ramazan
ramazan

خانم کریمی فرشته فوتسال ایران

خانم کریمی فرشته فوتسال ایران

گفتگویی خواندنی با فرشته کریمی نام آور فوتسال ایران

 

نازوب، فرشته کریمی زننده گل قهرمانی ایران در جام‌ ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا، عنوان بر‌ترین بازیکن آسیا را نیز نصیب خود کرد. او جام قهرمانی فوتسال آسیا را به زنان ایران تقدیم کرده است.

 

کریمی که پیش از این پیشنهاداتی از روسیه و لهستان داشته، به خاطر مسئله حجاب نتوانسته لژیونر شود. او درباره کسب عنوان قهرمانی می‌گوید: دوست نداشتیم دوم شویم و به تنها چیزی که فکر می‌کردیم پیروزی بر ژاپنی‌ها بود. برای جام، تا آخرین ثانیه‌ جنگیدیم.

 

او نخستین دختر ایرانی است که در یکی از رشته‌های توپی، به جمع ۱۰ بازیکن بر‌تر جهان پیوسته است. همراه با تیم ایران در جام جهانی کوچک عنوان پنجم را به دست آورده و در آسیا نیز یک نشان نقره و یک طلا دارد.

 
وقتی در فهرست نهایی نامزدهای بر‌ترین بازیکن سال ۲۰۱۳ قرار گرفت، گفت: «در کل جهان دیده شدیم الا کشور خودمان. فکر نمی‌کنم کسی از مسئولان بداند که چنین افتخاری به دست آمده. هشت سال در تیم ملی بودم اما حتی دو سکه‌ای که قرار بود بعد از مسابقات آسیایی بگیرم، دریافت نکردم.»

 
او در ابتدا ملی‌پوش فوتبال بانوان ایران بود. همراه با این تیم در مسابقات مقدماتی المپیک لندن بازی کرد. آنها در برابر اردن به خاطر منع فیفا در استفاده از پوشش غیر استاندارد، وسط زمین از فرط ناراحتی گریستند و بدون برگزاری مسابقه‌ به ایران بازگشتند. شدت تاثر بازیکنان ایران به حدی بود که حتی بازیکنان اردن نیز با آنها همراه شده و گریه می‌کردند.

 

کریمی برای مسابقات گزینشی المپیک ۲۰۱۶ نیز در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفت. او متولد سال ۱۳۶۷ است و در هفده سالگی توسط شهرزاد مظفر به تیم ملی فوتبال دعوت شد. همکاری این دو، سال‌ها بعد در تیم ملی فوتسال نیز برقرار بود.

 

سال ۸۵ وقتی تیم فوتبال زنان برلین به تهران آمد با تیم ملی ایران به تساوی رسید. اما در بازی بعدی مقابل تیم ملی جوانان، فرشته کریمی در استادیوم آرارات دو گل وارد دروازه این تیم کرد تا آلمانی‌ها را شکست دهند.

 

دو سال بعد در بازی‌های باشگاهی زنان کشورهای اسلامی به زمین رفت و گل‌های فراوانی برای راه آهن به ثمر رساند. او همراه با تیم ملی فوتبال، دو بار روی سکوی نایب قهرمانی بازی‌های غرب آسیا ایستاد.

 

با توجه به شرایط سنی‌اش، خانواده‌ اجازه نداد از تهران خارج شود و به تیم شهرستانی بپیوندد. یک سال پدرش مخالف بود اما با وساطت و حمایت یکی از عمو‌ها، موافقت پدر نیز جلب شد.

 

او پس از پیوستن به جمع بازیکنان بر‌تر دنیا گفت: فدارسیون فوتبال و وزارت ورزش می‌توانستند به ما کمک کنند ولی چنین اتفاقی نیفتاد. ما با انگیزه‌های شخصی خود به چنین جایگاهی رسیده‌ایم.

 
ایران حالا با قهرمانی در آسیا راهی جام جهانی گواتمالا شده است. مسابقاتی با حریفانی به مراتب قوی‌تر از اروپا، آمریکا و آفریقا. کریمی می‌گوید: نمی‌دانیم فدراسیون چه برنامه‌ای دارد اما خودمان را کاملاً آماده خواهیم کرد.

 

بازیکن سابق پرسپولیس، با این تیم هم مشکلات فراوانی را از سر گذراند. این تیم ۱۷ میلیارد تومان برای تیم فوتبال مردانش هزینه کرده بود اما مجموع مطالبات تیم فوتسال زنان که ۱۰۰ میلیون تومان بود را نمی‌پرداخت تا بازیکنان در ازای رضایت نامه، از دریافت این مبلغ ناچیز صرف نظر کنند!

 

شهریور ۹۳ کریمی در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «هر زمان به باشگاه می‌رویم فقط وعده می‌دهند. بازیکنان تمام انگیزه خود را از دست داده‌ و همه در آستانه جدایی از تیم هستند. ما شغلی جز فوتبال نداریم و هزینه درس خواندنمان را هم از جیب می‌دهیم. به دلیل اینکه باشگاه را دوست داشتیم شکایت نکردیم.»

 

اوضاع همچنان مانند گذشته است. او پس از قهرمانی آسیا به سایت ورزش سه گفته است: دانشجوی دانشگاه آزاد نیستم و فقط برای آنها بازی می‌کنم. متاسفانه قرارداد تمام بانوان فوتسالیست، مبلغ بسیار کمی است که حتی کفاف زندگیمان را نمی‌دهد. در حالیکه تمام وقت در این رشته هستیم.

 

کریمی درباره ویدئویی که از گل ایران مقابل مالزی، در تیراژی وسیع در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود، گفت: از فوق‌العاده‌ترین گل‌های دنیاست. سپس با خنده ادامه می‌دهد تازه این یک چشمه از توانایی ما بود! تک تک ما برای خودمان رونالدو و مسی هستیم.

 

 
ستاره فوتسال زنان آسیا با یادآوری جای خالی نیلوفر اردلان و شهرزاد مظفر در این مسابقات می‌گوید: مطمئنم اگر نیلوفر کنارمان بود، عنوان بر‌ترین بازیکن به او اختصاص داشت.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان