ماجرای عجیب آبیاری با جوهر قرمز برای قرمز شدن هندوانه!

ماجرای عجیب آبیاری با جوهر قرمز برای قرمز شدن هندوانه!

به گزارش نازوب به نقل از مجله آنلاین چند مخاطب سرویس مشکلات مردم خبرگزاری در مورد هندوانه های امسال سوالاتی داشتند. یکی از کاربران از کیفیت بد هندوانه در سال جاری گله می کند و از مسئولین می خواهد دلیل این امر را توضیح دهند.

 
مسئله دومی که توسط کاربران مطرح شده، ادعای عجیب و غریبی است. یکی از مخاطبان در این باره نوشته: با توجه به فصل تابستان و کشت صیفی جات از قبیل هندوانه شایعه شده بعضی جالیزداران برای قرمز شدن هندوانه خود از جوهر مخصوصی استفاده میکنند که با ابیاری محصول با اب حاوی این ماده رنگ محصول قرمز میگردد، ایا صحت این اخبار درست است؟
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران کیفیت هندوانه های امسال را بد نمی داند و البته اعلام می کند که کیفیت هندوانه های هر استان باید از مسئولان همان استان سوال شود.

 
قاسمی، رییس روابط عمومی جهاد کشاورزی استان تهران درباره استفاده از رنگ در آبیاری محصولات می گوید: درست بودن این مورد بعید به نظر می رسد چرا که در سال های اخیر بحث سلامت محصول بسیار مورد توجه قرار گرفته و تمام جنگ و دعواها بر سر این است که کاری کنیم تا امنیت غذای ملی تامین شود.

 
او ادامه می دهد: در زمینه محصولات کشاورزی، باغی و غیره، کشاورز موظف است استفاده از سموم را کاهش دهد تا محصول سالم تری اراه کند.
قاسمی درباره کیفیت هندوانه های امسال می گوید: هندوانه های تهران معمولا از بندرعباس و فارس می آید و می بایست پیگیری کیفیت را از همان جا انجام داد. عوامل متعددی مانند آبیاری و استفاده از کودهای نامناسب در افت کیفیت هندوانه موثر است که باید دید این هندوانه از کدام اقلیم آمده و کدام عامل سبب بد شدن کیفیت شده است.

 

 
رییس روابط عمومی جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به این که خود وانتی ها هندوانه های درباز خود را برای تبلیغ رنگ می کنند گفت: طبق مشورتی که با کارشناسان مربوطه کردم، امکان ضعیفی دارد و اصلا از نظر علمی پایه و اساس درستی ندارد.
اما در همین رابطه، کتر مدرس مسئول بخش تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان هرمزگان اینطور اظهار نظر می کند: تا به حال نشنیده ام که بشود از طریق آبیاری با رنگ، رنگ داخل هندوانه را تغییر داد. این بحث از نظر علمی امکان ندارد و درست نیست.

 
او با بیان این که هندوانه بندرعباس معمولا از مهر آماده عرضه است و هندوانه ها از ابتدای سال تا کنون از این اقلیم بیرون نیامده می گوید: کیفیت بد هندوانه متاثر از عواملی همچون برداشت زود است و اگر رشد فیزیولوژیکی کامل نشده باشد و برداشت صورت گیرد، کیفیت هندوانه افت خواهد کرد.
نجفی، کارشناس کشاورزی و مسئول بخش سبزی و صیفی جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت که کیفیت هندوانه های عرضه شده از استان فارس هیچگونه مشکلی ندارد چرا که آبیاری دقیق و برداشت به موقع دارد.
او در پایان در این باره که آیا امکان بهتر شدن رنگ هندوانه به سبب آبیاری با رنگ وجود دارد یا نه گفت: تا به حال موردی در استان مشاهده نکردیم و برخوردی با این مورد نداشتیم که نیاز به بررسی علمی باشد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان