ramazan
ramazan

نشانه های سرطان کیسه صفرا

مجموعه : بیماری ها
نشانه های سرطان کیسه صفرا

علائم یک فردی که به سرطان کیسه صفرا مبتلا است …

 

 سرطان کیسه صفرا بسیار نادر است تعدادی از انواع مختلف سرطان کیسه صفرا، بسته به سلول های تحت تاثیر وجود دارد. بیش از 85 درصد از سرطان های کیسه صفرا آدنوکارسینوما هستند که به معنی شروع سرطان در سلول های غدد پوشش کیسه صفرا می باشد. سرطانی که در سلول های پوست دیواره کیسه صفرا ایجاد شود به عنوان سرطان سلول سنگفرشی شناخته می شود.

سرطان کیسه صفرا در زنان شایعتر از مردان است با حدود 7 نفر از 10 نفر در زنان تشخیص داده می شود. آن در افراد مسن، به خصوص افراد بالای 70 سال سن شایع تر است.

 

نشانه های سرطان کیسه صفرا

در مراحل اولیه، سرطان کیسه صفرا بدون علامت است این به آن معنی است که می تواند در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود. نشانه هایی که در مراحل بعد رخ می دهد عبارتند از:

 

درد شکم (معده)

داشتن احساس بیماری

یرقان ( زردی پوست و سفیدی چشم )

این علائم می تواند به تعدادی از بیماری های دیگر غیر از سرطان کیسه صفرا مرتبط باشد با این حال، اگر شما این نشانه ها را دارید باید با پزشک خود در میان بگذارید سایر علائم احتمالی سرطان کیسه صفرا می تواند شامل از دست دادن اشتها، کاهش وزن غیر قابل توضیح و معده متورم باشد.

 

معاینه فیزیکی برای تشخیص سرطان کیسه صفرا

اگر شما هر گونه علائم یا نشانه ای که نشان دهد شما ممکن است دارای سرطان کیسه صفرا باشید باید به دکتر جراح عمومی مراجعه تا یک تاریخچه کامل پزشکی همراه با عوامل خطر را چک کند.

 

دکتر شما یک معاینه برای نشانه ای از سرطان کیسه صفرا و سایر مشکلات سلامتی و یک آزمون که عمدتاً بر روی شکم تمرکز خواهد کرد برای بررسی هر توده، حساس به لمس و یا تجمع مایع انجام می دهد. پوست و قسمت سفید چشم برای زردی (رنگ زرد) بررسی خواهد شد گاهی اوقات، سرطان کیسه صفرا به غدد لنفاوی گسترش یافته و باعث یک توده می شود که می تواند در زیر پوست احساس شود. غدد لنفاوی بالای ترقوه و در چندین مکان دیگر به دقت بررسی می شود.

 

اگر علائم و یا معاینه فیزیکی نشان دهد شما ممکن است سرطان کیسه صفرا داشته باشید آزمایش های دیگر انجام خواهد شد. این ممکن است تست های آزمایشگاهی، تصویر برداری، آزمایش و روش های دیگر باشد که عبارتند از.

تست های عملکرد کبد و کیسه صفرا

دکتر شما ممکن است به منظور پیدا کردن میزان بیلی روبین در خون یک آزمایش درخواست کند بیلی روبین ماده شیمیایی با رنگ زرد صفراوی است در مشکلات کیسه صفرا، مجاری صفراوی و یا کبد سطح خونی بیلی روبین می تواند بالا برود در سطح بیلی روبین بالا ممکن است مشکلات کیسه صفرا، مجاری صفراوی و کبدی وجود داشته باشد.

 

دکتر نیز ممکن است آزمایشات خون دیگری مانند آلبومین، آلکالن فسفاتاز، AST، ALT، GGT سفارش دهد که اگر شما بیماریهای کبد، مجرای صفراوی و یا کیسه صفرا داشته باشید می توانند غیر طبیعی شوند که به آنها تست های عملکرد کبدی می گویند.

 

CEA و CA 19-9 نشانگر تومور ( پروتئین های موجود در خون زمانی که برخی سرطانها وجود دارد) می باشد. سطح بالایی از این مواد اغلب ( اما نه همیشه ) در افراد مبتلا به سرطان کیسه صفرا وجود دارد تنها زمانی که سرطان در مرحله پیشرفته است معمولاً این مارکرها در خون بالا هستند.

 

این مارکرها مخصوص سرطان کیسه صفرا نیست در سرطان های دیگر و یا حتی برخی از وضعیت های دیگر پزشکی می تواند در سطوح بالا باشد. این آزمایشات گاهی اوقات می تواند مفید باشد.

 

آزمایشات تصویربرداری استفاده از اشعه x، میدان مغناطیسی و یا امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از داخل بدن می باشد که در موارد زیر انجام می شود.

 

برای مناطق مشکوک که ممکن است سرطان وجود داشته باشد.

 

برای کمک به پزشک برای هدایت یک سوزن بیوپسی به یک منطقه مشکوک برای گرفتن نمونه.

 

برای کمک به هدایت انواع خاصی از درمان.

 

و یا به دنبال نشانه هایی از بازگشت سرطان پس از درمان.

 

سونوگرافی شکم: در افراد با علائمی مانند ( زردی یا درد در قسمت فوقانی راست شکم خود ) که ممکن است توسط مشکلات کیسه صفرا ایجاد شود. اغلب سونوگرافی شکم انجام می شود.

 

اندوسکوپی یا سونوگرافی لاپاروسکوپی: در این تکنیک، دکتر مبدل اولتراسوند را در داخل بدن و نزدیک به کیسه صفرا قرار می دهد که تصاویر دقیق به یک لوله باریک روشن منتقل و توسط پزشک مشاهده می شود.

 

سی تی اسکن (CT) اسکن

سی تی اسکن با استفاده از اشعه x تصاویر مقطعی مفصلی از بدن شما ارائه می دهد به جای گرفتن یک تصویر، مانند اشعه ایکس، یک اسکنر تصاویر CT بسیاری را همانطور که در اطراف شما می چرخد ارسال می کند پس از آن یک کامپیوتر با ترکیبی از این به تصاویر برشی از بخشی از بدن را نشان می دهد.

 

قبل از گرفتن هر گونه تصاویر ممکن است از شما خواسته شود تا 1 تا 2 پیمانه نیم لیتری مایعی به نام حاجب خوراکی بنوشید این کمک می کند تا مناطق خاص روده بهتر مشاهده شود همچنین ممکن است ماده حاجب به صورت IV تزریق شود این به نمایش ساختار کلی بهتر سراسر بدن شما کمک می کند.

 

سی تی اسکن می تواند چندین استفاده برای سرطان کیسه صفرا داشته باشد.

 

اغلب با نشان دادن تومور در آن منطقه به تشخیص سرطان کیسه صفرا کمک می کند.

 

می تواند به تشخیص مرحله سرطان ( میزان گسترش تومور ) کمک کند.

 

سی تی اسکن می تواند گسترش تومور به اندام های کیسه صفرا ( به خصوص کبد ) و همچنین غدد لنفاوی و اعضای دور سرطان را نشان دهد.

 

یک نوع از CT شناخته شده به عنوان سی تی آنژیوگرافی می تواند برای رگ های خونی نزدیک به کیسه صفرا انجام شود این می تواند اگر عمل جراحی یک گزینه درمانی است به تعیین آن کمک کند.

 

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی اسکن (MRI)

مانند سی تی اسکن، اسکن MRI تصاویر دقیق از بافت نرم در بدن ارائه می دهد اما اسکن MRI از امواج رادیویی و آهن ربای قوی به جای اشعه ایکس استفاده می کند قبل از انجام اسکن مواد کنتراست به نام گادولینیوم ممکن است به داخل ورید تزریق شود تا جزئیات را بهتر ببینند.

 

همچنین انواع خاصی از اسکن MRI می تواند در افرادی که ممکن است دارای سرطان کیسه صفرا باشند استفاده شود.

 

MR کلانژیوپانکراتوگرافی (MRCP) که می تواند برای مجاری صفراوی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

کولانژیوگرافی

MR آنژیوگرافی (MRA) که به نظر می رسد برای رگ های خونی استفاده می شود.

cholangiogram آزمون تصویربرداری است که به نظر می رسد در موارد مسدود بودن مجاری صفراوی استفاده می شود این می تواند اگر تومور سبب مسدود کردن مجرای باشد نشان دهد.

 

کلانژیوپانکراتوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRCP): این یک راه غیر تهاجمی برای گرفتن تصاویر از مجاری صفراوی با استفاده از همان نوع از دستگاه می باشد به ماده حاجب نیاز ندارد و تهاجمی نیست.

 

رتروگرادکلانژیوپانکراتوگرافی اندوسکوپیک (ERCP): در این روش، یک دکتر، یک لوله انعطاف پذیر طولانی )آندوسکوپ( به گلو وارد می کند از طریق مری و معده به اولین بخش از روده کوچک می رسد یک کاتتر کوچک ( لوله )، از انتهای آندوسکوپ و به مجرای صفراوی مشترک منتقل می شود مقدار کمی از ماده حاجب برای کمک به نمایش مجاری صفراوی و پانکراس از طریق لوله تزریق می شود این تصاویر تنگی یا انسداد مجاری را نشان می دهد.

 

این آزمون تهاجمی تر از MRCP است اما مزیت آن این است که دکتر همچنین می تواند نمونه ای از سلول یا مایع را در زیر میکروسکوپ ERCP نگاه کند.

 

کولانژیوگرافی ترانس هپاتیک از راه پوست (PTC): در این روش، دکتر سوزن نازک و توخالی از طریق پوست شکم به یک مجرای صفراوی در کبد پس از آن رنگ کنتراست از طریق سوزن تزریق می شود و اشعه ایکس گرفته می شود.

 

آنژیوگرافی

برای این آزمایش، مقدار کمی از ماده حاجب به داخل شریان تزریق شده و تصویر رگهای خونی با اشعه ایکس گرفته می شود. اگر جریان خون تحت تاثیر یک تومور و عروق خونی غیر طبیعی در منطقه مسدود شده باشد نشان می دهد. این آزمایش همچنین اگر سرطان کیسه صفرا از طریق دیواره رگ های خونی خاصی رشد کرده باشد را می تواند نشان دهد. این اطلاعات به جراحان در تصمیم گیری کمک می کند که آیا می توانند سرطان را بردارند.

 

لاپاراسکوپی

لاپاروسکوپی یک نوع عمل جراحی جزئی است دکتر با یک لوله نازک با یک نور و یک دوربین فیلمبرداری کوچک در انتهای (لاپاروسکوپ) از طریق یک برش کوچک در مقابل شکم می تواند به کیسه صفرا، کبد و سایر ارگانها نگاه کند این روش در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

بیوپسی

در نمونه برداری، دکتر یک نمونه از بافت را جدا می کند تا در زیر میکروسکوپ برای دیدن سرطان ( یا بیماری های دیگر ) بررسی می شود برای بسیاری از انواع سرطان، بیوپسی برای تشخیص نیاز است بیوپسی نیز برای کمک به پیدا کردن میزان گسترش سرطان استفاده می شود این برای تعیین بهترین گزینه های درمان مهم است.

اما یک بیوپسی ممکن نیست همیشه قبل از عمل جراحی برای برداشتن تومور کیسه صفرا انجام شود پزشکان اغلب نگران آن است که یک سوزن چسبیده به داخل تومور ممکن است سبب گسترش سلول های سرطانی به مناطق دیگر شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان