ramazan
ramazan

علت کچلی یا ریزش موی سکه ای چیست؟

علت کچلی یا ریزش موی سکه ای چیست؟

گاهی کچلی یا ریزش مو به شکل سکه ای  شروع میشود! علت این مدل ریزش مو را که برای بسیاری از افراد مهم است در بخش زیر دنبال کنید.

 

مدام آینه دست‌تان است و موهای‌تان را بررسی می‌كنید؟ نگرانید دایره بی‌مویی كه روی سرتان ظاهر شده، هر روز بزرگتر شود و نقاط بیشتری را درگیر كند؟ تغییر شامپو و ویتامینه كردن موها هم‌دردی را از سر بی‌موی شما دوا نكرده است و از اینكه مبادا راهی برای درمان این دایره طاس روی سرتان وجود نداشته باشد، نگرانید؟ نگران نباشید! كچلی سكه‌ای اتفاق شایعی است كه گاهی بدون دلیل و بی‌توجه به اینكه زن هستید یا مرد سراغ‌تان می‌آید اما اگر شما هم دچار این مشكل شده‌اید و می‌خواهید بدانید كه این بیماری از كجا سر و كله‌اش پیدا شده و این ریزش موها تا كجا می‌خواهد ادامه پیدا كند با ما همراه شوید.

 

 

دكتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران این بیماری را به شما معرفی می‌كند و راه‌های درمانش را با شما در میان می‌گذارد.

 

این سكه‌ها از كجا می‌آیند؟

اسم علمی این بیماری «آلوپسی آره آتا» است. كچلی سكه‌ای نوعی بیماری خودایمنی است كه در آن فولیكول‌های موی شما از بین نمی‌روند اما بدن‌تان موها را اضافی تلقی كرده و تیشه به ریشه خودش می‌زند. با وجود بحث‌وجدل‌های زیاد هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نیست. در قدیم باور بر این بود كه عفونت‌ها عامل بروز كچلی هستند كه امروزه این نظریه رد شده است. گذشته از این، برای اینكه درمان درستی برای مشكل خود پیدا كنید، ابتدا باید نوع كچلی‌تان را تشخیص دهید. اگر ریزش موهای‌تان با خارش، سوزش و تورم همراه است در گروه مبتلایان كچلی سكه‌ای قرار نمی‌گیرید. درست است كه اسم این بیماری كچلی سكه‌ای است اما مقدار ریزش موها ربطی به اندازه سكه ندارد و همیشه محدود به میزان اولیه ریزش نمی‌ماند. به عبارت دیگر، شاید ناحیه كچلی در ابتدا كم باشد اما ممكن است بعدا گسترده‌تر شود و حتی تا كچلی كامل هم پیش برود كه در این موارد درمان دشوارتر می‌شود. از سوی دیگر، كچلی سكه‌ای فقط روی سر ظاهر نمی‌شود ممكن است ابروها و مژه‌ها را هم كچل كند. ریش و سبیل یا دیگر نقاط بدن هم از این بیماری در امان نیستند.

 

همیشه كچل می‌مانید؟

كچلی سكه‌ای گرچه گاهی می‌تواند تهدیدی جدی برای موهای شما محسوب شود، اما همیشه هم سمج نیست. اگر خوش‌شانس باشید این مشكل خودبه‌خود بعد از گذشت مدتی خوب می‌شود، یعنی ابتدا ریشه موهای‌تان ریخته و بعد از مدتی دوباره جوانه می‌زند و همه موها بعد از سه تا شش ماه جایگزین می‌شوند. در بعضی موارد هم داستان به همین جا ختم نمی‌شود و به صبوری بیشتری نیاز است. در چنین مواقعی ممكن است یك قسمت شروع به ریزش كرده و قسمت‌های بیشتری را درگیر كند. در برخی مواقع هم بعد از ریزش و رویش مجدد یك ناحیه، قسمت دیگری دچار كچلی می‌شود. برای درمان پزشك باتوجه به‌شدت بیماری شیوه درمانی مناسب را انتخاب می‌كند و با كمك دارو‌های خوراكی یا تزریق دوره‌ای داروها برای برطرف شدن مشكل تلاش می‌كند. اگر ناحیه كچلی محدود باشد از دوره‌های تزریق دارو برای درمان استفاده می‌شود. اگر هم هیچ كدام از این شیوه‌ها كارساز نبود نوردرمانی یا فتوتراپی را انجام می‌دهند تا شاید باعث رشد مجدد موهای از دست رفته شوند. در فتوتراپی لامپ‌های مهتابی فرابنفش سه تا شش ماه یك روز در میان به سطح سر تابیده می‌شود كه البته درمان تضمینی صددرصدی برای رفع كچلی نیست و ممكن است مدتی بعد از درمان فرد دوباره دچار كچلی شود. چراكه متاسفانه كچلی سكه‌ای در برخی افراد برگشت‌پذیر است.

 

كاشت مو چاره مشكل است؟

اگر دچار كچلی سكه‌ای شده‌اید و تنها قسمت محدودی از موهای‌تان را از دست داده‌اید، برای كاشت مو عجله نكنید. كاشت مو را نمی‌توان به ‌عنوان درمانی برای این نوع طاسی مطرح كرد و افرادی كه سراغ این روش می‌روند، بعد از صرف هزینه مالی فراوان و تحمل سختی كاشت، متوجه می‌شوند كه هنوز در همان شرایط قبل قرار دارند و مشكل‌شان به هیچ وجه برطرف نشده است. دلیل چنین اتفاقی هم ساده است؛ كچلی سكه‌ای تنها یك مشكل مربوط به پوست و مو نیست، عامل این اتفاق در بدن شما نهفته است و از آنجا كه برای برطرف كردن این عامل تلاشی نشده پس از كاشت مو دوباره به‌خاطر همان واكنش قبلی كه بدن نشان داده، موهای كاشته شده از دست می‌روند.

 

ناخن‌های بیمار با موی شما چه می‌كنند؟

كچلی سكه‌ای در بعضی‌ها با مشكلاتی در ناخن‌ها همراه می‌شود كه البته هنوز دلیل این اتفاق مشخص نشده، اما چیزی كه واضح است این است كه تعدادی از بیمارانی كه به كچلی سكه‌ای دچار شده‌اند از مشكلات ناخن هم شكایت دارند. در این افراد ناخن‌ها شكننده می‌شوند یا حالت فرورفته و بسیار آسیب‌پذیر پیدا می‌كنند. فكر نكنید اگر دنبال درمان ناخن‌تان رفتید و مشكلش را حل كردید كچلی موهای‌تان هم درمان می‌شود؛ حساب این دو مشكل كاملا از هم جداست و هریك درمان مناسب خود را می‌طلبد. برای درمان ناخن‌ها باتوجه به نظر پزشك از داروهای موضعی یا تزریق می‌توان كمك گرفت. بعضی‌ها با بروز مشكلات ناخن هنگام استفاده از مواد شوینده نگران بدتر شدن اوضاع هستند كه باید بگویم اگر چنین نگرانی در ذهن شما هم وجود دارد، می‌توانید با خیال راحت دست‌های‌تان را بشویید و از مواد شوینده استفاده كنید چراكه این مواد شیمیایی ربطی به مشكلات ناخن شما ندارند.

 

اگر می‌خواهید كچل‌تر نشوید. . . .

همانطور كه گفتم علت اصلی آن هنوز معلوم نیست، اما عواملی باعث تشدید آن می‌شود. اگر می‌خواهید موهای‌تان بیشتر از این كچل نشود كمتر حرص بخورید و آرامش‌تان را حفظ كنید. استرس عامل ایجاد این بیماری نیست اما كچلی را تشدید می‌كند. 20 تا 30 درصد موارد كچلی، علل ارثی و ژنتیكی دارد. برای تغذیه‌تان هم وسواس نگیرید و توصیه‌های تغذیه‌ای عجیب و غریب اطرافیان كه چه چیزی بخورید برای‌تان بهتر است و چه چیز ریزش مو را بدتر می‌كند، نادیده بگیرید كه هنوز رابطه‌ای بین تغذیه و كچلی سكه‌ای پیدا نشده است. فكر نكنید با تغییر لوسیون یا خرید شامپوهای گران‌تر می‌توانید به بهبود كچلی كمك كنید. اگر هم می‌خواهید موهای‌تان را رنگ كنید، می‌توانید بدون نگرانی از بدتر شدن اوضاع رنگ دلخواه‌تان را انتخاب كنید. سشوار كشیدن هم كاری به كچلی شما ندارد.

 

بچه‌ها هم كچلی سكه‌ای می‌گیرند؟

این بیماری سن و سال نمی‌شناسد و از بچه دو تا هشت ساله تا بزرگسال را درگیر می‌كند. هرچه بیماری زودتر شروع شود درمان آن دشوارتر و احتمال برگشت‌پذیری آن بیشتر است، اما بیشترین سن شیوع آن بین 20 تا 40 سالگی است. كچلی سكه‌ای خانم و آقا نمی‌شناسد و میزان شیوع و سن شیوع آن در خانم‌ها و آقایان برابر است.

 

داروها با موهای شما دشمن هستند؟

اگر یكی از اطرافیان‌تان هم تجربه این نوع كچلی را داشته، برای درمان مشكل خود سراغ داروهای او نروید؛ چراكه دارو‌هایی كه برای درمان این مشكل تجویز می‌شوند، باید در مقیاس مناسب مصرف شوند. مصرف زیاد كورتون در برخی باعث ورم دست، پا و صورت می‌شود. كورتون در درازمدت باعث چاقی، افزایش قد و حتی مشكلات كلیوی می‌شود اما در درمان كچلی سكه‌ای معمولا به‌طور موضعی تجویز می‌شود كه اگر دوز آن را پزشك متخصص باتوجه به شرایط بیمار مشخص كند، عوارض زیادی ایجاد نمی‌كند.

 

فتوتراپی چیست؟

فنوتراپی بخشی مشتق شده از نور خورشید است. در واقع فتوتراپی یا UVBوUVA طیف‌های نوری از اشعه ماورای بنفش است كه با توجه به اثربخشی مناسب و كم عارضه بودن آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی خصوصا كچلی سكه‌ای استفاده می‌شود. اگر با نظر پزشك‌تان این شیوه درمانی را انتخاب كردید، مراقب چشمان‌تان باشید و حین استفاده از دستگاه چشمان‌تان را بپوشانید و از عینك مناسب استفاده كنید، كه اشعه این دستگاه برای چشمان‌تان مضر است. تا چند ساعت بعد از فتوتراپی هم از نور مستیم آفتاب دوری كنید. اگر پوست‌تان خشك است قبل از فتوتراپی حمام نكنید كه باعث تشدید خشكی پوست‌تان می‌شود. اگر بعد از درمان پوست‌تان دچار خارش، تاول یا قرمزی و خارش شدید حتما با پزشك‌تان درمیان بگذارید. جلسات فتوتراپی را هم منظم انجام دهید تا نتیجه مطلوبی از درمان بگیرید.

 

طب سنتی چه توصیه‌ای می‌كند؟

علت كچلی سكه‌ای در طب سنتی سردی موضعی سر است. پزشكان طب سنتی نیز شیوه‌های درمانی مخصوص به خود را برای درمان كچلی سكه‌ای دارند. آنها روغن مالی موضع را روزانه سه بار با روغن سیاه‌دانه و استفاده از جوشانده اسطوخودوس با سنبل‌الطیب همراه كمی عسل به مدت 40شب تجویز می‌كنند.

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان