قرص مدروکسی پروژسترون

قرص مدروکسی پروژسترون

آشنایی با عملکرد قرص مدروکسی پروژسترون

 

 

مدروکسی پروژسترون استات یک نوع هورمون زنانه ( پروژسترون ) است و در زنانی که باردار نیستند و به دوره منوپوز نرفته اند استفاده می شود از این دارو برای درمان خونریزی غیر طبیعی رحم و برای باز گرداندن دوره قاعدگی طبیعی در زنانی که برای چند ماه آمنوره شده اند استفاده می شود.

مدروکسی پروژسترون استات برای کاهش علائم گرگرفتگی در یائسگی به عنوان ترکیب جایگزین استروژن استفاده می شود. برای درمان آمنوره و خونریزی غیر طبیعی رحم این دارو را معمولاً یکبار در روز برای مدت 5 -10 روز در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی استفاده می شود معمولا خونریزی بعد از 3 – 7 روز توقف قرص مدروکسی پروژسترون شروع می شود.

برای دستور مقدارمصرف دارو از پزشک زنان کمک بگیرید. از آنجائیکه اکثر داروها دارای عوارضی هم هستند و پزشک با توجه به بیماری و عوارض دارو بررسی انجام داده و دارو را تجویز می کند با مصرف این دارو ممکن است عوارضی مانند ( تهوع، نفخ، حساس شدن پستانها، سردرد، تغییر در ترشحات واژن، نوسانات خلقی، تاری دید، سرگیجه، خواب آلودگی، افزایش یا کاهش وزن ) رخ دهد.

اگر هر یک از این علائم را داشتید به پزشک خود اطلاع دهید بسیاری از مردم این عوارض را ندارند. از عوارض این دارو ( خونریزی واژینال غیر معمول مانند ( لکه بینی، خونریزی، تغییر خلق و خوی مانند ( افسردگی، از دست دادن حافظه )، تورم دست و پا، ( سوزش، درد و تکرر ادرار )،توده پستان، تکه های تیره در پوست یا صورت ( ملاسما ) ، خستگی غیر معمول، زردی چشم و پوست ) می باشد
این دارو به ندرت عوارض جدی مانند ( حمله قلبی، سکته، لخته شده خون در ریه ها و یا پا ها ، کوری ) دیده می شود.

کسانیکه از این قرص استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که در صورتی که دچار درد در ( قفسه سینه، فک و بازوی چپ )، ضعف در یک طرف بدن، لکنت زبان، تغییرات ناگهانی بینایی مانند ( تاری دید ) از دست بینایی ) گیجی، سردرد ناگهانی شدید، سرگیجه شدید، غش، مشکل در تنفس، سرفه خونی، ( درد ، قرمزی، تورم و ضعف در دست و پا ) شدند از اورژانس پزشکی کمک بگیرند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان