ramazan
ramazan

علت عفونت تناسلی در دختران خردسال

مجموعه : زنان و زایمان
علت عفونت تناسلی در دختران خردسال

ترشحات ناحیه تناسلی کودکان طبیعی و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. این ترشحات می تواند نشانه نزدیک شدن زمان عادت ماهانه در دختران نیز باشد…

شاید برای شما پذیرفتنی نباشد که دختر خردسالتان نیز ممکن است ترشح ناحیه تناسلی داشته باشد؛ البته احتمال بروز عفونت مهبل و دستگاه تناسلی قبل از سن بلوغ بسیار کم است، اما در شرایط خاصی ممکن است یک دختربچه نیز از مشکلات ناحیه تناسلی و ترشح غیرطبیعی در این ناحیه رنج ببرد.

دکتر لاهوتی اشکوری، متخصص زنان در این باره توضیح می دهد: دستگاه تناسلی کودکان در سنین قبل از بلوغ معمولا ترشحات خاصی ندارد؛ یعنی ترشحات قابل رویت مثل خانم های بالغ در آنها دیده نمی شود. به بیان دیگر در کودکان در سال های قبل از بلوغ ممکن است گاهی ترشحات شیری یا سفید رنگ در ناحیه تناسلی کودک دیده شود که براحتی با آب شسته می شود و هیچ نشانه ای از التهاب، قرمزی، خارش و سوزش نیز در وی دیده نمی شود.

ترشحاتی که نگران کننده نیست
ترشحات ناحیه تناسلی کودکان طبیعی و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. این ترشحات می تواند نشانه نزدیک شدن زمان عادت ماهانه در دختران نیز باشد، اما دکتر لاهوتی تاکید می کند: توجه داشته باشید که ترشحات طبیعی ناحیه تناسلی کودک، شفاف و بدون بوست و به خارش یا مشکلات دیگر منجر نمی شود و مشخص ترین ویژگی این ترشحات این است که برای مدت طولانی یعنی یکی، دو سال بی هیچ تغییری دیده می شود. با نزدیک شدن به زمان عادت ماهانه ممکن است این ترشحات به دلیل تغییرات هورمونی کمی غلیظ تر شود یا تغییر رنگ دهد. بجز این دسته از ترشحات در صورت دیدن هر نوع ترشح دیگری در دختران کوچک باید به پزشک مراجعه کرد.

ترشحات همراه با سوزش ادرار
اما خانواده ها چطور می توانند متوجه غیرطبیعی بودن ترشحات واژینال دختران کوچکشان شوند؟


به گفته دکتر لاهوتی، مشخص ترین ویژگی ترشحات طبیعی این است که برای مدت طولانی به یک شکل و شدت مشخص ادامه پیدا می کند، اما باید به ترشحاتی که یک مرتبه ظاهر می شوند یا به مرور زمان شدت بیشتری پیدا می کند، توجه شود. البته تغییر رنگ و بدبو شدن ترشحات نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین معمولا دختران همراه با این ترشحات از سوزش ادرار، درد کمر و ران شکایت دارند.

وجود جسم خارجی
خوب است بدانید که شایع ترین علت ترشح غیرطبیعی در کودکان خردسال، وجود جسم خارجی همچون دستمال کاغذی در واژن است که چنین اتفاقی ممکن است در پی کنجکاوی کودک نسبت به شناخت بدنش اتفاق بیفتد. حتی دکتر لاهوتی تاکید می کند: گاهی هم کودکان خردسال حین بازی ممکن است جسمی را داخل واژن خود فرو کنند. نشانه وجود جسم خارجی در واژن معمولا ترشحات بسیار زیاد و در بسیاری موارد خونابه است و در صورت تشخیص ندادن بموقع و باقی ماندن جسم خارجی در واژن ممکن است ترشحات او بدبو نیز باشد.

عفونت ناحیه تناسلی
اما گاهی ترشح مهبل و ناحیه تناسلی از سطح یک ترشح طبیعی بدون علامت فراتر می رود و آن وقت است که باید به احتمال عفونت ناحیه تناسلی کودک نیز بیندیشیم. دکتر لاهوتی با اشاره به این که علائم شایع این نوع عفونت، قرمزی ، درد و خارش اطراف ناحیه تناسلی است، می گوید: همچنین ترشح از مهبل که ممکن است با یا بدون بو باشد و درد در هنگام ادرار کردن و خونریزی از ناحیه مبتلا نیز ممکن است از دیگر علائم باشد. بروز چنین بیماری ممکن است از عفونت های حاصل از باکتری ها، انگل ها، قارچ های مخمری شکل ، ویروس ها یا آلرژی به لباس هایی با الیاف مصنوعی، صابون یا دیگر چیزهایی که در تماس با ناحیه تناسلی است، ناشی شود.

 همچنین خراشیدگی ، ساییدگی یا آسیب ناحیه تناسلی در اثر گذاشتن اجسام خارجی در مهبل به وسیله کودک یا یک همبازی یا تحریک ناشی از خوشبوکننده حمام یا مواد افزودنی حمام نیز ممکن است اتفاق بیفتد. از عوارض عفونت و التهاب مزمن ناحیه تناسلی کودکان می توان به چسبندگی اشاره کرد که اگر این اتفاق بیفتد، حتما مراجعه به پزشک برای رفع چسبندگی ضروری است.

آنچه باید به کودکتان بیاموزید
برای پیشگیری از عفونت ناحیه تناسلی به کودک یاد بدهید، پس از اجابت مزاج از مهبل تا مقعد خود را کاملا شستشو دهد.

نگذارید کودک با لباس مرطوب بویژه حوله حمام مرطوب بنشیند.

اجازه ندهید کودک از کاغذ توالت رنگی یا معطر، صابون بودار یا خوش بوکننده حمام استفاده کند.

زیرشلوارهای نخی یا زیرشلوارهای نایلونی با فاق نخی در اختیار کودک قرار دهید.

در شرایطی که کودک نشانه های عفونت ناحیه تناسلی را نشان می دهد یا با وجود درمان ، علائم بیماریش ظرف هفت تا ده روز بهبود نیافته است و با خونریزی یا تورم غیرمعمول مهبل نیز همراه است باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع : جام جم آنلاین


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان