ramazan
ramazan

علت طولانی شدن دوران قاعدگی

مجموعه : زنان و زایمان
علت طولانی شدن دوران قاعدگی

علت طولانی شدن دوران قاعدگی

 

مهم تغییرات هورمونی در خانم ها و اصلی ترین نشانه سلامت دستگاه تناسلی، رحم پریود یا قاعدگی منظم است اگر در هر صورت نظم دوران قاعدگی به هم بخورد بدون شک علائمی از عدم سلامتی شما خانم های عزیز است

بنابر این این موضوع را جدی بگیرید و همواره با مقاله های پزشکی سایت نازوب سلامتی خود را بیمه کنید. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم. تیم پزشکی زنان و زایمان نازوب

طول یک دوره قاعدگی زنان بزرگسال به طور متوسط از 21 روز تا 35 روز است. دختران جوان تازه بالغ شده، یا زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند

ممکن است قاعدگی های منظمی نداشته باشند و طول این دوره بیشتر یا کمتر از میزان نرمال ، یا با خون ریزی شدید تر یا خفیف تر همراه باشد.

 

 

دوران قاعدگی طولانی، اگرچه برای هر کسی آزاردهنده است، در برخی از زنان ، می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد.
برای برخی زنان زمان در دوران قاعدگی به کندی می گذرد. بویژه اگر دوره قاعدگی آنها طولانی باشد.

مدت زمان طبیعی خونریزی قاعدگی از 3 تا 7 روز است. قاعدگی طولانی یا منوراژی به خونریزی بیش از یک هفته گفته می شود.

بسته به شرایط، قاعدگی طولانی می تواند ناشی از مصرف هورمون های ضدبارداری یا وجود یک مشکل جدی ، باشد.

 

طول یک دوره قاعدگی زنان بزرگسال به طور متوسط از 21 روز تا 35 روز است. دختران جوان تازه بالغ شده، یا زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند ، ممکن است قاعدگی های منظمی نداشته باشند و طول این دوره بیشتر یا کمتر از میزان نرمال ، یا با خون ریزی شدید تر یا خفیف تر همراه باشد.

 

معمولا این بی نظمی به دلیل تغییر در سطح هورمون ها ، بویژه هورمون استروژن رخ می دهد. استروژن به تشکیل لایه داخلی رحم که اندومتریوم نام دارد، کمک می کند.

این غشاء رحمی، یا محلی برای تخمک بارور شده خواهد شد یا اینکه در زمان خون ریزی قاعدگی بیشتر آن فرو ریخته و خارج می شود.

در زمان دوره های قاعدگی نامنظم و آزاردهنده ، این تغییرات هورمونی شایع بوده و به ندرت نشانه ای از وجود یک مشکل جدی اند.

 

علت طولانی شدن دوران قاعدگی

 

دلایل دوران طولانی خونریزی قاعدگی
ممکن است شما از پزشک خود بشنوید که وقتی با خون ریزی قاعدگی خیلی زیاد یا طولانی روبرو هستیم در شرایط بدنی خاصی قرار دارید. منوراژی به معنای دوره قاعدگی سنگین و طولانی مدت است.

پلی منوره، به خون ریزی نامنظم در طول 21 روز یا کمتر اشاره دارد. این شرایط غیر عادی بعد از اینکه علل دیگری مانند بارداری، رد شوند، مورد توجه قرار می گیرند.

 

خونریزی غیرعادی رحمی، (DBU)اختلال در عملکرد رحم نیز یک علت دیگر قاعدگی طولانی است. این اختلال می تواند در هر زمانی از دوران باروری زنان، رخ دهد.

ولی بیشتر در سنین بالای 40 سال رخ می دهد. این بیماری نشان دهنده یک اختلال هورمونی است که استحکام لایه داخلی رحم را تحت تاثیر قرار می دهد و این منجر به بی نظمی، شدت خونریزی قاعدگی یا طولانی شدن آن می شود.

 

 

پزشکان این مسئله را به کمک هورمون ها درمان می کنند، استروژن، پروژسترون، یا ترکیبی از دو هورمون زنانه در قرص های ضد بارداری وجود دارند ،همچنان که از بارداری جلوگیری می کنند،

می توانند به تولید منظم هورمون ها کمک کنند و در استحکام لایه داخلی رحم ، تاثیر گذار باشند. قرص های ضدبارداری حتی می توانند در درمان این بیماری در زنان، در اوایل شروع یائسگی آنها، موثر باشند.

 

 

بعضی قرص های کنترل بارداری که ساختار هورمونی دارند، می توانند بر نوسانات، طول دوره و شدت دوره قاعدگی اثر بگذارند. همینطور، تغییر نوع قرص ضد بارداری که مصرف می کنید،

 

می تواند بر خونریزی قاعدگی اثر گذارد. بهرحال، شما هرگز نباید خوسردانه، از قرص های ضدبارداری حتی جهت درمان دوره قاعدگی طولانی خود، برپایه حرف دیگران ، استفاده کنید.

 

هر زنی دوره قاعدگی متفاوتی دارد و مصرف دارو ها، می تواند بر دوره قاعدگی تاثیر داشته باشد. بنابراین همیشه با مشورت پزشک خود، اقدام کنید.

 

 

شرایط اساسی که منجر به خونریزی طولانی قاعدگی می شوند:
اولین قدم در تشخیص علت خونریزی قاعدگی طولانی شما،مراجعه به متخصص زنان یا پزشک متخصص سلامتی، است. پزشک بعد از انجام آزمایش ها، به تشخیص بیماری شما می پردازد.

بسته به سن شما، پزشک توسط آزمایش خون، وضعیت بارداری، سطح هورمون ها و کارآیی تیروئید را بررسی می کند. سایر آزمایش های تشخیصی ممکن است شامل تست پاپااسمیر، بیوپسی آندومتر و سونوگرافی باشد.

 

علت طولانی شدن دوران قاعدگی

 

 

عواملی که می توانند باعث خونریزی قاعدگی غیر طبیعی شوند:
– فیبروم های رحمی، رشد غیر سرطانی دیواره رحم
– هایپرپلازی آندومتر، آندومتر ضخیم
– اختلال خون ریزی مانند بیماری فون ویلبرراند (هموفیلی)
– مشکل لخته شدن خون
– مشکلات تیروئید
– مشکلات غدد
– عفونت
– کیست های تخمدان
– پولیپ رحم
– سرطان
مشکلات مربوط به تخمک گذاری هم می تواند بر طولانی شدن دوره، اثر بگذارد.

 

 

درمان های خونریزی قاعدگی طولانی
در کنار درمان با روش ضدبارداری، درمان های خون ریزی غیر عادی عبارت اند از:
– دارو درمانی
– هیستروکتومی، عمل جراحی برداشتن رحم
– برداشتن آندومتر، عمل جراحی برداشتن یا سوزاندن پوشش رحم

شیوه درمان مناسب ، به علل بیماری شما و همینطور شرایط شخصی شما مثل اینکه بخواهید در آینده باردار شوید، یا نه، بستگی دارد. بعضی روش های درمانی مانند هیستروکتومی، سبب ناباروری می شوند.

خونریزی قاعدگی طولانی ممکن است تنها برای بعضی زنان آزاردهنده باشد یا اینکه نشانه ای از یک بیماری باشد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان