ramazan
ramazan

بهترین خوراکی ها برای کنترل استرس و تعادل بدن

مجموعه : تغذیه مناسب
بهترین خوراکی ها برای کنترل استرس و تعادل بدن

معرفی یک سبد غذایی مناسب برای کاهش استرس و تعادل بدن

خشکبار

به گزارش نازوب؛ حالات عصبی و استرس ساختار بیوشیمی مغز را تغییر می دهد. به همین دلیل است که در چنین شرایطی از همه چیز کلافه می شوید و همه چیز را سیاه می بینید. استرس طولانی مدت می تواند زمینه ساز بیماری های مزمنی مانند افسردگی شود.

تغذیه به مقابله با این تغییرات بیوشیمیایی کمک می کند و میوه های خشک در این باره بهترین تاثیر را دارند. بادام، گردو و فندق منبع غنی از  ویتامین B هستند که این ترکیبات تاثیر غیر قابل انکاری در بهبود وضعیت روحی دارند. ویتامین B باعث آزاد شدن سروتونین در مغز می شود که این ناقل عصبی ارتباط مطلوب میان نورون ها را تسهیل می کند. اگر دچار کمبود یا عدم تعادل سورتونین باشید از حالات  عصبی، اضطراب، بی خوابی و… رنج می برید. مصرف روزانه 2 گردو، 3 بادام و 5 فندق ترجیحا هنگام صبح می تواند ضامن رفع این مشکل باشد.

موز

پزشکان و متخصصان تغذیه اتفاق نظر دارند که موز بهترین میوه ضد استرس است. این میوه برای رفع اضطراب روزمره که بسیاری از ما گرفتار آن هستیم مفید است. مهم ترین خواص موز در این باره عبارتند از:

  • موز سرشار از ویتامین A و B است که تعادل ناقل های عصبی مانند سروتونین را تسهیل می کند و مانع ایجاد حالات استرس می شود.
  • موز علاوه بر اینکه منبع غنی از کلسیم و منیزیوم است مقدار زیادی پتاسیم نیز دارد.
  • پتاسیم بار الکتریکی نورون ها را تنظیم می کند و مانع از تحلیل آنها می شود. در این صورت حالات عصبی کاهش می یابد، ضربان قلب تنظیم می شود و تحریک پذیری نسبت به محرک های استرس کمتر خواهد بود.
  • موز همچنین مقدار بالایی تریپتوفان دارد که این اسید آمینه به سنتز پروتئین ها کمک می کند، موجب تنظیم سطح سروتونین می شود و تعادل هورمون ملاتونین را تنظیم می کند که نقش مهمی در سیکل بیداری و خواب دارد.

 

شکلات تیره

خوشمزه ترین خوراکی برای بهبود وضعیت روحیه شکلات تیره است. البته باید توجه داشت که شکلات تیره بدون شکر اضافی برای سلامت بدن مفید خواهد بود. زمانی که استرس دارید، خوردن یک تکه کوچک شکلات تیره حدود 28 گرم احساس دلپذیری به شما می دهد. این شکلات علاوه بر اینکه خوشمزه و سیر کننده است منبع غنی از منیزیوم و فنی تیلامین؛ پیش زمینه تولید سروتونین است. همان طور که می دانید این هورمون می تواند به تنظیم ساختار بیشیمی مغز کمک می کند به طوری که اضطراب و افکار منفی در زمان استرس دور می شود.

ماهی آزاد

ماهی آزاد یک غذای ایده آل برای شام سالم است. می توانید آن را کبابی کرده و با کمی لیموترش و کلم بروکلی بخارپز میل نمایید. این غذا تا حد بالایی به کاهش سطح استرس کمک می کند زیرا اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این ماهی با التهابات مقابله می کند و سطح کورتیزول بدن را پایین می آورد. جالب است بدانید که این هورمون عامل تحلیل بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن است. همچنین در افزایش ضربان قلب، فشار خون، مشکلات گوارشی و… نقش دارد.

مصرف دو تا سه بار ماهی آزاد را در برنامه غذای هفتگی داشته باشید. با توجه به تحقیقات، ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند استرس را تا 20% کاهش دهد.

ماست طبیعی

ماست طبیعی بدون شکر یکی از بهترین خوراکی های پروبیوتیک است که می توانید مصرف کنید. حتما آن را در وعده صبحانه همراه با کمی میوه تازه یا خشک بگنجانید. پروبیوتیک ها به کاهش التهابات کمک و هضم غذا و عملکرد روده ها را تنظیم می کند. حتما شما هم متوجه شده اید که در شرایط استرس شدید، بدن دچار اختلالات گوارشی می شود.

همچنین این خوراکی ها برای سیستم عصبی نیز بسیار مفید است. در واقع، سرشار از پروتئین است و باعث سنتز تریپتوفان می شود. این اسید آمینه به تنظیم سطح سروتونین کمک می کند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان