ramazan
ramazan

جنجال توالت های طلا و بوی تند تنش در ترکیه!

جنجال توالت های طلا و بوی تند تنش در ترکیه!

 

 

رجب طیب اردوغان رییس جمهور و رییس حزب عدالت و توسعه ترکیه فقط درباره حمایت آشکار تسلیحاتی از تروریست های داعش در منطقه شگفتی ساز نیست؛ صحبت از تشدید اختلاف با سایر گروه ها و احزاب سیاسی این بار با محوریت اشرافی گری شدید آقای رییس جمهور است؛ حالا مخالفانش می گویند اردوغان در کاخ جنجالی اش توالت های طلا دارد.

با نزدیک شدن به موعد انتخابات پارلمانی ترکیه (ماه جولای برابر با اواسط تیرماه 94) شدت انتقادها و اختلافات در کمپین های انتخاباتی رقبا نیز بیشتر شده است.

 
این بار حربه انتقاد از اردوغان، جاه طلبی بی حد او است. کمال قلیچدار اغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق(سوسیال دموکرات) معارض رییس جمهور ترکیه را متهم کرده است که در قصر پر حرف و حدیثش توالت هایی از جنس طلا دارد.

 
اردوغان اما در مقابل رقبا کم نیاورد و با اعلام اینکه علیه قلیچدار اغلو طرح شکایت خواهد کرد او را به چالش طلبید، خواستار بازدید از قصر خود شد و گفت: اگر توانستی توالتی از جنس طلا بیابی من از ریاست جمهوری کناره گیری می کنم و اگر نیافتی باید از حزب جمهوری خواه خلق استعفا دهی.

 

قصر جنجالی رجب طیب اردوغان که در زمان ساخت نیز به علت هزینه های سرسام آور، مخالفت شدید معارضان او را برانگیخت بر اساس برآورد اتاق مهندسان معمار ترکیه در آنکارا در مساحتی به وسعت پانزده هزار کیلومتر و با هزینه ای بالغ بر 167 میلیون یورو ساخته شده است.

 
این جدال کم سابقه را رهبر حزب جمهوری خواه خلق در پایان هفته گذشته علیه آن چیزی به راه انداخت که آن را «جنون عظمت» اردوغان با ساخت قصری 1000 اتاقی نامید؛ اظهاراتی که در حد خود یک کمپین تمام و کمال بود و انعکاس رسانه ای آن تاثیر خود را گذاشت.

 
این «جنون عظمت» پیش از این و زمانی که رجب طیب اردوغان از محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در قصر خود به شیوه ای غیر متعارف و با چینش محافظان قصر به سبک و سیاق و لباس سربازان عثمانی استقبال کرد هم بر زبان خیلی های دیگر در داخل و خارج ترکیه جاری شد.

 

روز شنبه اما در ازمیر ترکیه، قلیچدار اغلو این عبارت ها را بر زبان راند؛ عبارت هایی که شاید در سیستم ترکیه فعلی برای وی گران تمام شود:

 

«سران آنکارا؛ همان کسانی که قصرها برایشان ساخته می شود، به آنها هواپیماهای شخصی تحویل داده می شود، برایشان خودروهای مرسدس می خرند و حتی پوشش توالت هایشان از طلا است…»

 
اردوغان هم یکشنبه شب در تلویزیون «تی.آر.تی» ترکیه به اتهام های کمال قلیچدار اغلو پاسخ داد و گفت منتظر بازدید او از کاخ است.

 
«وهری کاسرگا» مدیر کل دفتر ریاست جمهوری ترکیه هم این سخنان اردوغان را کاملا جدی گرفت و روز دوشنبه (دیروز) دعوتنامه ای رسمی برای قلیچدار اغلو فرستاد تا از کاخ بازدید کند.

 
این دعوتنامه هم با جواب بی درنگ «گورسیل تکین» معاون حزب جمهوری خواه خلق روبرو شد و آن را «غیر وارد» خواند و چنین استدلال کرد که «آقای قلیچدار اغلو اساسا از کاخی که غیرقانونی ساخته شده بازدید نخواهد کرد.»

گویا اشاره این مقام سیاسی حزب معارض در ترکیه به حکمی قضایی است که خواستار توقف ساخت و ساز قصر اردوغان شده است.

 

این جاروجنجال ها در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه صرفنظر از صحت یا سقم آن به علت انتشار گسترده در سطح رسانه ای برای اردوغان درگیر در چند جبهه داخلی و خارجی مطلوب به نظر نمی رسد.

 

نتیجه سیاست های غلط آنکارا در حمایت از گروه تروریستی داعش و کشف محموله های سلاح ترکیه برای داعش با پوشش ارسال مواد دارویی برای غیر نظامیان نیز برای آقای رییس جمهور این روزها دل و دماغی نگذاشته است.

 

اگرچه در کشوری که بیشترین تعداد روزنامه نگار زندانی در سطح منطقه و جهان را دارد انتشار این مقدار اطلاعات ضد اردوغان در رسانه ها یعنی بخشی از کوه یخی که قسمت زیادش زیر آب پنهان است اما این واقعیت را هم معارضان اردوغان و هم مردم ترکیه فهمیده اند.

 

شاید به همین دلیل است که نظرسنجی های جدید،حرف های تازه ای نیز از نیمرخ سیاسی و نقشه ائتلاف های آینده برای گفتن دارد.

نتیجه نظرسنجی اجرا شده به وسیله موسسه افکار سنجی «سونار» می گوید عدالت و توسعه اردوغان این بار در انتخابات تنها 41 درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد و حزب رقیب آن یعنی جمهوری خواه خلق 26 درصد.

در این نظرسنجی همچنین حزب «جنبش ملی» با 18 درصد آرا در مرتبه سوم نشسته است.

 

معنای آین آمارها این است که برخلاف گذشته که رای قاطع و تعیین کننده نزدیک 50 درصد اردوغانی ها، زمینه را برای ترکتازی شان در کشور فراهم می کرد حالا حزب اعوان و انصار آقای رییس جمهور مجبور خواهد شد تن به ائتلاف و پیوندی ناخواسته و ناگزیر بدهد تا شاکله قدرت را استوار کند.

 

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان