ramazan
ramazan

آموزش ساخت عطر مورد علاقه در خانه

آموزش ساخت عطر مورد علاقه در خانه

سایت نازوب برای شما عزیزان آموزش تهیه عطر مورد علاقه در خانه را در این مطلب گردآوری کرده است با ساده ترین روش می توانید بهترین عطر مورد علاقه خود را بسازید.

 

نازوب، حتما شما هم عطر و برند خاصی را دوست دارید و بارها آنها را هدیه داده یا برای خودتان خریداری کرده اید. اما تا به حال فکر کرده اید که خودتان هم می توانید عطر بسازید؟ شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد اما واقعیت این است که با وسایل ساده می توانید از گیاهان و گل های خوشبو عطر دلخواهتان را تهیه کنید.
دنیای اسرار آمیز و خوشبوی عطر هرکسی را شیفته خودش می کند؛ از بوهای قدیمی و خوشی که خاطره ها را به یاد می آورند تا رایحه های جدیدی که دنیای پر جنب و جوش و صنعتی عطر با آنها طرفدارانش را شگفت زده می کند.

 

 

آموزش ساخت عطر مورد علاقه در خانه

حتما شما هم عطر و برند خاصی را دوست دارید و بارها آنها را هدیه داده یا برای خودتان خریداری کرده اید. اما تا به حال فکر کرده اید که خودتان هم می توانید عطر بسازید؟ شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد اما واقعیت این است که با وسایل ساده می توانید از گیاهان و گل های خوشبو عطر دلخواهتان را تهیه کنید.

 

با کمک دکتر محمدتقی عبادی، دکترای گیاهان دارویی، دو روش ساخت عطر خانگی را به شما آموزش می دهیم. در واقع به گفته دکتر عبادی این روش ها تنها راه های ساخت عطر در خانه هستند و روش های دیگر نیاز به وسایل صنعتی و بیشتری دارند.

 

 

آموزش ساخت عطر مورد علاقه در خانه

مواد لازمش هم در دسترس است. شاید سر دیوار خودتان یا همسایه شاید هم در باغچه حیاط.  یاس امین الدوله و رز و شمعدانی در حیاط غوغایی به پاکرده اند با عطر بی نظیرشان. این رایحه های دلپذیر را به خانه بیاورید.

 

رایحه  اسطوخودوس، مریم گلی و شمعدانی

عملیات تقطیر

روش اول:  اولین روش یعنی تقطیر با آب برای تهیه اسانس گیاهان و گل هایی مانند اسطوخودوس، گل محمدی، رز، شمعدانی عطری، آویشن، میخک و مریم گلی به کار می آید؛ روشی که اگر به کاشان سفر کرده باشید مشابه آن را در گلاب گیری ها دیده اید.

 

مواد لازم:

     ظرفی با گنجایش ۵۰۰ سی سی
    آب: یک عدد
    گل تازه موردنظرتان: ۷۵ تا ۸۰ گرم
    سینی: یک عدد
    اتانول: به مقدار لازم

 

طرز تهیه:  ابتدا ظرف را از آب پر کنید و روی اجاق گاز بگذارید. بعد گل های تازه را در آن ریخته و اجازه دهید آب جوش بیاید. بعد از اینکه آب جوش آمد، سینی سرد را با یک شیب ملایم بالای ظرف بگیرید تا بخار ناشی از تبخیر آب همراه با ترکیبات معطر گل ها (اسانس) روی سطح آن بنشیند. اسانس همراه با آب دائما به صورت قطره قطره از سینی به داخل ظرف جمع آوری اسانس چکیده می شود. حال شما یک لایه روغن زرد کمرنگ یا زرد مایل به سبز روی سطح آب می بینید که همان اسانس گیاه است. آن را از آب جدا کرده، در یک ظرف کوچک بریزید.

 

یادتان باشد ظرف تان باید کاملا خشک، تیره رنگ (با کشیدن یک لایه فویل آلومینیوم می توانید ظرف را در مقابل نور عایق کنید) و متناسب با میزان اسانس تان باشد. برای این میزان از آب و گل، ظرف یک تا یک و نیم سی سی کافی است. در این ظرف نباید هوا باشد و چون شما دستگاه وکیوم و خارج کردن هوا از ظرف را در خانه ندارید، بهتر است شیشه های تان کوچک باشند که با اسانس پر شوند و دیگر هوایی در آنها وجود نداشته باشد.

 

حالا بعد از پر کردن شیشه و ظرف موردنظر از اسانس، روی آن اتانول بریزید. اتانول حداکثر باید ۸۰ درصد از عطر شما را تشکیل دهد؛ یعنی میزان اسانس ۲۰ درصد باشد و اتانول ۸۰ درصد. البته اگر دوست دارید عطرتان غلیظ تر باشد، می توانید اتانول کمتری اضافه کنید. حالا عطر دست ساز و خانگی شما آماده است.

 

نکته:

۱-بهتر است ظرفی که برای جوشاندن گیاه در آب استفاده می کنید پیرکس باشد. چون این ظروف واکنشی نسبت به ترکیبات معطر گیاه نشان نداده و آنها را تغییر نمی دهند. ظروف استیل و آلومینیوم هم در رتبه بعدی قرار دارند.

 

۲-سینی شما باید کاملا سرد باشد.

 

۳-میزان گلی که شما برای ساخت عطرتان نیاز دارید بستگی به نوع آن دارد. اگر می خواهید اسانس اسطوخودوس بگیرید ۷۵ تا ۸۰ گرم گل آن کافی است اما بسته به حجم گل میزان آن می تواند کمتر یا بیشتر شود. حداکثر میزان متناسب با ۵۰۰ سی سی آب، ۱۰۰ گرم گل است.

 

۴-ظروفی که برای نگهداری اسانس استفاده می کنید باید تیره باشند و در معرض نور آفتاب قرار نگیرند. چون وقتی اسانس ها در معرض نور قرار می گیرند تند و بدبو می شوند.

 

دنیای خوشبوی یاس امین الدوله

عملیات خیساندن

روش دوم: این روش خیساندن در روغن های جاذب «Enfleurage» نام دارد و برای تهیه اسانس گل هایی چون یاس، یاس امین الدوله، اقاقیای بنفش (گلیسین)، نرگس، یاسمن و مریم کاربرد دارد چون ترکیبات معطر این گل ها به دمای بالا حساس و اسانسی شان پایین است. در واقع این روش، شیوه سنتی و البته گران قیمت تهیه عطر در دنیاست چون نیاز به زحمت و زمان زیادی دارد. اما در عین حال روشی است که با استفاده از آن در خانه هم می توانید عطر خودتان را تولید کنید.

 

 

آموزش ساخت عطر مورد علاقه در خانه

مواد لازم:

     گل تازه گیاه: به میزان لازم
    روغن جاذب و بی بو مانند پارافین مایع، روغن کنجد و روغن زیتون بی بو: به میزان لازم
    ظرف پیرکس مستطیل شکل: یک عدد
    الکل اتانول: به میزان لازم

 

طرز تهیه:

۱٫ شما برای تهیه عطر به این روش می توانید از ظروف پیرکس مستطیلی شکلی که برای تهیه لازانیا یا سوفله ها به کار می روند استفاده کنید. حالا در ظرف تان به عمق یک سانتی متر روغن بریزید و گل ها را مرتب روی آن بچینید. تا جایی که روی روغن کاملا پوشانده شده و ظرف پر از گل شود. هر ۱۲ تا ۲۴ ساعت باید گل ها و روغن را هم بزنید. بعد از ۴۸ ساعت هم گل ها را از داخل روغن بردارید و روغن روی آنها را به خوبی بگیرید و جدا کنید. روغن را داخل ظرف برگردانید.

 

۲٫ بعد گل های تازه را به همان روغن داخل اضافه کنید و همان مراحل را طی کنید. ۲ تا ۳ نوبت باید این کار را انجام دهید تا روغنِ داخل ظرف از ترکیبات عطر اشباع شود.  حالا نوبت عملیات استخراج ترکیبات عطری است؛ یعنی باید روی روغن الکل بریزید.

 

۳٫ اندازه الکل باز هم به میزان روغن بستگی دارد؛ مثلا برای ۱۰۰ سی سی روغن اشباع شده، ۲۰ تا ۳۰ سی سی اتانول نیاز دارید.  بعد از ریختن الکل، آن را جمع کنید و اجازه دهید الکل بپرد. دیگر عطرتان آماده شده و می توانید آن را در ظرف مناسب ریخته و استفاده کنید.

 

 

 

آموزش ساخت عطر مورد علاقه در خانه

نکته هایی درباره عطر و عطرسازی
برای ساخت عطر در خانه اول باید کمی از گیاهان خوشبو شناخت داشته باشید و بدانید ترکیبات معطر آنها سنگین است یا سبک؛ مثلا اگر ترکیبات آن سبک باشد و عملیات اسانس گیری دو ساعت طول بکشد، اسانس تهیه شده در نیم ساعت اول مطلوب تر است.

 

نکته دیگر این است که هر عطر باید سه نوت داشته باشد. نوت آغازین، نوت میانی و نوت پایانی. عطری مطلوب است که در طول زمان یک کیفیت داشته باشد. منظور از نوت همان رایحه آن است. مثلا عطر مطلوب در نوت میانی اش یعنی تقریبا یک روز بعد از استفاده، باید همان رایحه نوت آغازین و بار اول را داشته باشد. ممکن است به مرور بوی آن کمتر شود اما نباید تغییر کرده باشد. در عطرهای صنعتی این نوت ها طراحی می شوند چون ترکیبات عطرها یکنواخت نیستند. البته طراحی نوت کار سخت، پیچیده و بسیار ظریفی است که آموزش داده می شود و تعداد کمی از دانشجویان این رشته در مدرسه معتبری مثل مدرسه عطرسازی ژیودان سوییس می توانند هر سال در این بخش به تخصص برسند.

 

شاید تهیه عطر در خانه کمی سخت باشد اما این کار برای کسانی که به عطر علاقه دارند و نگاه خاص تری به آن دارند، یک آغاز است. با چند بار امتحان کردن این کار در خانه می توانید آن را ادامه دهید.

 

برای برداشتن اولین قدم ها مطالعه کتاب «اصول و شیوه های عطرسازی، جلد اول و دوم» کمک تان می کند. این کتاب دو جلدی توسط رابرت آر. کالکین از عطرسازان بزرگ دنیا نوشته و توسط آقای شریف عطار در ایران ترجمه شده است. کتابی که در مدرسه عطرسازی ژیودان سوییس تدریس می شود و می تواند به شما کمک کند.

 

مطالب مرتبط با زیبایی

 

 

 



برچسبها:

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان