ramazan
ramazan

اندام خانم ها بعد از زایمان + روشهای لاغری

اندام خانم ها بعد از زایمان + روشهای لاغری
بسیاری از خانمها امیدوارند که شکم آنها هرچه سریعتر، پس از زایمان به شکل و اندازه قبل از بارداری برگردد.اگر چنین می خواهید به نکات زیر توجه کنید و آن را عمل.
 
معمولا خانمهایی که به تازگی زایمان کرده اند تغییراتی را در بدن خود احساس می کنند که ممکن است قبلا از وجود آنها آگاهی نداشته باشند.

ممکن است خانمها پس از زایمان متوجه تغییرات عجیبی که قبلا چیزی درباره آن نشنیده بودند در بدن خود بشوند. در اینجا شایع ترین تغییرات و راه حل هایی برای کنار آمدن و برطرف کردن آنها برای مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند جمع آوری کرده ایم :

  بی اختیاری ادراری
این مشکل برای تمام خانمها اتفاق نمی افتد اما بی اختیاری ادراری پس از زایمان طبیعی برای بسیاری از مادران بطور موقت اتفاق می افتد. در طول زایمان سر نوزاد به دیوره های واژن فشار وارد می کند و در نتیجه آن اعصاب بطور موقت بی حس و کرخت می شوند. در اثر این بی حسی و کرختی، اعصاب به درستی فرمانها ی مورد نیاز شما را دریافت نمی کنند و ماهیچه هایی که به شما در نگه داشتن ادرار کمک می کنند نمی توانند به خوبی فرمان را دریافت کنند. خانمهایی که به شکل سزارین زایمان می کنند به ندرت دچار بی اختیاری ادراری می شوند اما این مشکل در خانمهایی که زایمان طبیعی می کنند شایع تر است. 
 
خوشبختانه در هر دو نوع از زایمان رشته های عصب به سرعت احیا می شوند. در طول چند هفته ماهیچه های مثانه مجدد قدرت خود را به دست آورده و از رشته های عصبی که به آنها فرمان می دهد به خوبی پیروی می کنند. در این مدت خانمها می توانند از نوار بهداشتی جهت خشک نگه داشتن لباس زیر خود استفاده کرده و تا جائی که امکان دارد چندین بار به توالت رفته و مثانه خود را خالی کنند. چنانچه بی اختیاری ادراری و نشت ادرار پس از گذشت چند هفته بهبود نیافت به پزشک متخصص مراجعه شود.

 در این حالت ممکن است وضعیتی برای شما پیش آمده باشد که استرس بی اختیاری ادراری نامیده می شود. این وضعیت در اثر ضعیف شدن ماهیچه های کف لگن در اطراف مجاری ادراری به وجود می آید.

در موارد شدید این مشکل با یک عمل جراحی ساده قابل درمان است.
 
خونریزی
پس از ۹ ماه بارداری و دور بودن از عادت ماهانه، قاعدگی با حس انتقام جویانه ای باز می گردد. در ابتدا خونریزی شدید و به رنگ قرمز روشن است سپس بعد از چند روز مایل به صورتی می شود . برخلاف قاعدگی ای طبیعی، ترشحات تا هفته ها ادامه دارند.

ترشحات واژن پس از زایمان متشکل از خون و سلولهای مرده بافت داخلی رحم است. ترشحات به تدریج در هر دو رنگ به شکل روشن و حجم زیاد خارج می شوند اما تا هفته پنجم و ششم از مقدار آن کم شده و به رنگ سفید یا زرد تبدیل می شوند.

پدهایی که در طول این دوران از آنها استفاده می شود احتمال خطر عفونت را به همراه دارند بنابراین توصیه می شود که از پدهای بهداشتی استفاده شود. به خاطر داشته باشید که فعالیت های شدید فیزیکی باعث افزایش میزان خونریزی و همچنین طولانی شدن مدت زمان آن می شود.
 
ورم کردن پاها
احتمال دارد تا پاها پس از زایمان بویژه سزارین شروع به خارش کرده یا سوزن سوزن شود. پس از زایمان رحم خون را با فشار وارد بدن می کند. علاوه بر این در طول زایمان احتمال دارد تا به مادر مایعات تزریق شود. تمام خونها و مایعات داخل بدن مجبور می شوند که به یک مکان بروند و آن مکان پاها هستند. البته مقداری از این مایعات می توانند داخل دستها نیز بشوند و به همین علت است که شما متوجه تنگ شدن حلقه در دست خود می شوید.  معمولا این ورم در طول مدت کوتاهی بین ۱۰ روز تا یک هفته از بین می رود.

ممکن است سایز پاهای شما نیز در طول این دوران تغییر کند به طور مثال متوجه می شوید که سایز پا بزرگتر از قبل شده است. علت آن این است که رباطها در طول بارداری در داخل بدن شل شده و باعث پهن شدن پاها می شوند.

این تغییرات برای بعضی از خانمها موقتی است اما این نوع تغییر در بعضی از خانمها دائمی می شود.

 تورم
چند روز پس از زایمان متوجه می شوید که سایز سینه ها نه تنها بزرگتر از قبل شده است بلکه همانند یک تکه سنگ سفت شده است.

زمانیکه شیر وارد سینه ها می شود جریان خون بیشتر شده و تورم بوجود می آید. در این زمان حس پر بودن سینه ها برای بعضی از خانمها راحت بوده و برای برخی دیگر بسیار دشوار است و ایجاد ناراحتی می کند.

بهترین کمک به این وضعیت تنها شیر دادن به نوزاد است. بنابراین اگر در زمینه شیر دادن به نوزاد با مشکل مواجه هستید بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

چنانچه درد سینه های شما بیشتر از ۲ الی ۳ روز به طول انجامید به پزشک متخصص مراجعه کنید احتمال دارد که درد آنها ناشی از عفونت سینه ها باشد.

بعضی از خانمهایی که از سینه شیر نمی دهند تصور می کنند چنانچه سینه های خود را از شیر خالی نکرده و آنها را تحریک نکنند بهتر است اما باید بدانند اگر سینه ها از شیر خالی شوند احساس بهتری خواهند داشت. البته در اینصورت نیز بدن آنها تصور می کند که آنها به نوزاد شیر می دهند و مجدد سینه ها از شیر پر می شوند. گذاشتن کیسه ی سرد و برگهای کلم به بهبود این مشکل کمک می کند.

 هموروئید
در زایمان طبیعی زمانیکه خانم باردار برای خارج شدن نوزاد به خود فشار وارد کرده و به اصطلاح زور می زند می توان رگهای برجسته روی پیشانی او را که بر اثر فشار ظاهر می شوند مشاهده کرد. وریدی های هموروئیدی تحت این فشارها قرار می گیرند البته ناگفته نماند قبل از زایمان وریدی های هموروئیدی به مدت ۹ ماه تحت فشارهای رحم باردار قرار گرفته است.

راههای زیادی برای رهایی از هموروئید وجود دارد. کمپرس سرد و-غوطه ور شدن در وان آب یا شستشو در آن و استفاده از دستمال های مرطوب داروئی پس از اجابت مزاج و همچنین مشورت با مادرانی که قبلا این دوران را تجربه کرده اند.

چنانچه هموروئید پس از یک یا دو هفته بهبود نیافت و همچنین متوجه خونریزی از آن شدید با پزشک متخصص مشورت کنید این مسئله یک موضوع کاملا طبیعی بوده و نیازی نیست در خفا از وجود آن رنج بکشید.
 
ریزش مو
شما خیالاتی نشده اید ریزش موها پس از زایمان یک حقیقت است. ریزش موها پس از زایمان یک مورد طبیعی است که در بعضی از خانمها شدیدتر بوده و موجب نگرانی آنها را فراهم می کند.

در طول بارداری هورمون استروژن باعث افزایش و رشد موها شده و از ریختن آنها در طول بارداری جلوگیری می کند. پس از بارداری سطح این هورمون پایین آمده و در اثر آن رشد موها متوقف شده و شروع به ریزش می کنند. ریزش موها معمولا ۱۲ هفته پس از زایمان شروع می شود.

هرچند متخصصین پوست ادعا می کنند که مو بعد از ۶ تا ۱۲ ماه پس از بارداری باید به ضخامت قبل از دوران بارداری برگردد اما بسیاری از مادران ادعا کرده اند که موهای آنها به کیفیت قبل از بارداری برنگشته اند.
 
درد پشت و ران
درد پشت و ران یکی دیگر از مشکلات شایع در بارداری بوده اما می توان پس از تولد نوزاد بر درد این قسمتها غلبه کرد. هنوز بطور کامل مشخص نشده است که چرا بعضی از خانمها پس از زایمان دچار درد در قسمت پا و پشت می شوند اما دلیل های مختلفی وجود دارند که می توانند باعث بوجود آمدن این درد پس از زایمان شوند. کشیدگی در رباطها-و  پوشیدن کفش های نامناسب-یا کشیدگی عضلات در ثر حمل نوزاد یا فاکتورهای دیگری که ناشناخته هستند.

 اما این مشکل قابل درمان است. با دکتر متخصص در این زمینه مشورت کنید. بعضی از خانمها  با استفاده از ورزش درمانی و انجام تمریناتی در منزل این مشکل را برطرف کرده اند. همچنین  پیاده روی موجب تقویت عضله ها شده و به بهبود درد آنها کمک می کند.
 
بزرگ شدن شکم
بسیاری از خانمها امیدوارند که شکم آنها هرچه سریعتر، پس از زایمان به شکل و اندازه قبل از بارداری برگردد. اما حقیقت این است که شکم اکثر خانمها پس از زایمان تغییر چندانی نکرده و همچنان به نظر می رسد که باردار هستند.
 
بهتر است صبور باشید. به خاطر داشته باشید که رحم شما به مدت شش ماه بطور کامل کشیده شده است. بنابراین عادلانه نیست که از آن انتظار داشته باشیم به سرعت به فرم اولیه خود برگردد. معمولا رحم 4 تا 6 هفته زمان لازم دارد تا جمع شده و به اندازه نرمال خود برگردد. شکم نیز احتمال دارد در طول 9 ماه تا یک سال زمان لازم باشد تا به اندازه موردنظر شما برگردد. 
 
البته خانمهایی که قبل از زایمان شکمی صاف و تخت داشته اند بهتر است بدانند ماهیچه های شکم پس از بارداری و زایمان شل شده و علت اصلی آن هم هورمونهای زمان بارداری است. هورمونها باعث چاقی بدن شده و در حقیقت چربیها را به بدن هدایت می کنند. چربیها پس از بارداری پشت ماهیچه ها و در اطراف روده ها باقی می مانند.

 نرمش و ورزش به محکم شدن ماهیچه ها و عضلات کمک کرده و کالری های اضافی را می سوزاند. اما به خاطر داشته باشید مهم نیست که شما درباره ظاهر شکم خود بعد از زایمان چه فکری می کنید مهم این است که بدن شما کار شگفت انگیزی را انجام داده است.
 
 شل شدن قسمت های پایین بدن
بعضی از خانمها پس از زایمان احساس ناراحتی در قسمت واژن خود می کنند. رحم، مثانه و مقعد کمی در اثر فشار زایمان پایین می آیند. بعضی از خانمها افتادگی این قسمت ها را به خوبی احساس می کنند. خوشبختانه این مشکل موقتی بوده و در طول چند هفته برطرف می شود.
 
پیشنهاد می شود برای بهبود سریع ورزشهای کگل انجام شود. این ورزش به استقامت ماهیچه های کف لگن کمک می کند. لازم به ذکر است که باید از وارد کردن فشار به این ماهیچه ها خودداری کنید. به بیان دیگر از بلند کردن اشیای سنگین و همچنین خوردن غذاهایی که باعث یبوست می شوند دوری کنید. چنانچه پس از گذشت 6 هفته همچنان احساس افتادگی در قسمت پایین بدن را احساس کردید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. ورزش درمانی و بعضی از ورزش های مخصوص باعث می شود تا این قسمت ها به مکان اولیه خود برگردند.ای مخصوص باعث می شود تا این قسمت ها به مکان اولیه خود برگردند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان