ramazan
ramazan

معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

 

این فهرست چیزی شبیه 10 ساختمان برتر دنیا یا مقالات مشابه نیست! مگرنه چه بسیار است از این دست فهرست‌های چندتایی که می‌توان آن را با سازه‌ها، خانه‌ها، آسمان خراش‌ها و سالن‌های تئاتر پر کرد. شاید برخی بگویند چرا ساختمان‌هایی چون برج میلاد(!)

آیا می‌دانید زیباترین ساختمان‌های جهان کدامند؟ در بین این همه عجایب معماری که نشانگر توانایی مهندسان و هنرمندی ذهن بی‌کران بشر است سعی کرده‌ایم چند تایی از برترین بناهای دنیا را گردآوری کنیم. پس اگر قصد جهانگردی به سرتان زده و پول درست و حسابی دارید حتما از این ساختمان‌ها نیز بازدید نموده و وصفش را برایمان کامنت کنید!

در همین ابتدا تکلیف خودمان و شما را روشن کنیم، این فهرست چیزی شبیه 10 ساختمان برتر دنیا یا مقالات مشابه نیست! مگرنه چه بسیار است از این دست فهرست‌های چندتایی که می‌توان آن را با سازه‌ها، خانه‌ها، آسمان خراش‌ها و سالن‌های تئاتر پر کرد. شاید برخی بگویند چرا ساختمان‌هایی چون برج میلاد(!)، ساختمان اپرای سیدنی، برج کرایسلر و غیره در این فهرست نیامده است چشمگیر و قابل توجه است و به همین یک مورد نیز ختم نخواهد شد.

موزه گوگنهایم، اسپانیا

 معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

 

 برخی منتقدین شاید معتقد باشند که موزه گوگنهایم از آثار فرانک گری که در شمال اسپانیا و در شهر بیلبائو ساخته شده است و از سال 1997 به روی عموم باز است، بیشتر شبیه یک قوطی بازکن فلزی است! اما صبر کنید، این سازه یکی از تاثیرگذارترین و چشمگیرترین ساختمان‌ها با معماری مدرن در دنیاست. این بنا که دارای قطعاتی از جنس تیتانیوم و مجموعه‌ای از بلوک‌های به هم وصل شده است، توانسته با حال و هوای صنعتی شهر بیلبائو هماهنگ شده و از طرف دیگر شباهت زیادی به موزه گوگنهایم نیویورک دارد که به هنر مدرن اختصاص یافته و در آن می‌توانید آثار زیبایی از هنرمندان معاصر را بیابید؛ همچنین این بنای چند طبقه از هیچ پله‌ای استفاده نشده و ارتباط بین طبقات از طریق راهروی مارپیچی امکان پذیر است.

قصر پوتالا، تبت

 معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

 

 بر بلندی شهر لهاسا که پیش‌تر مقر دولتمردان تبتی و اقامتگاه زمستانه دالای لاما بوده است. ساختمان عظیم 13 طبقه‌ی قصر پوتالا به چشم می‌خورد، این بنا که به سبک معابد سنتی بودائیان ساخته شده دارای صدها اتاق است. نقل است که در قرن هفتم میلادی بیش از هفت هزار کارگر در ساخت این قصر مشارکت داشته‌اند. این ساختمان که هم‌اکنون یکی از موزه‌های دولتی چین به حساب می‌آید در فهرست میراث یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است.

کتابخانه اسکندریه، مصر

 معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

 اهرام ثلاثه جیزه، نمادی از گذشته و کتابخانه اسکندریه نشانی از مصر نوین است. این بنا همانند صفحه‌ای است که به صورت زاویه دار کار گذاشته شده باشد. به طور قطع می‌توان این کتابخانه را که ساخت آن در سال 2002 به اتمام رسید یکی از پدیده‌های معماری هزاره به حساب آورد. طرح اصلی این ساختمان از کتابخانه اسکندریه که یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های کلاسیک جهان بوده و در قرن سوم پیش از میلاد وجود داشته، اقتباس شده است. زاویه‌دار بودن ساختمان ریشه در این باور دارد که خورشیدی دیگر بر فراز دریای مدیترانه به درخشش درمی‌آید. جالب است بدانید که فضای داخلی این مجموعه قادر است بیش از هشت میلیون کتاب را در خود جای دهد.

 

ساگرادا فامیلیا، اسپانیا

 معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

 

  به طور قطع این ساختمان یکی از خارق العاده‌ترین کلیساها در جهان است، که ساخت آن به طراحی بنام آنتونیو گادی باز می‌گردد. برج و باروهایی که در این کلیسا وجود دارد به دست‌های هشت پایی می‌ماند که در این ساختمان پنهان شده! شروع ساخت ساگرادا فامیلیا از 1882 میلادی آغاز شده ولی به دلیل ایده‌ی آرمانگرایانه و بلندپروازی‌های طراح آن، روند ساخت و ساز بنا هنوز به پایان نرسیده است! قرار است در پایان کار کل کلیسا شامل سه سردر و 18 برج باشد که بلندترین آن به ارتفاع 170 متر نمادی از حضرت عیسی مسیح (ع) است. علی‌رغم اینکه قرار بود پروژه ساخت تا سال 2026 مقارن با یکصدمین سالگرد مرگ گادی، به درازا بیانجامد، اما به نظر می‌رسد چیز زیادی از ساخت آن باقی نمانده! این سازه یکی از مهم‌ترین نمادهای شهری بارسلونای اسپانیا به حساب می‌آید که سالانه دها هزار گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند.

تاج محل، هندوستان

 معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

 

 تاج محل یکی از مشهورترین بناهای عاشقانه جهان است که حتی شاعر بلندآوازه هندی تبار، رابیندرانات تاگور آن را به «قطره اشکی بر چهره‌ی ابدیت» یاد کرده است. تاج محل در منطقه آگرای هند و به دستور شاه جهان که از مرگ همسر دلبندش سخت متاثر شده بود، ساخته شد. گفتنی است ممتاز‌محل، همسر شاه در زمان زایمان چهاردهمین شاهزاده در سال 1631 میلادی جان به جان آفرین تسلیم کرد. در ساخت تاج محل از مرمر ناب سفید رنگ استفاده شده که جلوه‌ای خاص به این بنای تاریخی – عاشقانه داده است. اگر قصد بازدید از این نماد رمانتیک را در کشور هفتاد و دو ملت دارید، حتماً این راهنما را ملاحظه فرمایید.

مسجد امام (نقش جهان)، ایران

 معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

 

 این مسجد که در کنار یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های دنیا (نقش جهان) قرار گرفته، نماد مشهوری از نصف جهان است. مسجد امام یکی از عجایب معماری جهان به شمار می‌رود که تمام سطح داخلی و خارجی آن با کاشی‌های آبی رنگ زیبای ایرانی پوشیده شده است. مسجد امام که روند ساخت آن از قرن 17 میلادی آغاز شد دارای گنبدی مرکزی به ارتفاع 54 متر و ایوانی به ارتفاع 30 متر است که از نشانه‌های برتر معماری دوره صفویه به حساب می‌آید. این مسجد که با زاویه 45 درجه نسبت به میدان ساخته شده در مسیر قبله مسلمانان و روبروی کعبه است. گفتنی است به جهت کاشی کاری سطح خارجی بنا، در ساعات مختلف روز و با توجه به شدت نور، رنگ ساختمان قدری تفاوت می‌کند که جلوه‌ای خاصی به این سازه می‌بخشد.

قصر زمستانه، روسیه

 معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

 

این ساختمان پسته‌ای رنگ زیبا که در کناره رودخانه نوا در سنت پطرزبورگ واقع شده از آثار فراچسکو بارتولومئو راسترلی است که به عنوان اقامتگاه زمستانه تزار روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفت. شکل ظاهری آن به صورت یک بلوک است و تمامی جزئیات طراحی دوره باروک در آن رعایت شده است. حاشیه کناری که در بالای بنا قرار دارد و مجسمه‌هایی که در آن کار شده، بیشتر به این می‌ماند که این افراد قصد شیرجه زدن در رودخانه نوا را دارند! شباهت زیاد آن به معماری اروپایی و حضور آن در قلب روسیه از جذابیت‌های این قصر است.

دژ کردان (قلعة الحصن)، سوریه

 معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

 این قلعه که در یکی از بلندی‌های سوریه واقع شده با قدمت 800 ساله‌اش توانسته در برابر فرسایش و جفای زمانه طاقت آورده و به اعتقاد تی‌یی لورنس «یکی از زیباترین قلعه‌های جهان» را شکل داده است. این قلعه به سبک و سیاق معماری قرون وسطایی ساخته شده است و دارای بدنه‌ای بیرونی ضخیم است که بنای داخلی را از خارجی تمیز می‌دهد. در داخل آن با شهر کوچکی روبرو می‌شویم که دارای یک کلیسای نقلی، حمام‌ها، سالن‌های بزرگ و سرسرایی به سبک گوتیک است. مهم‌ترین نشانه قدمت این بنا علف‌های هرزی است که در جای جای دیوارها و کف رشد کرده‌اند و نمایی ویژه به آن بخشیده‌اند. شاید این قلعه نیز به یک اصلاح حسابی نیاز داشته باشد!

 

موزه اسکار نیمییر، برزیل

 معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

 اسکار نیمیر یکی از طراحان برجسته‌ای است که در شکل گیری برزیلیا، پایتخت برزیل نقش زیادی داشته است. این موزه که در کاریتیبا واقع شده دیدگاه زیبایی شناختی شما را به چالش می‌طلبد. همچون سایر ساختمان‌های مهم، نمای آن به گونه‌ای است که عاشقانه دوستش خواهید داشت یا اینکه به شدت از آن بیزار خواهید شد! این بنا دارای یک گالری اصلی، نمای بالائی زرد رنگ و راهرویی شیب دار در بالای آب نما است. فضای داخلی موزه که به «موزه چشم» معروف است تلفیقی از زیبایی و وسواس طراح را به خوبی نشان می‌دهد.

 

ایاصوفیه، ترکیه

 معرفی و آشنایی با 10 بنای زیبای جهان + عکس

 ایاصوفیه مهم‌ترین نماد شهر استانبول می‌باشد که در قلب این پایتخت دوتکه آسیایی – اروپایی واقع شده است. این مسجد دارای چهار مناره سنگی است که در صده ششم میلادی به عنوان یک کلیسای ارتودوکس ساخته شده و بعدها به مسجد بدل گشت، که از 1935 نیز به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود. جالب است بدانید این سازه عظیم الجثه تنها در مدت پنج سال ساخته شده و دارای گنبد پرابهت با ارتفاع 56 متر است. از آنجا که پایه‌های این گنبد دارای پنجره‌های متعددی است، از نمای داخل به نظر می‌رسد که گنبد مسجد در بالای ابرهای معلق است!
 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان