ramazan
ramazan

معرفی رشته ژئو فیزیک در دانشگاه های ایران

مجموعه : مقاله و تحقیق
معرفی رشته ژئو فیزیک در دانشگاه های ایران
معرفی کامل رشته تحصیلی ژئوفیزیک در دانشگاه
 
 
ژئوفیزیکبه‏ مفهوم‏ عام‏ شامل‏ فیزیک‏ زمین‏، جو و اقیانوس‏هاست‏. علم ژئوفیزیک، بررسی پارامترهای مختلف فیزیکی کره زمین است. پیدایش‏ این‏ علم‏ به‏ کشف‏ ژیلبرت،‏ در نیمه‏ دوم‏ سده شانزدهم‏ میلادی،‏ مبنی بر این که‏ زمین‏ همانند یک‏ مغناطیس‏ بزرگ‏ عمل‏ می‏کند و نیز به‏ نظریه‏ گرانش‏ نیوتن‏ در نیمه دوم‏ سده‏ هفدهم‏ میلادی‏ برمی‏گردد.
 
 
 

ژئوفیزیک

درواقع ژئوفیزیک یک علم چندرشته ای است که با بکارگیری دانش و تکنیک های فیزیک، ریاضی، زمین شناسی و کامپیوتر به مطالعه نیروها و فرآیندهای فیزیکی که در گذشته و حال در حال تغییر سیاره ما بوده اند می پردازد.

بعنوان مثال درک ماهیت زلزله و حرکت و تغییر شکل قاره ها از مسائل مهمی هستند که همواره ذهن ژئوفیزیکدانان را به خود مشغول کرده اند. امروزه‏ این‏ علم‏ با بهره‏گیری‏ از دیگر علوم‏ پایه‏، دانشی‏ است‏ با کاربردهای‏ فراوان‏ که به شاخه‏های‏ متعددی‏ تقسیم‏ می‏شود.

 

وظیفه اصلی‏ علم‏ ژئوفیزیک‏، مطالعه فرایندهای‏ فیزیکی‏ است‏ که‏ در سیاره زمین‏ و منظومه شمسی‏ رخ‏ می‏دهد. شناخت‏ پدیده‏های‏ مرتبط‏ با تحول‏ زمین‏ جامد، جو و اقیانوس ها برای‏ تامین‏ نیازهای اساسی‏ زندگی‏ انسان‏ ضروری‏ است.

 

اهمیت روشهای ژئوفیزیکی در آن است که به ژئوفیزیکدانان اجازه می دهد تا خواص فیزیکی درون زمین را که از دسترس مستقیم انسان خارج هستند اندازه گیری نمایند.

ژئوفیزیکدانان با استفاده از امواج لرزه ای و اندازه گیری میدان های گرانش و مغناطیس زمین می توانند خواص الاستیکی ومغناطیسی، چگالی، و دمای درون زمین را اندازه گیری کنند.

 

ژئوفیزیک را می توان به دوشاخه عمده ژئوفیزیک جهانی و ژئوفیزیک اکتشافی تقسیم نمود. ژئوفیزیک جهانی علاقه مند به مطالعه فرآیندهای درونی و بیرونی است که در حال تغییر سیاره ما هستند و به مطالعه لرزه خیزی، میدان های گرانشی و مغناطیسی، تحول گرمایی و تغییر شکل زمین و همچنین فرآیندهای فیزیکی اتمسفر و …. می پردازد.

در ژئوفیزیک اکتشافی ژئوفیزیکدان با بهره گیری از روش های گوناگون به شناسایی لایه های کم عمق زمین جهت اکتشاف منابع انرژی و معدنی زمین می پردازد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان