ramazan
ramazan

کشف منظومه‌ عجیب با فاصله‌ ۲۵۰ سال نوری از زمین! عکس

مجموعه : علم و فناوری
کشف منظومه‌ عجیب با فاصله‌ ۲۵۰ سال نوری از زمین! عکس

 کشف منظومه‌ عجیب با فاصله‌ ۲۵۰ سال نوری از زمین

 

نازوب، این سیستم شامل پنج ستاره است که توسط نیروی جاذبه در کنار هم قرار گرفته‌اند. دو عدد از این ستاره‌ها به صورت هم‌زمان دور یک دیگر می‌چرخند و به قدری فاصله‌ی کمی نسبت به هم دارند که دارای جوی مشترک هستند.

دو عدد دیگر از ستاره‌ها نیز دور هم می‌چرخند اما فاصله‌ی این دو زیاد بوده و در حدود ۲.۹ میلیون کیلومتر است. همچنین ستاره‌ای دیگر در اطراف چهارستاره‌ی دیگر قرار دارد که به نظر می‌رسد به دور هیچ ستاره‌ای نمی‌چرخد.

 

گروهی از منجمان از دانشگاه اپن در بریتانیا موفق به کشف این سیستم شده‌اند که نام رسمی آن 1SWASP J093010.78+533859.5 است.

 

چگونه منجمان می‌توانند فاصله‌ی ۲۵۰ سال نوری را مورد بررسی قرار دهند؟

 

 کشف منظومه‌ عجیب با فاصله‌ ۲۵۰ سال نوری از زمین! عکس

از یک تلسکوپ بر روی زمین، این ستاره‌ها مانند نقطه‌ای نورانی مشاهده می‌شوند. برای بررسی رفتار این نقاط نورانی منجمان نیاز به تحلیل‌های بیشتری دارند.

در بررسی این سیستم، محققان از داده‌های حاصل از تلسکو‌پ‌هایی در جزیره کانری و آفریقای جنوبی، نور تابیده شده از نقاط نورانی را در طی زمانی مشخص، بررسی کردند. اگر دو ستاره به طور منظم دور هم بچرخند، در زمان‌های مشخصی جلوی یکدیگر را خواهند گرفت و به این دلیل از روی زمین موفق به مشاهده‌ی یکی از آن‌ها نخواهیم شد.

با استفاده از این روش، منجمان ابتدا گمان می‌کردند که این سیستم شامل دو ستاره است اما تحلیل‌ها و محاسبات بیشتر نشان دادند که دو جفت دیگر نیز در نزدیکی آن‌ها قرار دارند. در نهایت آن‌ها موفق به کشف ستاره‌ای دیگر نیز شدند که بدلیل عدم چرخش دور ستاره‌های دیگر مانع تابیده شدن نور از سمت آن‌ها نمی‌شود.

محققان معتقدند که در این سیستم عجیب، احتمال حضور سیاره‌هایی که دور یک یا چند عدد از این ستاره‌ها می‌چرخند، وجود دارد. آن‌ها اعتقاد دارند این ستاره‌ها از صفحه‌ای دایره‌ای شکل و گازی بوجود آمده‌اند و امیدوارند با بررسی بیشتر این سیستم، اطلاعات بیشتری در مورد نحوه‌ی به وجود آمدن ستاره‌ها بیابند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان