جنجال فروش یک برگ شاهنامه به قمیت 8 میلیون پوند! عکس

جنجال فروش یک برگ شاهنامه به قمیت 8 میلیون پوند! عکس
فروش یک برگ شاهنامه به قمیت 8 میلیون پوند
یکی از برگ‌های نفیس و مینیاتور شاهنامه شاه طهماسب در موزه “رضا عباسی” نگهداری می‌شود که مشابه این برگ در یکی از حراجی‌های کریستی 8 میلیون پوند فروخته شده است.

مدیر موزه رضا عباسی در گفت‌وگو با  ایسنا بیان کرد: در دو تالار طبقه اول موزه رضا عباسی که مربوط به خوشنویسی و نگارگری است، آثار فوق‌العاده نفیسی که از سطح دنیا جمع‌آوری شده‌اند را به نمایش گذاشته‌ایم.

 

جنجال فروش یک برگ شاهنامه به قمیت 8 میلیون پوند! عکس

شهرام حیدرآبادیان افزود: یکی از نسخ با ارزشی که در طبقه اول موزه نگهداری می‌شود، برگی از شاهنامه شاه طهماسبی متعلق به دوره صفوی است.

او اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعاتی که آیدین آغداشلو در اختیار ما گذاشت، سال گذشته یکی از برگ‌های مینیاتور مشابه این برگ شاهنامه در حراج کریستی لندن که در دبی برگزار شد به مبلغ 8 میلیون پوند به فروش رفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: خوشبختانه تنها تک برگ این شاهنامه که در موزه “رضا عباسی” نگهداری می‌شود تنها برگی است که توسط دولت وقت ایران قبل از انقلاب برای کشور خریداری شد. بعد از انقلاب نیز یکی از تابلوهای غیر قابل نمایش موزه هنرهای معاصر را با 118 برگ این شاهنامه که در موزه “مترو پولیتن” نیویورک نگهداری می‌شد عوض کردند.

حیدرآبادیان اضافه کرد: علاوه بر این تک برگی که از این شاهنامه‌ی با ارزش داریم، موزه هنرهای معاصر هم 118 برگ دیگر آن را دارد و متاسفانه مابقی اوراق دست موزه “مترو پولیتن”، موزه “قطر”، مجموعه‌دارهای خصوصی و دیگر نقاط دنیا پخش است.

او بیان کرد: باعث افتخار بسیاری از شاهان صفوی بوده که در دوره انتصابشان دستور به نوشتن قرآن، شاهنامه و کتاب شاعران بدهند. چون شاهان صفوی اعتقاد شدید به مسلک شیعه و عِرق شدید به شاهنامه داشتند و روی این موضوع به شکل نفیس کار می‌کردند و بهترین هدایایی که به دربار عثمانی می‌دادند قرآن‌ و کتاب شاعران بوده که به شکل نفیس توسط تیم‌های سلطنتی کتابت می‌شده است.

مدیر موزه “رضا عباسی” افزود: شاهنامه شاه طهماسبی در دوره صفوی به دربار عثمانی هدیه داده شد و از آن به بعد دست به دست گشت تا اینکه حدود 50 سال پیش آن را برگ برگ کرده و در دنیا به فروش رساندند. متاسفانه بسیاری از دلالان آثار هنری به خاطر نفیس بودن یک کتاب آن را برگ برگ می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

حیدرآبادیان گفت: در موزه “کاخ گلستان” هم شاهنامه “بایسنقری” نگهداری می‌شود که مخصوص ناصرالدین شاه خریداری و با مهر سلطنتی ضرب شده است. البته بسیاری از کتاب‌ها نیز به دربار ایران هدیه شده است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان