طرز تهیه سالاد توت فرنگی با منداب

طرز تهیه سالاد توت فرنگی با منداب

افرادی که از دسته گیاهخواران هستند این بخش به شما آموزش تهیه یک سالاد خوشمزه گیاهی را می دهد.

 

بهتر است قبل از شروع به تهیه این سالا درباره گیاه منداب بیشتر بدانید تا علاوه بر دانستن اطلاعات کامل بدانید چه نوع سالادی را تهیه می کنید و چه خواصی دارد.

 

 

منداب ،یک گیاه خوراکی یک‌ساله است که بومی مناطق مدیترانه، از مراکش و پرتغال تا لبنان و ترکیه و ایران(روستای خورند از توابع شهرستان راور استان کرمان)است. سَرده (جنس) منداب در ایران یک گونه گیاه علفی یک‌ساله دارد که معمولاً به صورت هرز در کشتزارها می‌روید. اين گیاه سرمادوست و بلندروز است که همانند گندم داراى انواع پاییزه و بهاره است. برگ‌هاى منداب داراى پهنکى بخش‌شده به چند بريدگى عميق و نامنظم است و گل‌هاى درشت به رنگ سفيد مايل به زرد يا مايل به صورتى با شبکه‌اى از خط‌های ریز به رنگ بنفش دارد.

 

 

از منداب در تهیه سالاد بهره می‌گیرند. منداب دارای ویتامین ث زیاد و هم‌چنین نیترات زیاد است و به این خاطر نباید روزانه مقادیر زیادی از آن را خورد زیرا ممکن است از میزان نیترات مجاز برای بدن بگذرد.

 

 

اين گياه در ايران در بلوچستان و نواحى اطراف درياى خزر يافت می‌شود و در برخی کشتزارهای کرمانشاه، آذربایجان، اهواز، بوشهر، تهران، یزد و جندق نیز می‌روید. در قدیم در فارسی، منداب را کک کوج هم می‌نامیدند و بدن شترهای دچارشده به جرب را با آن چرب می‌کردند.

 

 

مواد لازم برای تهیه سالاد توت فرنگی و منداب:
کینوآ نپخته     ۱ فنجان
آب     ۲ فنجان
توت فرنگی (خرد شده)     ۱۰ عدد
بادام نصف شده     یک چهارم فنجان
پیازچه (خرد شده)     ۲ تا ۳ عدد
نعناعی خرد شده تازه     ۲ قاشق غذاخوری
منداب     ۲ فنجان

 

 

مواد لازم برای درست کردن سس مخصوص این سالاد:
خلال پوست پرتقال     ۱ قاشق غذاخوری
آب پرتقال      ۳ قاشق غذاخوری
نمک     مقدار کمی
روغن زیتون     ۲ قاشق غذاخوری

 

 
طرز تهیه سالاد توت فرنگی و منداب:
اگر کینوآ بسته ای خریداری کردید، طبق طرز تهیه روی بسته آن را بپزید. اگر کینوآ را به صورت فله ای خریداری کردید، برای پخت آن ۱ فنجان کینوآ نپخته را به همراه دو فنجان آب و مقداری نمک داخل یک قابلمه بریزید، در قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید جوش بیاید. بعد از اینکه جوش آمد حرارت را کم کرده و برای ۱۵ دقیقه بگذارید آرام بجوشد. بعد قابلمه را از روی حرارت برداشته و بگذارید همانطوری با درب برای ۵ دقیقه بماند.

 

حالا مواد تشکیل دهنده سس مخصوص را داخل یک پارچ ریخته و خوب تکان بدهید.
وقتی کینوآ پخت آن را روی یک ظرف پخش کنید تا سریع تر سرد شود.

 

بعد از سرد شدن کینوآ ، آن را در یک کاسه بزرگ ریخته و با سس مخصوص ترکیب کنید. بعد توت فرنگی، بادام، پیازچه، نعناع و منداب را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان