابراین باید فضای رقابت تلطیف شود و نظارت جدی بر عرضه و فروش داروهای این‌چنینی وجود داشته باشد. 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان