ramazan
ramazan

آجیلی که از چیپس و پفک بدتر است !!

آجیلی که از چیپس و پفک بدتر است !!
تعجب نکنید همیشه تعریف یک سری خوراکی را می شنوید که چقدر خواص داره ولی حالا با تحقیقات به عمل آمده یکی از همین آجیل های به ظاهر خیلی مقوی کمتر از تنقلاتی مثل پفک و چیپس نیست!!
این روزها اگر سری به خشکبار یا شیرینی فروشی‌های سطح شهر بزنید، حتما محصولی به نام آجیل ژاپنی به چشمتان می‌خورد که حجم بالایی از آن شبیه میگو است.

 

 

به گزارش نازوب، دلیل نامگذاری این محصول به آجیل ژاپنی، وجود میگو و سبزی‌های خشکی مانند نخودفرنگی یا باقلا خشک در آن و ادعای نزدیک بودن این آجیل به رژیم مدیترانه ای و رژیم های محبوب ژاپنی هاست.سوالی که در این میان مطرح می شود این است که آیا واقعا این آجیل‌ها از میگو و سبزیجات سالمی تهیه شده اند و می توان آن ها را در رژیم غذایی گنجاند یا نه؟

 

 

 

در این زمینه با دکتر مرتضی صفوی فوق تخصص تغذیه گفتگو کرده ایم. آیا میگو های به کار رفته در آجیل ژاپنی از نظر ایمنی غذایی قابل تایید و مصرف هستند؟

 

 
متاسفانه خیر، آجیل ها و پفک های هندی فله ای قابل اعتماد نیستند زیرا هیچگونه تاریخ تولیدی روی آن ها درج نشده و چون این آجیل ها مدت زمان مصرف محدودی دارند از نظر بهداشتی بهتر است مصرف نشوند و از آنجا که این تنقلات بر پایه آرد ذرت و برنج و سیب زمینی می باشند کالری بالایی نیز دارند اما انتخاب تنقلاتی مانند چیپس و پفک از بین این آجیل ها انتخاب بد از بدتر محسوب می شود.

 

 

 

استفاده مداوم از آجیل ژاپنی که ادعا می شود آجیلی بر اساس رژیم مدیترانه ای است را تایید نمی کنید؟
خیر، اغلب اینگونه مواد همراه با روغن جامد سرخ می شوند و همین روغن جامد می تواند زمینه ساز مشکلات بزرگ از جمله گرفتگی عروق و سرطان شود و هیچ کدام از این آجیل ها جایی در رژیم غذایی ندارند.ضمن اینکه رنگ موجود در این اسنک ها به مرور موجب ایجاد اختلال های گوارشی نیز می شود.

 

 
آیا سبزی های خشک موجود در این آجیل ها باعث افزایش ارزش غذایی آن ها می شود؟
سبزی های استفاده شده در این مواد بسیار ناچیز است و از آنجا که در دمای بالا طبخ می شوند ویتامین c موجود در این سبزیجات از بین می رود.

 

 
آجیل چینی و ژاپنی نخرید
پرطرفدارترین آجیل، آجیل شور است که شامل پسته، بادام، فندق، تخمه ژاپنی و تخمه کدو می می شود. بیشتر حجم آجیل شیرین را هم گردو، کشمش، توت خشک و مقداری پسته و فندق و بادام تشکیل می دهد.

آجیل های هندی، تایلندی و ژاپنی هم در گروه آجیل های وارداتی است که اغلب رنگارنگ بوده و طعم تندی داشته و در انواعی از آن رشته، ذرت، نخود و باقلا هم پیدا می شود. آجیل هایی هم که از چین وارد می شود برخلاف ظاهر خوش آب و رنگ از گروه آجیل های درجه سه و چهاری است که طعم و کیفیت پایین آن براحتی قابل تشخیص است و البته قیمت ارزان تری دارد.

 

 

آجیل های هندی و ژاپنی به سیستم گوارشی آسیب می رساند
برخی قنادی ها و آجیل فروشی ها برای افزایش جلب توجه مشتریان سطح آجیل را براق و با رنگ های غیرمجاز و پفک هندی پوشش می دهند که به گفته کارشناسان، مصرف طولانی مدت این نوع محصولات می تواند به دوعضو معده و کلیه آسیب رساند و موجب بروز حساسیت های شدید شود.

 

چوب شور و آجیل شور، عامل فشار خون در نیمی از کودکان ایرانی
باید گفت که یک بسته چوب‌شور چیزی حدود 450 میلی گرم سدیم دارد که این مقدار 20 درصد از سدیم مورد نیاز روزانه است. شاید مصرف این خوراکی‌ها برای قلب نامناسب باشد اما به طورکلی فشار خون را افزایش می دهد. توصیه می‌شود از بسته‌بندی‌های سالم و بدون نمک به جای آن مصرف کنید چرا که 3 برابر بیش‌تر فیبر داشته و افرادی مصرف آجیل خام را جایگزین چوب‌شور می‌کنند کاهش وزن بیشتری نسبت به سایرین دارند.

 

آجیل خام، عامل افزایش قد دختران
نتایج یک پژوهش جدید نشان داد که درمان با تنقلات می تواند به میزان قابل توجهی قد کودکان کوتاه قد را افزایش دهد. در این پژوهش حدود 150 کودک کوتاه قد برای یک دوره 20 ساله مورد آزمایش و مطالعه قرار گرفتند.

 

این آزمایشات حاکیست؛ تنقلات و مصرف آجیل ها در دوره نوجوانی در افزایش نهایی قد این کودکان تاثیر چشمگیری دارد. با این حال محققان تاکید کردند که انجام بررسی های بیشتر در این زمینه ضروری است.

 

تنقلات یا پاپ کورن؛ کدامیک بهتر است؟
معمولا تنقلات شورتر از پاپ‌کورن است البته نکته مهم‌تری در این میان مطرح است؛ اینکه خوراکی‌هایی مانند چیپس، پفک و پاپ‌کورن، به هیچ‌وجه از لحاظ غذایی ارزشمند نیستند و به همین خاطر نباید هیچ جایگاه خاصی در برنامه غذایی افراد داشته باشند. مصرف این مواد، در حد تفنن و 4-3 هفته یک‌بار می‌تواند مشکل‌ساز نباشد اما مصرف روزانه هیچ‌کدام از اینها توصیه نمی‌شود و آجیل های خام باید جایگزین آن ها شوند.
کارشناسان تغذیه بر این باورند مشکلات موجود در آجیل هایی مانند آجیل ژاپنی به حدی است که مصرف چیپس و پفک در بسته بندی های استاندارد را باید به آن ها ترجیح دهیم.

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان