ramazan
ramazan

کِرِم های خطرناک برای پوست را بشناسید

کِرِم های خطرناک برای پوست را بشناسید

برای داشتن پوستی سالم و شاداب لازم است بدانید که نمی توانید از هر کرمی برای پوستتان استفاده کنید.

 

آیا می‌دانید پاک‌کننده صورت شما باید کرمی باشد یا فومی؟ اگر بخواهید پوست‌تان زیبایی و جوانی خود را حفظ کند به چه کرم‌هایی احتیاج دارید؟ نوع پوست شما چه تاثیری در انتخاب کرم و سایر محصولات زیبایی و بهداشتی شما دارد؟

 

خیلی از ما به‌طور مرتب به متخصص پوست و مو مراجعه نمی‌کنیم و این می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد از جمله این‌که وقت نداریم یا این‌که مشکل خاصی نداریم یا دلایلی از این قبیل اما به‌طور حتم سلامت و زیبایی پوست برای همه ما اهمیت فراوانی دارد و هر کدام به‌دنبال یک راه‌حل خوب برای زیبایی مستمر هستیم. اگر می‌خواهید همیشه پوستی زیبا و جوان داشته‌باشید باید تمام نیازهای آن را برآورده کنید، پس اول باید نیازهای پوست‌تان را بشناسید و براساس آن‌ها دنبال یک نقشه خوب برای مراقبت از پوست‌تان باشید. مسلما نخستین قدم در تنظیم این نقشه شناخت نوع پوست‌تان است و سپس بدانید، پوست‌تان به چه کرم‌ها و محصولاتی احتیاج دارد و هرکدام از این محصولات و کرم‌ها باید حاوی چه موادی باشند.

 
اگر پوست شما خشک است…
شما همیشه باید به‌دنبال کرم‌های مغذی و نرم‌کننده پوست‌های بدون آب باشید. محصول انتخابی شما باید موادی چون اسید هیالورونیک و گلیسیرین داشته باشد. اینگونه مواد رطوبت را روی پوست نگه می‌دارند. موادی چون شی‌باتر با آبرسانی می‌توانند پوست شما را به‌خوبی نرم نگه دارد.

 

* پاک‌کننده
به‌دنبال پاک‌کننده‌ای غیرصابونی کرمی شکل باشید. پاک‌کننده‌های فومی معمولا پوســت را خشک می‌کنند. بنابراین هنگام خرید حتما به برچسب روی پاک‌کننده توجه کنید. ساختار حفاظتی پوست شما را تقویت کند.

 
* مرطوب‌کننده و ضدآفتاب:
به‌دنبال کرمی باشید که در آن موادی چون شی‌باتر، روغن جوجوبا یا روغن نارگیل، آنتی‌اکسیدان‌هایی چون ویتامین E و… وجود داشته‌ باشد. اینگونه مواد به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک می‌کنند.

 
* کرم چشم
پوست اطراف چشم خشک‌ترین قسمت پوست صورت شماست. بنابراین شما باید ۲بار در روز صبح و شب با استفاده از یک کرم دور چشم این ناحیه را مرطوب کنید، بهتر است کرم شما موادی چون گلیسیرین داشته باشد تا از به‌وجود آمدن خطوط ریز در اطراف چشم‌ها جلوگیری شود.

 
* ‌کرم ضد‌چروک
کرم‌های ضد‌چــروک می‌تواننـد به مرطوب کـردن پوست شما کمک فراوانی کنند، کافی است ۲بار در روز (صبح و شب) قبل از استفاده از کرم مرطوب‌کننده خود از یک سرم آبرسان استفاده کنید. اگر سرم مورد استفاده شما دارای موادی چون عصاره چای سبز، عصاره انار و ویتامین ث باشد می‌تواند اثربخشی بسیار بالاتری داشته‌باشد.

 

* لایه‌بردار
اول از همه باید بگوییم بهتر است شب‌ها از یک کرم حاوی رتینول استفاده کنید و علاوه براین ۲بار درهفته از یک محصول لایه‌بردار استفاده کنید، شما بهتر است به‌دنبال لایه‌برداری باشید که حاوی اسید‌های میوه هستند.

 
* کرم شب
به‌دنبال کرمی مغذی باشید که چربی‌های روان‌کننده دارد تا به‌طور عمقی در پوست نفوذ کند و کمبود چربی‌های طبیعی را جبران کند، همچنین باید کرم شما مواد قوی ضدچروک مثل کلاژن، آنتی‌اکسیدان‌ها، رتینول و. . . را نیز داشته‌ باشد.
نکته : پوست حساس یعنی پوستی که به عوامل محیطی خود واکنش زیادی نشان می‌دهد. کسانی که پوست حساس دارند واکنش زیاد و اغراق‌آمیز به محصولات آرایشی- بهداشتی نشان می‌دهند.

 
اگر پوست شما حساس است…
چون پوست شما به راحتی تحریک می‌شود باید از بعضی مواد خاص به‌طور کامل پرهیز کنید، کرم‌ها و محصولات مورد استفاده شما نباید به هیچ وجه مواد عطری، اسیدها، الکل و رتینول‌ها را داشته باشد. به‌دنبال موادی باشید که نرم‌کننده و التیام بخش هستند مثل بابونه یا سویا.

 

* مرطوب‌کننده یا ضدآفتاب
بهتر است اصلا از ضدآفتاب‌های شیمیایی استفاده نکنید، به‌خوبی برچسب کرم را بخوانید. به‌دنبال ضد‌آفتاب‌هایی باشید که درون آنها موادی چون دی‌اکسید تیتانیوم و زینک اکساید وجود دارد.

 
* کرم دور چشم
مواد شیمیایی می‌توانند پوست را تحریک کنند به‌خصوص این منطقه که پوست فوق‌العاده حساسی دارد، بنابراین از چنین کرم‌هایی کمتر استفاده کنید.

 
* لایه‌بردار
لایه‌بردارهای مرسوم در بازار که موادی زبرو خشن هستند برای پوست ظریف شما چندان مناسب نیستند. شاید بهترین لایه‌بردار برای شما این باشد که با هفته‌ای ۲بار صورت‌تان را با لیف و پاک‌کننده بشویید.

 

* کرم شب
یک کرم کاملا ملایم و بدون عطر بخرید که در آن لوسیون‌های نرم‌کننده وجود داشته‌ باشد. یکی از بهترین چرب‌کننده‌ها برای این نوع پوست وازلین است. مصرف کرم‌هایی که حاوی هیدروکسی اسیدها، مواد گیاهی، ویتامین E و C، لانولین و…در افراد با پوست‌های حساس باید منع شود.

 

چگونه جنس پوست را تشخیص دهیم؟
* تعیین نوع پوست
برای تعیین پوست، صبح که از خواب بیدار شدید دستمال خشکی روی پوست صورت‌تان بکشید اگر دستمال چرب شد پوست‌تان چرب است و اگر روغن و چربی فقط در قسمت وسط دستمال جمع شد پوست‌تان ترکیبی است و اگر روی دستمال چربی دیده نشد، پوست‌تان یا خشک است یا معمولی، اگر بعد از کشیدن دستمال بر صورت‌تان احساس کردید پوست‌تان کشیده و خشک شد پوست‌تان خشک است و اگر پوست صاف است و انعطاف خود را دارد پوست‌تان معمولی است.

 
* پوست معمولی
پوست معمولی، بهترین نوع پوست است که همه آرزوی داشتن آن را دارند؛ نرم و لطیف با کشیدگی طبیعی با منافذ ریز که به سختی قابل رویت هستند بدون لک و قسمت‌های ناجور و تکه‌تکه. پوست طبیعی، ظاهری صاف و نرم، ارتجاعی و همواری دارد که نه‌چرب است و نه خشک.

 
* پوست چرب
در این نوع پوست، منافذ درشت و مشهود است. این نوع پوست گرایش به کلفت و زمخت شدن بافت دارد. این نوع پوست غدد چربی بسیار فعالی دارد که موجب تولید روغن و چربی بیش از حدی می‌شود و پوست با ظاهری درخشان روغن‌دار نمایان می‌شود. در پوست‌های چرب، جوش، لک و جوش‌های سرسیاه و سفید دیده می‌شود.

 
* پوست خشک
برخلاف پوست‌های چرب، پوست خشک فاقد ترشح چربی است که موجب می‌شود پوست سفت، پوسته پوسته، خشک و شکننده شود و رنگ چهره خشک و کدر باشد. خشکی پوست با تابش نورخورشید، باد، بالا بودن دمای هوا، تهویه نامطبوع و کمبود مصرف آب و استفاده از صابون‌های تند و شیمیایی بیشتر می‌شود.

 
* پوست حساس
پوست حساس یعنی پوستی که به عوامل محیطی واکنش زیادی از خود نشان می‌دهد. کسانی که مبتلا به پوست حساس هستند واکنش زیاد و اغراق‌آمیز به محصولات آرایشی- بهداشتی نشان می‌دهند البته این واکنش گاهی با قرمزی و التهاب و جوش مشخص می‌شود.

 
اگر پوست شما معمولی است…
شاید بتوان گفت، شما جزو افراد خوش‌شانس هستید که چنین پوستی دارید، البته باید بدانید پوست‌های نرمال درصورتی مستعد آکنه می‌شوند که منافذ پوستی‌شان مسدود شوند یا به دلیل استفاده از موادی چون گلیکولیک اسید یا رتینوئیدها تحریک و خشک شوند. به‌طور کلی باید گفت، افرادی با پوست نرمال باید به‌دنبال کرم‌ها و محصولاتی باشند که از پیری پوست پیشگیری کرده و آثار آن روی پوست را تا حدی ترمیم می‌کنند.

 

* پاک کننده
به‌دنبال پاک کننده‌ای باشید که پوست شما را به راحتی تحریک نکند، باید بدانید، نباید نرمال بودن پوست‌تان را با مقاوم بودن آن اشتباه بگیرید. بهترین حالت این است که محصولات مربوط به پوست‌های حساس را بخرید یعنی پاک‌کننده‌های فومی ملایم که هیچ‌گونه ماده پاک‌کننده تحریک کننده‌ای ندارند که رطوبت پوست شما را از بین ببرند.

 
* مرطوب کننده
پوست شما در طول روز مقابل آسیب‌های محیطی فراوانی قرار می‌گیرد؛ از آب و هوای خشک گرفته تا آلودگی‌ها و نورآفتاب بنابراین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که از همان صبح پوست‌تان را برای مقابله با این آسیب‌ها آماده کنید. بهترین کار این است که به‌دنبال یک مرطوب‌کننده چند کاره باشید یعنی مرطوب‌کننده‌ای که آنتی‌اکسیدان‌ها و اثر محافظتی در برابر نور آفتاب داشته باشد.

 
* کرم چشم
بهتر است از کرم چشمی استفاده کنید که مواد ضدپیری چون آنتی‌اکسیدان‌ها، رتینول و پپتیدها داشته باشد، مهم است کرم پوست ظریف اطراف چشمان شما را تحریک نکند.

 
* ضد‌چروک‌ها
سرم‌های ضدچروک می‌توانند یک راه‌حل خوب برای شما باشند، چون مواد درون این سرم‌ها به‌خوبی روی پوست شما تاثیر می‌گذارند. سرمی را انتخاب کنید که موادی چون ویتامین c یا پپتیدها را داشته باشند تا بتوانند ساخت کلاژن را در پوست شما تحریک کنند.

 
* لایه‌بردار
احتمالا شما تنها احتیاج دارید که منطقه T روی صورت را لایه برداری کنید یعنی پیشانی و بینی و چانه چون تنها این مناطق هستند که چربی فراوانی دارند. بهترین حالت استفاده از یک اسکراب کرمی به همراه دانه‌های جامد است تا منافذ پوستی این مناطق را باز کند. برای لایه‌برداری باقی صورت می‌توانید از یک ژل ملایم حاوی اسید مالیک استفاده کنید.

 
* کرم شب
شب‌ها هنگام خواب پوست شما نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد، این مراقبت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که به پوست کمک کند وقتی شما در خوابید خود را ترمیم کند. به‌دنبال محصولاتی باشید که موادی چون آنتی‌اکسیدان‌ها برای کمک به ترمیم پوست و پپتیدها که باعث می‌شود سلول‌ها شروع به ساختن کلاژن کنند داشته باشد.

 
اگر پوست شما چرب است…
از هرگونه محصول آرایشی و بهداشتی که کرمی یا امولسیونی باشد اجتناب کنید، خواه روغن‌های طبیعی و معدنی باشد مثل شی‌باتر یا چربی‌های ضروری یا وازلین. مهم‌ترین چیزی که شما باید هنگام خرید محصول موردنظرتان درنظر بگیرید این است که محصول مناسب پوست‌تان را بخرید.اینکه فقط روی یک محصول بدون چربی (oil free) نوشته شده باشد به این معنا نیست که سبب ایجاد جوش نمی‌شود.

 

* پاک‌کننده
به‌دنبال یک پاک‌کننده فومی با مواد پاک‌کننده قوی باشید تا چربی‌های اضافه پوست شما به‌خوبی تمیز شود. مثلا اسید سالسیلیک می‌تواند تمام چربی‌ها، کثیفی‌ها و سلول‌های مرده را پاک و منافذ پوستی را تمیز کند و بنابراین تا حد زیادی از جوش و آکنه پیشگیری کند.

 
* کرم روز و ضدآفتاب
بیشترضدآفتاب‌ها باعث به‌وجود آمدن یک لایه چربی روی پوست می‌شوند اما با همه اینها استفاده روزانه از ضدآفتاب ضروری است. مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید باید توجه کنید این است که ۲عبارت non-comedogenic و oil-free روی کرم نوشته شده باشد.

 
* کرم چشم
حتی اگرتمام قسمت‌های پوست صورت شما چرب باشد باز هم احتیاج دارید در اطراف چشم‌تان از مرطوب‌کننده استفاده کنید چون در پوست اطراف چشم غدد چربی بسیار کمی وجود دارد. به‌دنبال یک کرم بسیار سبک با پایه آب باشید که در آن امولسیون‌های سیلیکون وجود داشته باشد، این مواد حتی اگر روی گونه‌ها مالیده شوند، باعث به‌ وجودآمدن جوش نمی‌شوند.
* ضدچروک
سرم‌های ضد‌چروک درصورتی برای پوست‌های چرب مناسب هستند که پایه آب داشته باشند. می‌توانید به جای مرطوب‌کننده از یک سرم حاوی هیالورونیک اسید یا پروپیلن گلیکول استفاده کنید. بهتر است از کرمی استفاده کنید که هم از جوش زدن شما جلوگیری کند و هم لک‌های ناشی از جای جوش‌ها را از بین ببرد.
* لایه‌بردار
وقتی پوست چرب باشد به‌طور جدی به لایه‌برداری احتیاج دارد. به‌دنبال لایه‌برداری باشید که در آن اسید سالسیلیک و گلیکولیک داشته باشد.

* کرم شب
بهترین محصولی که شما می‌توانید استفاده کنید یک لوسیون یا ژل با پایه آب ودارای موادی چون اسید سالسیلیک و گلیکولیک است. لوسیون‌های حاوی سیلیکون مثل دائمی تیکون منافذ پوستی را مسدود نمی‌کند در نتیجه مثل چربی‌های سنگین باعث تشدید آکنه‌ها نمی‌شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان