ramazan
ramazan

ورزش های مهیج برای تناسب اندام و لاغری

ورزش های مهیج برای تناسب اندام و لاغری

معرفی و تعریف ورزش های مهیج برای رسیدن به تناسب اندام ایده آل

 

احتمالا تابحال واژه‌ی ورزش‌های مهیج یا extreme sports، بارها در مجلات مختلف و اخبار به گوشتان خورده، یا حتی شاید در تبلیغات فروشگاه‌های ورزشی این عبارت را دیده‌اید. هرچه مفهوم و ایده‌ی ورزش‌های مهیج بیشتر در بین مردم جا می‌افتند، از این واژه هم بیشتر استفاده می‌شود. اما دقیقا این ورزش‌ها کدام‌ها هستند؟ با خواندن این مقاله، از آخرین تحولات این دسته از ورزش‌ها با خبر خواهید شد.

 

تعریف ورزش‌های مهیج

شاید بتوان گفت که تعریف ورزش‌های مهیج خیلی شفاف نیست. اگر بخواهیم کلی گویی کنیم، ورزش‌های مهیج فعالیت‌هایی هستند که باعث ترشح آدرنالین می‌شوند، طوری که ورزشکار خودش این را حس می‌کند. این فعالیت‌ها، معمولا خطرناکند، و هر اشتباهی ممکن است باعث آسیب دیدگی، یا حتی برخی اوقات مرگ شود! و دیگر اینکه ورزش‌های مهیج، معمولا تیمی نیستند، و توسط یک فرد اجرا می‌شوند.

 

در طول دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی، واژه‌ی extreme sports، اختصاصا برای ورزش‌هایی به کار برده می‌شد که ریسک بسیار زیادی داشتند، و مرگ و میر در بین ورزشکارانشان زیاد بود. به گزارش نازوب تاریخچه‌ی ورزش‌های مهیج، مانند اسمش بسیار مهیج است! و خواندنش نشان می‌دهد که چطور این سبک از ورزش‌ها توسعه یافتند، تا به گستردگی کنونی رسیدند. اما امروزه، بر خلاف گذشته، این واژه به کلیه‌ی ورزش‌هایی اطلاق می‌شود که باعث ترشح آدرنالین می‌شوند، اما لزوما زندگی ورزشکار را تحت خطر قرار نمی‌دهند.

 

مثال‌هایی از ورزش‌های مهیج

ورزش‌های مهیج، طبقه‌بندی گسترده‌ای از فعالیت‌ها را شامل می‌شوند. برخی از انواع متداول آنها، دوچرخه سواری کوهستان، سنگ نوردی، و مسابقات سرعت اتومبیل یا موتور سیکلت و ورزش‌های این چنینی هستند. و عمده‌ی ورزش‌های مهیج دیگر، از این ورزش‌های عمومی مشتق شده‌اند.

 

بعنوان مثال، اسکی یک ورزش عمومی است. و نسخه‌های تهاجمی دیگر اسکی، همچون اسکی پابرهنه روی آب، یا اسکی نمایشی روی برف، در طول سال‌ها توسعه یافتند و مشتق از ورزش مادر اسکی می‌باشند. یا دوچرخه سواری، یک فعالیت نسبتا تفریحی و بی روح است، اما از سوی دیگر راندن دوچرخه‌های BMX یک فعالیت مهیج است که اصلا به افراد زیر ۲۰ سال و آنهایی که نازک نارنجی هستند توصیه نمی‌شود!

 

برخی از انواع ورزش‌های مهیج هم هنوز آنقدرها شناخته نشده‌اند. مثلا در کایت لند بُردینگ، از یک برد مخصوص کوهستان، یا لند برد استفاده می‌شود، بردی شبیه به یک اسکیت برد بزرگ، بهمراه تسمه‌هایی که پا در آن فیکس می‌شود. و یک کایت متصل به برد، اسکیت باز را روی زمین می‌کشد!

 

یا مثلا بولدرینگ، نوعی سخره نوردی است که در آن از هیچ طنابی استفاده نمی‌شود! و معمولا در محیط‌هایی صورت می‌گیرد که تخته سنگ‌های بزرگی در آن وجود دارد. بیس جامپینگ هم فعالیتی است که ورزشکار در آن از جاهای ثابت و بلند، با کمک یک چتر سقوط آزاد می‌کند. این پرش، معمولا از جاهایی همچون ساختمان‌ها، آنتن‌ها، پل‌ها، یا صخره‌ها صورت می‌گیرد. به همین نسبت، انواع بسیار متنوع دیگری از ورزش‌های مهیج وجود دارند، که شاید اسم خیلی از آنها را هم تابحال نشنیده باشیم.

 

مطالب مرتبط

ورزش هایی ویژه تناسب اندام

ورزش های تصویری باشگاهی در منزل برای تناسب اندام

بهترین ورزش برای تناسب اندام دختران

انجام این ورزش ها و تناسب اندام در 8 هفته

 

 

 

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان