مادران اینترنتی !

مادران اینترنتی !

مادران اینترنتی چه کسانی هستند ؟!!

 

 

در هر خانواده نقطه گرم و نورانی وجود دارد به نام مادر که حتی در واژه و کلام نمی‌‌توان بزرگی و سخاوتش را وصف کرد.اما امروزه برخی از مادران وجود دارند که با تغییر تفکرات نوظهور جامعه تحت تاثیر قرار گرفته و از اصل زندگی و وظایفشان دور شده‌اند.

اکنون وظیفه مادری در برخی از خانواده‌ها آنطور که باید و شاید بین دختران و مادران جوان جانیفتاده است و آنها بدون در نظر گرفتن اهداف و مسئولیت خویش به سادگی از نقش مادری خود نسبت به فرزندانشان عبور می‌کنند.

 

* فرزندانی که با کتاب تربیت می‌شوند!

رویکرد بخشی از نسل جدید، از سبک زندگی و ایفای نقش مادری نسل‌های گذشته بسیار فاصله گرفته و این مسئله موجب تغییر نوع تربیت و ایجاد شکاف در بین نسل‌ها شده است.

مریم 47 ساله خانه‌دار در این باره می‌گوید: گروهی از مادران امروزی، نوع رفتار و تربیت مادران گذشته را قبول ندارند و درپی به وجود آوردن تربیت‌های جدید و به روز از روش‌های مختلف مثل کتاب‌های روانشناسی و مطلب اینترنتی هستند!

این مادران حتی در نوع فعالیت و بازی کودکانشان هم دخالت و نظر خود را به کودکانشان تحمیل می‌کنند.مادرانی که خود با قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی، قدرت تصمیم‌گیری و اراده ندارند و با همین افکار، به تربیت فرزندان خود می‌پردازند که این روال عواقبی ناگوار را در آینده برای فرزندانشان به دنبال خواهد داشت.

 

* مادران مجازی؛ مادران حقیقی

با توجه به موفقیت در زندگی و تربیت نسل‌های گذشته که در بیشتر موارد مسئولیت‌پذیر، مقاوم و با تدبیر بوده‌اند، می‌توان گفت کم کم این سبک اخلاق و تربیت در برخی خانواده‌ها مسیر منحرفی را به خود گرفته است.

زهرا 52 ساله خانه‌دار در خصوص اینگونه مادران می‌گوید: برخی از مادران امروزی تفریح خود را در اولویت قرار می‌دهند و بیشتر اوقات سرگرم فضاهای مجازی هستند و حتی تعدادی از آنان، قرص و شربت‌های خواب‌آور به کودکان می‌دهند که چند ساعتی را با آرامش در شبکه‌های اجتماعی سپری کنند!

مادرانی که نه تنها دست‌پخت درست و حسابی ندارند و در امور کارهای منزل مشکل دارند، بلکه فرصت تربیت کودکان خود را هم نداشته و به راحتی به این گونه مسائل که تاثیر مستقیم بر آینده فرزندانشان دارد، بی ‌توجه بوده و به سادگی از دوران بحرانی رشد و بلوغ فرزندان خود غفلت می‌کنند.

 

* نیاز بیشتر تک فرزندان به حضور والدین

مادران نسل جدیدی هم هستند که با وجود تمامی مشکلات موجود زندگی صبورانه به تربیت فرزندان، حفظ حریم و بنیان خانواده می‌پردازند.

منیژه لشکری، کارشناس خانواده در این باره می‌گوید: در هر دوره‌ای ممکن است اینگونه مشکلات وجود داشته باشد.اینکه بگوییم در دوره‌های گذشته این مشکلات وجود نداشته، کاملا اشتباه است.بچه‌های دیروز در کنار پدر و مادرهای معتقد، خواهرها و برادرها شخصیتشان شکل می‌گرفت، اما امروزه به علت رایج شدن تک فرزندی کودکان، نیاز به محبت پدر و مادر دارند، در حالی که بسیاری از والدین پاسخگوی این نیاز اساسی نیستند و یا به طور صحیح نمی‌توانند این نیازها را برطرف کنند.

 

*** آفت شبکه‌های غربی در نهاد خانواده‌ها

امروزه رسانه‌های غربی حضوری جدی را در بین برخی خانواده‌ها پیدا کرده اند و می‌توان گفت بیشتر نابهنجاری‌ها از همین جا شروع می‌شود و تاثیر بسزایی را در نوع نگرش و رفتار در خانواده‌ها برجای می‌گذارد.

استفاده از شیوه‌های تربیتی اسلامی، کاهش استفاده و الگوپذیری از شبکه‌های ماهواره‌ای، استفاده از تجارب موفق گذشتگان، از جمله راهکارها در زمینه پرورش حس مسئولیت‌پذیری در مادران نسل جدید جامعه به شمار می‌رود.

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان