ramazan
ramazan

توقیف فیلم جنجالی گلشیفته فراهانی (عکس)

توقیف فیلم جنجالی گلشیفته فراهانی (عکس)

جزئیات بیشتر از فیلم سینمایی ” اکسدوس ” با بازی گلشیفته فراهانی چندی پیش توقیف شد در ادامه همین بخش بخوانید.

نمایش فیلم جنجال‌برانگیز “اکسدوس” در مراکش نیز ممنوع اعلام شد. گویا کارگردان بریتانیایی، ریدلی اسکات، در نمایش واقعیت‌های تاریخی مرتکب “اشتباه” شده است. گلشیفته فراهانی، در این فیلم نقش زن فرعون را ایفا کرده است.

به گزارش نازوب به نقل از دویچه وله، “کمیسیون فیلم” مراکش، در نامه‌ای به سینماهای این کشور نمایش فیلم “اکسدوس”، ساخته‌ی کارگردان بریتانیایی، ریدلی اسکات را به دلیل “تحریف تاریخ” ممنوع اعلام کرد

گلشیفته فراهانی در این فیلم که برگرفته از تورات است، نقش نفرتیتی زن فرعون را بازی می‌کند. این فیلم خروج قوم یهود از مصر را به رهبری موسای پیامبر دستمایه قرار داده است.

“اقدام مضحک”
عبدالرحمن تازی، رییس “اتحادیه‌ی سینماگران مراکش” اقدام “کمیسیون فیلم” این کشور را “مضحک و غیرمنطقی” خواند و درباره‌ی پیامدهای منفی آن در خارج مراکش هشدار داد.

حزب “سوسیالیست مراکش” که حزب ائتلافی دولت کنونی این کشور به رهبری حزب اسلام‌گرای میانه‌روی “عدالت و توسعه” است، نیز از تصمیم کمیسیون مبنی بر عدم نمایش “اکسدوس”، انتقاد کرد و آن را “غیرعادی و غیرقابل درک” خواند.

این حزب یادآور شد که تصمیم کمیسیون فیلم، “به وجهه‌ی مراکش در خارج خدشه وارد می‌سازد.”

ممنوعیت نمایش در کشورهای دیگر
پیش از این مصر و امارات متحده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عربی نیز نمایش فیلم یادشده را ممنوع اعلام کرده بودند. جابر عصفور، وزیر فرهنگ مصر در این رابطه گفته بود که نقش یهودی‌ها در ساختن اهرام مصر در فیلم “اشتباه” است.

به گفته‌ی او، این بناها پیش از میلاد مسیح و “پیش از ظهور پیامبر قوم یهود” ساخته شده است.

مخالفان نمایش فیلم، هم‌چنین انتقاد می‌کنند که “یک زمین‌لرزه و نه معجزه‌ی حضرت موسی” دلیل شکافته‌شدن دریای سرخ بوده. به دنبال این واقعه بود که پیروان موسی توانستند از چنگ لشکر مصر بگریزند.

در فیلم سه بعدی اکسدوس که با بودجه‌ای حدود ۱۴۰ میلیون دلار ساخته شده، کریستین بل نقش پیامبر یهودیان، جوئل ادگورتون، نقش فرعون رامسس دوم (فرمانروای مصر) و سیگورنی ویور، نقش مادر رامسس دوم را بر عهده دارند.

“اکسدوس” در دو هفته‌‌ی نخست اکران در آمریکای شمالی، حدود ۴۶ میلیون دلار فروش کرد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان