ramazan
ramazan

خطرات استفاده از داروی دگزامتازون

خطرات استفاده از داروی دگزامتازون

آشنایی با خطرات جدی مصرف خودسرانه داروی دگزامتازون

نازوب، کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا ضمن هشدار در خصوص افزایش مصرف کورتون به صورت خودسرانه در جامعه، گفت: گزارش های دریافتی  مصرف این فرآورده ها بخصوص دگزامتازون در بسیاری از موارد از جمله سرماخوردگی، درد دندان، سردرد و تب ذکر شده است . سمیرا ایرانی افزود: با شروع فصل سرما در کشور و افزایش ابتلا به انواع سرماخوردگی با منشا ویروسی یا عفونت های باکتریایی، حجم استفاده از داروها به خصوص داروهای آنتی بیوتیک یا کاهنده درد و التهاب نیز همزمان سیر صعودی پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از داروهای پر مصرف در سرماخوردگی که به صورت بی رویه مورد استفاده قرار می گیرد داروی دگزامتازون است، تصریح کرد: استفاده مدام از این دارو در دراز مدت باعث افزایش حساسیت بدن به این دارو و عدم دریافت پاسخ درمانی مطلوب در یک دوره منطقی درمانی می شود .

 

 

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود: متاسفانه امروزه در باشگاه های پرورش اندام هم به وفور از دگزامتازون استفاده غیر درمانی می شود که دلیل استفاده از آن هم احتباس آب در بدن و ایجاد حالت تورم در اندامهاست. سمیرا ایرانی گفت: از جمله عوارض گزارش شده می توان به تهوع ،سرگیجه، کهیر، تعریق، اختلالات بینایی، ادم، افزایش فشار خون، فلج شل گذرا، تاکی کاردی، تشنج، شوک آنافیلاکتیک، یرقان، درد شکم، خونریزی گوارشی، قرمزی و ادم صورت، پلی اوری، افزایش وزن، توهم، تاخیر در ترمیم زخم ها، پوکی استخوان، افزایش ابتلا به عفونت، عوارض چشمی نظیرکاتاراکت، عوارض گوارشی و عوارض پوستی مانند پتشی اشاره کرد.

 

وی اظهار داشت: بنابراین به منظور تجویز و مصرف منطقی دارو باید دگزامتازون تزریقی طبق موارد اندیکاسیون تایید شده در منابع علمی تجویز گردد و از مصرف این فرآورده در موارد دیگر جدا اجتناب شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان