ramazan
ramazan

نکات مهم روزه داری در بارداری

مجموعه : زنان و زایمان
نکات مهم روزه داری در بارداری

نکات مهم روزه داری در ماه مبارک رمضان برای خانم های باردار

 

بسیاری از خانم های محترم با توجه به شرایطی که دارد می توانند تصمیم بگیرند که آیا  توان روزه داری دارن یا خیر؟ سپس اقدام به روزه گرفتن بکنند.

 

بهتر است زنان بارداری که قصد روزه گرفتن در ماه رمضان دارند به این توصیه های مهم توجه کنند:

 

تمام متخصصان مامایی و تغذیه روزه‌داری در 3 ماهه اول بارداری را توصیه نمی کنند، اما در سه ماهه دوم و سوم در صورت سلامت جسمانی مادر، عدم ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، مصرف مایعات، فیبر و غلات می‌توانند روزه بگیرند.

گروه پزشکی نازوب،  درباره روزه‌داری در سه ماهه دوم بارداری، اظهار داشت: به طور کلی توصیه می‌شود زنان باردار در سه ماهه اول به دلیل اینکه مغز جنین در حال رشد است و نیاز به گلوکز مستقیم مادر دارد، از گرفتن روزه پرهیز کنند.

 

در سه ماهه اول بارداری میزان کتون افزایش می‌یابد و به تبع آن کتون موجود در خون جنینی نیز بیشتر می‌شود این عامل می‌تواند عدم رشد کافی جنین را در پی داشته باشد که در آینده موجب یادگیری او می‌شود.

 

مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در سه ماهه دوم و سوم بارداری چنانچه فرد از نظر جسمی سالم باشد و به بیماری زمینه‌ای مبتلا نباشد می‌تواند با رعایت مواردی روزه بگیرد.

توصیه می‌شود زنان بارداری که شرایط روزه‌داری را دارند حدفاصل بین افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند و از غذاهای فیبردار مانند میوه و غلات استفاده کنند.

همچنین مصرف شیرینی‌ها و قند توصیه نمی‌شود زیرا احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایشی می‌دهد. همچنین بهتر است از مصرف قندهای کنستانتره مانند زولبیا و بامیه جلوگیری کرده و خرما و کشمش را نیز کمتر مصرف کنند.

 

این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: زنان بارداری که در سه ماه دوم و سوم بارداری روزه می‌گیرند باید روزانه در ساعت‌های 12، 14، 16، 18 و 20 کتون ادرار خود را آزمایش کنند. اگر حوالی ساعت 12 یا 14 کتون افزایش یابد نباید روزه بگیرند اما بالا بودن کتون ادرار حوالی ساعت 18 و 20 عادی است و مانعی برای روزه‌داری نیست.

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی خاطر نشان کرد: بهتر است زنان از 36 هفتگی به بعد روزه نگیرند و با مصرف مایعات و مواد غذایی کافی شرایط زایمان مناسب را برای خود تسهیل کنند.

 

روزه تمرینی است برای بالا بردن اعتماد به نفس، عدم انجام کارهایی که گاها ضروری هستند تا ذهن و بدن تقویت شوند. ممانعت از هر خوراکی بهترین راه برای رسیدن به سرکوب کردن نفس است.  پاک کردن بدن از سموم 11 ماه سال. یادگیری خلوص نیت در عبادت و پرستش خدا.

و اگر کسی توان گرفتن روزه را ندارد می تواند دیگر اعمال این ماه را انجام دهد و خیر و برکات معنوی و الهی که به برخی از مخلوقات هدیه می شود را دریافت کنند.

خدایا آن ده که آن به. ما را از نور بینهایت پاک خودت سیراب کن. طاعات و عباداتتان قبول درگاه احدیت.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان