ramazan
ramazan

رازهای باورنکردنی آناهیتا همتی در شادابی

رازهای باورنکردنی آناهیتا همتی در شادابی

رازهای شگفت انگیز و ساده آناهیتا همتی در شادابی و جوانی ، این بار شادابی و جوانی را با این بازیگ تجربه کنید.

 

 

 سبك زندگی تان چگونه است؟

آیا سحرخیز هستید؟

چقدر به تغذیه سالم و ورزش اهمیت می‌دهید؟

برای چكاپ‌های معمول به پزشك مراجعه می‌كنید یا تنها در صورت بروز علائم بیماری راه مطب دكتر را پیش می‌گیرید؟

چقدر در مورد طب سنتی و فواید آن اطلاع دارید؟

هنگام خرید لوازم آرایشی ـ بهداشتی به اصل و استاندارد بودن‌شان توجه می‌كنید؟

 

اینها سوالات بسیار مهمی است كه هر چند وقت یك‌بار باید از خودمان بپرسیم و در صورت نداشتن جوابی مناسب علت این سهل‌انگاری‌ها را جست‌وجو كنیم. بخش مهمی از زندگی ما مربوط به تغذیه، فعالیت‌های بدنی، استفاده از داروها و خرید لوازم بهداشتی و آرایشی و البسه‌های مختلف است و در زندگی مدرن امروز باید از همگی این موارد اطلاعات كافی داشته باشیم.

 

در این گفت‌وگو میزبان بازیگر خوب كشورمان آناهیتا همتی هستیم و با او درباره پرسش‌هایی كه اشاره شد، صحبت كرده‌ایم و از این بازیگر همیشه جوان، بشاش و خندان سینما و تلویزیون درباره راز و رمز شادابی و جوانی‌ در اوایل 40سالگی اش  سوال كردیم.

 

 سحرخیزم

فكر می‌كنم آدم نسبتا سحرخیزی هستم؛ البته نه اینكه از ساعت 5 صبح بیدار باشم ولی معمولا ساعت 8 از خواب بیدار می‌شوم و به نسبت حدود 80 درصد از اطرافیانم آدم خیلی سحر‌خیزی محسوب می‌شوم. (می‌خندد)

 

من معمولا كمتر از هشت ساعت در شبانه‌روز می‌خوابم واگر بیشتر ازاین بخوابم، سردرد می‌گیرم؛ البته در زمانی كه مشغول كار هستم زودتر بیدار می‌شوم چون اغلب آفیش‌ها صبح خیلی زود است ولی الان كه كارم كمتر شده زمان بیشتری برای خواب صبحگاهی دارم.

 

در قدیم مردم معتقد بودند زمان طلوع خورشید انرژی خاصی در طبیعت وجود دارد كه اگر شما در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، این انرژی را نیز دریافت می‌كنید. این واقعا خوب است كه شما زودتر از خورشید از خواب بیدار شوید ولی برای من ممکن نیست هر روز این‌قدر زود از خواب بیدار شوم. شاید در طی سال روزهایی این اتفاق بیفتد و حتی برای دیدن طلوع آفتاب هم برنامه‌ریزی كنم که قطعا از تماشای طلوع خورشید به‌خصوص در طبیعت لذت خواهم برد.

 

 محیط‌های شلوغ را دوست ندارم

عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستم اما چون كلا از اماكن شلوغ خوشم نمی‌آید كمتر پیش می‌آید به مناطق ییلاقی شهر خودمان بروم و برای رفتن به جاهای خلوت‌تر هم خیلی باید از تهران دور شویم؛ البته جایی كه زندگی می‌كنم خوشبختانه محوطه‌هایی پر از فضای سبز دارد و به نوعی طبیعت را در كنار محل زندگی‌ام دارم و حتی اگر برای یك خرید ساده هم از منزل خارج شوم از كنار این طبیعت رد می‌شوم. دوچرخه هم دارم و از این ورزش هم خیلی لذت می‌برم و گاهی در شهرك با دوچرخه گردش می‌كنم.

 

برنامه غذایی‌ام پر از سبزیجات است

به نظرم باید به تغذیه سالم اهمیت داد. تغذیه خوب می‌تواند ضامن سلامت باشد. من در پخت و پز از روغن هسته انگور یا روغن زیتون استفاده و سعی می‌كنم میوه و سبزیجات حتما در برنامه غذایی‌ام باشد. خیلی اهل برنج نیستم و در عوض برنامه غذایی‌ام پر از سبزیجات و گوشت است. با گیاهخواری میانه خوبی ندارم و عاشق غذاهای گوشتی هستم. (می‌خندد) مدل آشپزی‌ام هم عجیب و غریب است. هیچ‌كدام از غذاهایم اسم ندارند اما نتیجه چیز خوبی از آب درمی‌آید و اطرافیانم هم غذاهای من درآوردی‌ام را دوست دارند. (می‌خندد)

 

دوره بلد نیستم و نمی‌دانم سرآمده

اطلاعاتم در مورد ارزش مواد غذایی نسبتا خوب است و حتی دوستانم در این مورد از من سوالاتی می‌پرسند. در این دوره و زمانه واقعا كسب اطلاعات در هر زمینه‌ای آسان شده و شما با رجوع به یك كتاب یا سرچ اسم ماده غذای‌تان در اینترنت می‌توانید با دنیایی از اطلاعات روبه‌رو شوید؛ حتی می‌توان خواص و عوارض جانبی دارو‌ها را نیز با یك سرچ در گوگل پیدا كرد و حتما لازم نیست داروسازی خوانده باشید تا در موردشان اطلاعات اولیه داشته باشید. خلاصه دوره و زمانه نمی‌دانم و بلد نیستم به اتمام رسیده است.

 

فرهنگ آموزش نداریم

خیلی از مسائل بهداشتی و پزشكی در كشور ما اصلا ارائه نمی‌شود؛ مثلا در مورد مسائل جنسی هیچ آموزش و تربیتی در كشور ما وجود ندارد و والدین و حتی مربیان و معلم‌ها همیشه فكر می‌کنند صحبت از این مسائل زشت و نادرست است. به همین علت در این زمینه به‌شدت مردمان بی‌اطلاعی هستیم و دانش مردم در جامعه بسیار پایین است؛ مثلا نمی‌دانیم چطور باید بهداشت جنسی را رعایت كنیم یا اگر من یك مادر هستم نمی‌دانم چطور باید این مسائل را برای فرزندم توضیح دهم.

 

چرا بهداشت مسائل جنسی از همان مدرسه آموزش داده نمی‌شود؟ دختران و پسران بزرگ می‌شوند، به جوانی می‌رسند، ازدواج می‌كنندد و تازه در ازدواج دوم‌شان متوجه می‌شوند كه مسائل جنسی چیست! باور كنید اگر بهداشت جنسی در دوران مدرسه و به‌خصوص دوره بلوغ به نوجوانان آموزش داده شود، خیلی از ازدواج‌ها ممكن است اصلا صورت نگیرد، برخی از ازدواج‌ها دیرتر صورت می‌پذیرد و برخی از ازدواج‌ها به طلاق منجر نمی‌شود.

 

 طب سنتی را بشناسیم

طب سنتی در حال حاضر یك رشته تحصیلی است و به شكل مدرن در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود. طب سنتی از پدران، مادران و اجدادمان به ما ارث رسیده و خواص گیاهان سینه به سینه به ما منتقل شده است. در كشور ما به خاطر گستره طبیعی و اقلیمی انواع و اقسام گیاهان دارویی رشد می‌كنند و آشنایی با خواص این گیاهان می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

طب سنتی از شرق به كشورهای دیگر منتقل شده است؛ مثلا الان در كشورهای غربی می‌دانند حجامت چقدر برای بدن مفید است و حتی زالو انداختن می‌تواند به درمان برخی بیماری‌ها كمك كند. اگر به كشورهای شرق آسیا سفر كنید مراكزی را می‌بینید كه ماهی‌هایی را پرورش می‌دهند كه خواص درمانی دارند. این ماهی‌ها پوست‌های مرده را از پاها جدا و آنها را ضدعفونی می‌كنند.

 

 قرار نیست همه چیزهایی كه می‌خوریم را دوست داشته باشیم

ما معمولا عادت داریم تنها از مواد غذایی‌ای كه دوست داریم استفاده كنیم در حالی كه همه مواد غذایی و گیاهان دارای خواص گوناگونی هستند؛ مثلا من وقتی پایم شكسته بود، مجبور شدم به خاطر تامین كلسیم بدنم و ترمیم استخوان پایم پاچه بخورم. یادم هست حالم از بویش بد می‌شد ولی می‌خوردم. (می‌خندد) یا مثلا وقتی كلسترولم بالا رفته بود و هنوز نمی‌دانستم به‌خاطر كم‌كاری تیروئید است هر روز صبح ناشتا با مادرم آب كرفس می‌خوردیم که وقتی برگ‌هایش زیاد می‌شد تلخ بود اما به‌خاطر خاصیتش مصرف می‌كردیم؛ البته همه موادغذایی بوی بد كله‌پاچه را ندارند و مثل آب كرفس تلخ نیستند و بهتر است عادت كنیم مواد غذایی مفید را طبق نیاز بدن‌مان مصرف كنیم.

 

 استایل خودم را دارم و خیلی با مد رایج همگام نیستم

اهل خرید هستم اما نه به شكل افراطی. سعی می‌كنم منطقی فكر كنم و چیزی را بخرم كه واقعا نیاز دارم. سنم كه كمتر بود خرید‌های هوسی داشتم؛ مثلا لباسی را می‌دیدم و عاشقش می‌شدم و بدون توجه به نیازم آن را می‌خریدم اما الان دیگر این‌طور نیستم و تا چیزی را لازم نداشته باشم، نمی‌خرم. خرید‌های من و مادرم دومنظوره است؛ مثلا ایشان چیزی را می‌خرند برای من و اگر من خوشم نیاید خودشان برمی‌دارند و برعكس.

 

چیزی كه برایم مهم است راحت بودن در لباس، كفش و. . . است نه تك بودن آنها. دوست ندارم چیزی را بخرم كه خیلی همه‌گیر شده باشد؛ به همین خاطر هم اصلا پیرو مد نیستم و شاید بهتر باشد بگویم از آن فراری‌ام و هر طرفی مد برود من خلاف جهتش حركت می‌كنم. (می‌خندد) .

 از كرِم‌های خوب و استاندارد استفاده  می‌كنم

از آنجایی كه خیلی اهل آرایش كردن نیستم، داشتن انبوهی از لوازم آرایشی نیز به دردم نمی‌خورد ولی سعی می‌كنم از كرم‌های خوب برای صورتم استفاده كنم؛ یعنی برایم مهم است صورت فعلی‌ام را خوب و سالم نگه دارم و دلم نمی‌خواهم با رنگ و وارنگ كردن چهره‌ام از حالت طبیعی صورتم دور شوم.

 

معمولا كالاهای بهداشتی ایرانی می‌خرم چون ثابت شده این كالا‌ها از هر جهت از مشابه‌های خارجی‌شان كه از اصل بودن‌شان مطمئن نیستیم بهترند و حداقل با توجه به شرایط آب و هوایی ایران ساخته شده‌اند. دایی من پزشك داروساز هستند و من هم قبل از خریدهایم با ایشان مشورت می‌كنم؛ مثلا از ایشان می‌پرسم در حال حاضر بهترین كرم ضد آفتاب ایرانی كدام است؟ راهنمایی‌های دایی‌ام همیشه خوب بوده است.

 

 به سلامت دندان‌هایم اهمیت می‌دهم

متاسفانه در ایران میلیاردها تومان خرج مسائلی می‌شود كه هیچ ربطی به سلامت ندارد و خدمات دنداپزشكی همچنان آن‌قدر گران است كه مردم كمتر می‌توانند نزد دندانپزشك بروند و تا شرایط حادی پیش نیاید به سمت كلینیك دندانپزشكی نمی‌روند. به نظرم دولت در این زمینه مقصر و البته مسوول است. باید شرایط بیمه، خوب و آسان شود تا مردم به‌راحتی و به شكل اتوماتیك به كلینیك دندانپزشكی مراجعه كنند.

 

من حتی نمی‌توانم پدرم را راضی كنم برای چكاپ به دندانپزشكی برود؛ در حالی كه طبق گفته پزشكان باید حداقل سالی یك‌بار به دندانپزشك مراجعه كرد. من شخصا خیلی به دندان‌هایم اهمیت می‌دهم و همیشه نگران سلامت‌شان هستم و می‌دانم حالا كه دندان‌های خوب و سالمی دارم باید از آنها مراقبت كنم.

 

 اهل تظاهر هستیم

نمی‌دانم چرا ما ایرانی‌ها اینقدر اهل تظاهر هستیم؛ مثلا برای برپایی یك ‌مهمانی خودمان را به دردسر مالی می‌اندازیم در حالی كه لزومی ندارد به آنچه نداریم و نیستیم، تظاهر كنیم. از یكدیگر می‌پرسیم: «به پزشك مراجعه می‌كنی و چكاپ می‌شوی؟» و جواب می‌دهیم: «بله، حتما می‌روم.» در حالی كه این‌طور نیست! خب، این چه لزومی دارد و به چه كسی دروغ می‌گوییم؟

 

 به قهوه معتادم

من كاملا به قهوه معتادم. مدتی تصمیم گرفتم صبح‌ها به جای قهوه از دمنوش‌های گیاهی و سنتی استفاده كنم اما در میانه روز دست‌ها و چانه‌ام می‌لرزید. (می‌خندد) تا جایی كه مادرم گفت: «آناهیتا قهوه‌ات را بخور اینها به‌خاطر نخوردن قهوه است.» خلاصه نتوانستم ترك اعتیاد كنم. (می‌خندد)

 

البته همچنان به‌شدت اهل دمنوش هستم و كلی دمنوش‌های متنوع گیاهی در خانه دارم. دمنوش‌ها بوی طبیعت دارند و از قلب طبیعت استخراج شده‌اند و نوشیدن‌شان حس خوبی به من می‌دهد. بخشی از مطالعات من در مورد خواص دمنوش‌ها بوده؛ مثلا نوشیدن اسطوخودوس به خواب راحت كمك می‌كند  یا نوشیدن بابونه آرامش‌بخش است. عرقیات گیاهی را هم دوست دارم. نوشیدن شربت بهارنارنج با آن بوی اردیبهشتی‌اش واقعا لذت‌بخش است.

 

 اسكی؛ ورزشی كه به صورت حرفه‌ای ادامه دادم

در دوران كودكی مادرم مرا در كلاس‌های اسكی ثبت نام كرده بود و این تنها ورزشی بود كه من خیلی جدی آن را ادامه دادم و حتی در بین بچه‌های كلاس‌مان و در مسابقات نفر اول شدم اما با ورود به دنیای نوجوانی و شروع كارم (چون خیلی زود وارد دنیای بازیگری شدم) دیگر نتوانستم به صورت پیوسته این ورزش را ادامه دهم و جسته‌گریخته در زمستان‌ها برای تفریح به پیست‌های اسكی می‌رفتم.

 

اسكی و اصولا هر ورزش دیگری با پیگیری و تمرین به نتیجه می‌رسد ولی من به‌خاطر مشغله‌های شغلی نتوانستم این پیوستگی را حفظ كنم. سال 88 هم پایم شكست كه منجر به عمل جراحی شد و طی سه سال سه‌بار پایم زیر عمل رفت و پزشكم اسكی و ورزش‌های سنگین را برایم منع كرد. دیگر نمی‌توانم ورزش‌هایی را كه خیلی ورجه و وورجه دارند و به پایم فشار می‌آورند، انجام دهم. در نتیجه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و گاهی بدمینتون ورزش‌هایی هستند كه به صورت تفریحی انجام می‌دهم.

 

مطالب مرتبط

اثر گذشت عمر بر چهر دیدنی آناهیتا همتی (عکس)

 

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان