ramazan
ramazan

چگونه حضرت مریم در عالم ملکوت دارای فرزند شد !!؟

چگونه حضرت مریم در عالم ملکوت دارای فرزند شد !!؟

به گزارش نازوب، یکی از سؤالاتی که امروزه و با توجه به پیشرفت های علمی در ذهن بسیاری از افراد خصوصا قشر جوان وجود دارد، جریان چگونگی فرزند دار شدن حضرت مریم (سلام الله علیها) است که پاسخ مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی به این سوال را که در درس تفسیر بیان کرد؛ از نظر می گذرانیم.

او در جلسۀ درس تفسیر سورۀ “ص”در مسجد اعظم به جريان «تمثّل» در قرآن اشاره داشته و بیان داشت: در بخشي از آيات قرآن کريم به جريان «تمثّل» تصريح شده است؛ نظير جريان حضرت مريم(س) که ذات اقدس الهي مي ‌فرمايد: ﴿فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا﴾ ما فرشته را که روحي از مخلوقات ماست براي مريم(س) به طرف او ارسال کرديم، اين فرشته به صورت يک مرد درآمده و مريم(س) که براي اوّلين بار چنين صحنه‌اي را مي‌ بيند می فرمايد: ﴿أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِيًّا﴾ که خيال کرد اين مرد نامحرم است، بعد فرشته گفت: من از طرف خدا آمدم ﴿أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِيًّا﴾.

 

 

صاحب تفسیر تسنیم در ادامه به توضیح بحث«تمثّل» پرداخت و گفت: جريان «تمثّل» اين‌طور است که اگر کسي در کنار حضرت مريم(س) مي‌ ايستاد آن شخص نمي‌ ديد؛ مثل اينکه وقتي فرشته‌ها بر وجود مبارک پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نازل مي‌ شدند عدّه‌اي نمي‌ ديدند، البته گاهي به برکت معجزه آن حضرت طوری مي‌ شد که ديگران هم مي ‌ديدند؛ نظير مشاهده «دحيه کلبي» و مانند آن، اما وقتي فرشته وارد مي ‌شود چون به صورت تمثّل است و نه تجسّم خارجي دیده نمی شود، اين‌طور نيست که اگر فرشته وارد شد انسان درب اتاق را ببندد و او نتواند بيرون برود، بلکه در فضاي هويّت خود شخص است؛ براي اينکه روشن شود که مثال متّصل يا مثال منفصل در بيداري چيست، بايد گفته شود که شبيه عالم رؤياست.

 

 
او ادامه داد: داستان حضرت مریم و داوود و حضرت آدم وحوا، در عالم واقعی نبود بلکه در عالم ملکوت بود که نظیر این عالم نیست و لذا شریعت در آن جایی ندارد.

 
آیت الله جوادی آملی افزود: قرآن تصریح می‎ کند فرشته‎ای که بر حضرت مریم(س) نازل شد و فرمود که من مأمور شده‎ام تا فرزندی را از جانب خدا به شما عنایت کنم، در عالمی فرای عالم ماده روی داد و به همین خاطر بود که مسئله محرم و نامحرمی وجود نداشت.لذا فرشته در عالم مثال وارد می‎ شود و این مقام جای نهی از منکر و معصیت و حلال و حرام نیست واین حالت حالتی است که واقعی نیست پس نمی ‎توان کسی را توبیخ کرد.

 

او ادامه داد: بنابراین زمانی هم که امام حسین(ع) به سوی کربلا حرکت می ‎کردند در راه چنین حالتی به ایشان دست داد و ایشان فرمودند که به من گفته شد که به سمت مرگ می ‎رویم و همانجا انا لله خواندند؛ و این حالت به قول فرمایش مرحوم علامه، حالت خواب نبود بلکه حالت منامیه بود.

 

او با بیان اینکه خواب با رؤیا و رؤیا با حالت منامیه و مثال متصل تفاوت دارد افزود: اینها هر کدام مرتبه‎ای دارند که با هم متفاوت هستند؛ تمثل برای معصومین سند است و داستان وارد شدن پیامبر(ص) به مسجد الحرام نیز در همین عالم اتفاق افتاد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان