ramazan
ramazan

نظرات جنجالی مردم درباره مانور مدل های مبتذل در تهران

نظرات جنجالی مردم درباره مانور مدل های مبتذل در تهران

داغ ترین نظرات مردم در رابطه با انتشار عکس های مانور مانکن های مبتذل در خیابان های تهران  …

 

 

 

به منظور آگاهی بخشی مسئولان به عنوان مجریان و ناظران قانون در کشور و والدین به عنوان مهم‌ترین عناصر یک جامعه روز گذشته گزارشی با عنوان «مانور مدل‌های اینستاگرام در خیابان‌های تهران» منتشر شد.

 

 
گزارشی که بازتاب مختلفی در بین کاربران داشت و نقطه مشترک آنها پرداختن به موضوع حجاب در فضای مجازی بود که آن را به بحث عفاف و حجاب در فضای حقیقی جامعه کشاند؛ مواردی که در زیر می‌خوانید بخشی از پرسش‌ و پاسخ‌هایی است که پیرامون عادی سازی استفاده از مدهای نامتعارف در صفحات تحت مدیریت مدلینگ‌ها در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران بیان شده است.

 

 
شما را به خواندن طبقه‌بندی شده پرسش‌ و پاسخ‌های بیان شده دعوت‌ می‌کنیم، تا در وهله نخست با شبهات مطرح شده در زمینه حجاب آشنا شوید و سپس بهترین روش را برای انتقال پیام خود انتخاب کنید.

 

 
نکته قابل تأمل در مباحث مطرح شده که باید مورد توجه افراد قرار بگیرد این است که نخستین رکن در امر به معروف عدم توهین به طرف مقابل است، پیامبر گرامی اسلام (ص) جز برای مکارم اخلاق مبعوث نشده است لذا فرد تذکر دهنده که از عملی شنیع آزرده شده، باید سعه صدر را پیشه کند، در غیر اینصورت نه تنها هیچ نتیجه‌ای از امر به معروف و نهی از منکر بدست نمی‌آورد بلکه این عدم حصول نتیجه خود دلیلی می‌شود برای سرخوردگی و ترک امر به معروف و نهی از منکر.
 

 

در ادامه بخشی از پرسش و پاسخ‌های متداول مطرح شده پیرامون بحث حجاب که از سوی کاربران ذیل گزارش «مانور مدل‌های اینستاگرام در خیابان‌های تهران» مطرح شده است را می‌خوانید:

 

*عیسی به دین خویش موسی به دین خویش/ امر به معروف و نهی از منکر غیبت و فضولی در امور دیگران؟!

پرسش مطرح شده: امر به معروف و نهی از منکر غیبت و فضولی و سرکشی در امور دیگران است. یه نکته هست ما هرکی بدحجاب باشه رو کافر می دونیم! عزیزان، عیسی به دین خودش موسی به دین خودش! یعنی چی هرچی دین ما میگه درسته بقیه اشتباس؟ یعنی هرچی هرکاری ما می‌کنیم پاکه بقیه گناهه؟

 

 پاسخ داده شده (1): تا بخوای بفهمی امر به معروف و نهی از منکر غیبت و فضولی و سرکشی در امور دیگران نیست بلکه از اوجب واجبات حتمی دین و به تعبیر امام علی (ع) حتی برتر از نماز، روزه و جهاد در راه خداست و تمام این واجبات در برابر آن به اندازه قطره‌ای در مقابل اقیانوس هستش تا اون موقع امام زمان یحتمل ظهور کرده است.

 

پاسخ داده شده(2) : عزیزم دین یکیست و تمام پیامبران تکمیل کننده دین نفرات قبلی بودند و آخرین پیامبران حضرت محمد و قرآن کامل ترین کتاب الهی و دین اسلام برترین و تکمیل کننده تمام ادیان ابراهیمی هستش. اگه دانسته صحبت می کردی باید می گفتی حجاب در تمام ادیان ابراهیمی از همان ابتدا وجود داشته.

 

پاسخ داده شده(3): اگه اینکه شما می‌گی درسته پس آیا خداوند در واجب کردن امر به معروف و نهی از منکر نعوذباالله اشتباه کرده است؟! اصلاً این حرف شما بدور از تعقل هست و خود شما هم قطعاً نمی‌تونین در خیلی از موارد اجتماعی این نوع برخورد رو بپذیرید. مثلا همون مثل معروف که همه سوار یک کشتی هستیم و یک نفر داره قسمتی که خودش روش نشسته رو سوراخ می‌کنه و همون حرف شما رو می‌زنه! مسلماً شما از مضرات فردی و اجتماعی بی‌بند و باری و فحشا تا حدی آگاه هستی.

 

 
*حجاب اجباری آری یا خیر؟!
پرسش مطرح شده: اگر اجبار دلیل قانع کننده‌ای داشته باشد از سوی جامعه پذیرفته خواهد شد، مثل اکثر قوانین اجتماعی. اما اگر دلیل قانع کننده‌ای برای این اجبار وجود نداشته باشد افراد زیادی در مقابل آن حالت تدافعی می‌گیرند و در چنین شرایطی اصرار بیشتر نتیجه عکس هم خواهد داشت.

 

پاسخ داده شده (1): دلیل قانع کننده ای که برای مادی گرایان میشه آورد «رعایت قوانین جاری کشور» طبق اصل قانون اساسی هستش.

 

پاسخ داده شده (2): دلیل قانع کننده‌تر از این خداوند در چندین جای مختلف در کتابش به چنین مسئله‌ای اشاره کرده؟!

 

پاسخ داده شده (3): دلیل التزام به حجاب بخاطر دستور دین ماست! یعنی اگر حقانیت دین ثابت شد باید به دستورات آن هم ملتزم شد. مثل اینکه بگویی چرا نماز صبح 2 رکعت است.

 

 
*در تمام دنیا که حجاب اجباری نیست چرا از ما جلوترند!

 

پرسش مطرح شده: بقیه دنیا که این چیزا توش آزاده کجاست ما که 30 ساله اینا رو ممنوع کردیم، کجاییم؟

پاسخ داده شده (1): همین منابع معتبر، پیشرفت علمی ایران را پرشتاب می‌دانند، اصلا طلاق در آنجا معنایی ندارد، تجاوز که یک امر مرسوم در اروپاست و اصولا قبحی ندارد.

 

پاسخ داده شده (2): شما درس نمی‌خوای بخونی معتاد می‌شی چه ربطی به آزادی داره؟! این کشور کلی نخبه داره روز به روز هم دارند پیشرفت می‌کنند؛ چه دخترش چه پسرش پاک زندگی می‌کنند؛ پاک به درجات عالی انسانی و مادی و معنوی می‌رسند و پاک خدمت می‌کنند.

 

پاسخ داده شده (3): واقعا بعضیا تو کشور ما لیاقت این امنیتی که با نثار خون هزاران فرزند پاک این وطن حفظ میشه رو ندارن و اصلاً نمیفهمند چطور کشور ما توی این منطقه پر از آتش امن مونده.

 

 
*«لا اکراه فی‌ الدین» پس در دین نباید کسی را اجبار کرد!
پرسش مطرح شده: «لا إکراهَ فِی الدَّین قَد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیَّ فَمَن یَکفُر بِالطَّاغوتِ وَ یُؤمِن بِالله»، در دین اجباری نیست، فرق میان پیشرفت و سقوط بیان شده است، پس آن کس که طغیانگر بود به خدا ایمان آورد. عیب‌گویان اول عیب خود را می‌گیرند بعد عیب دیگران را (حضرت محمد رسول الله).

 

پاسخ داده  شده (1): این آیه رو اشتباه تفسیر نکن، چون اگر آن را حمل بر ظاهر کنی امر به معروف را هم می‌توانی نفی کنی.

 

پاسخ داده شده (2): این آیه در مقام «تکوین» است و نه «تشریع». یعنی به چگونگی خلقت اشاره دارد. می‌فرماید، جمادات، گیاهان، حیوانات و ملائک را همه مجبور آفریدم، اما انسان را مجبور نیافریدم، بلکه به او اختیار و قدرت انتخاب دادم، عقل، شعور، منطق، فطرت، نبی، رسول، کتاب و امام دادم، سمع و بصر دادم و راه را از بیراهه برایش مشخص کردم تا با اختیار خودش راه رشد را برگزیند. نه اینکه دین یک بازیچه‌ اختیاری است، هر کس خواست بپذیرد و هر کس نخواست نپذیرد و هیچ فرقی نمی‌کند و اگر کسی نپذیرفت، مجاز است که نپذیرد. این که با قیامت منافات دارد.
لا اکراه فی الدین، مربوط به عقیده انسان است، نه چگونگی عملکرد او. بدیهی است که نه تنها نباید «عقیده» را با زور به کسی تحمیل نمود، بلکه اساساً تلاش در این مسیر نیز هیچ نتیجه‌ای ندارد.

 

چه در نظام اسلامی و چه در هر نظام دیگری، اگر کسی معتقد باشد که رعایت قوانینی که مغایر با عقیده اوست، لزومی ندارد، معتقد به آنارشیسم، اباحه‌گری و هرج و مرج است.
دوست عزیز لطفا از ارائه تفاسیر عامیانه و سطحی نسبت به کتاب خدا اجتناب کنید اگر عقاید ما چیزی غیر از قرآن است محترم، اما نباید از کلام خدا برای معتبر کردن آنها استفاده کنیم.

 

 
*افراد بدحجاب جزو مفاسد اجتماعی محسوب می‌شوند
طرح این موضوع مخالفان و موافقینی داشت، افرادی معتقد بودند این افراد نمونه کاملی از مفاسد اجتماعی هستند و برخی می‌گفتند دادن این لقب به افراد بدپوشش صحیح نیست. در ادامه نظرات مخالفین و موافقین را می‌خوانیم:
مخالف: انسان مومن در مورد نوامیس کشور خودش اینطوری صحبت می‌کنه؟ با پیاده سازی فرهنگ صحیح همه اینها رو میشه به مسیر درست هدایت کرد..

 

موافق: اینا دیگه کارشون از بی‌حجابی گذشته اینها خود فساد اجتماعی‌اند؛ بد‌حجابی به اضافه خودنمایی میشه بیماری؛‌ غرب زده نیستند چون اصلاً نمی‌دونند توی غرب چی می‌گذره؛‌ توی غرب هم زنان و دختران اینجوری به بیرون نمیرن الا یه عده معدود که کارشون معلومه چیه؛‌ عمل این افراد متأسفانه از روی نادانی هست.

 

 
*نقش مردان در بی‌حجابی زنان
بی‌حجابی از جمله مواردی است که تنها زن‌ها در آن دخیل نیستند بلکه امری اجتماعی است که تمام افراد جامعه در آن نقش دارند. در این زمینه نیز برخی گوی را در زمین مردان می‌اندازند و معتقدند:

 

پاسخ داده شده (1): مردان بی‌غیرت! یکی از راه‌های مقابله با این بی‌بند و باری ندیدن این افراده. نباید بهشون توجه کرد.

 

 
*اگر زن یا دختر یا خواهر شما بخواد با پوشش ناجور بگرده چه کارهایی انجام میدی؟
پرسش مطرح شده: اگر زن یا دختر یا خواهر شما بخواد با پوشش ناجور بگرده چه کارهایی انجام میدی که این کارو نکنه و اگر تکرار کرد چکار می‌کنی؟

 

پاسخ داده شده: حجاب بروز یه رفتاری هست که منبع تصمیم بر چگونگی آن از درون فرد نشأت گرفته؛ باید زن و دختر از درون توجیه بشه به اینکه چرا باید این سختی و متحمل بشه و احساس جلوه گری خودش رو سرکوب کنه.
یعنی دختری می‌تونه حجاب واقعی رو حفظ کنه که زیبایی حقیقی درون خودش رو کشف کرده باشه. تنها راه آشنا کردن زنان و دخترانمان با آن زیبایی حقیقی است وگرنه هیچ راهی برای مجاب کردن یک زن به داشتن حجاب نمی‌تونه مؤثر واقع بشه.
خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد … زن زیباست و زیبایی و جلوه گری را دوست دارد … زن وقتی خود را مظهر زیبایی خداوند بداند به کمتر از حس خدایی شدن برای انعکاس این زیبایی راضی نخواهد شد. امیدوارم جوابتون رو گرفته باشید.

 

 
*نقش شبکه‌های اجتماعی در زمینه ترویج بی‌بندوباری
پاسخ داده شد: این تلاش‌ها برای قبح زدائی از مسئله بی‌حجابی به صورت سازمان یافته انجام می‌شود که نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید در راستای وظائف قانونی خود با این تهدیدهای امنیت روانی جامعه هم به صورت ریشه‌ای و هم به صورت مقطعی برخورد کنند.

 

 
*وام خودرو یا وام ازدواج؟

 

نقش دستگاه‌‌های اجرایی در رفع مشکل ازدواج جوانان/ افزایش ازدواج و کاهش فساد اجتماعی
بسیاری از افراد تسهیل راه‌های ازدواج جوانان را عاملی در جهت کاهش فساد اجتماعی می‌دانند در این زمینه برخی این طور عنوان کردند: اگه بجای وام خودرو وام برای ازدواج میدادن از اینجور مسائل خیلی کم می‌شد. اگر شرایط ازدواج هموار بشه نود درصد این مشکلات حل میشه.

 

پاسخ داده شده (1): هموطن عزیز از این 90 درصدی که شما میگی 90 درصدشون از قشر مرفه بی‌درد جامعه هستند و از فرهنگ ازدواج به دور و ازدواج را مانعی بر سر هدفشون می‌دونن.

 

 
*تا زمانی که فساد اقتصادی هست فساد اجتماعی را بی‌خیال!
هیچ یک از مسئولین نظام منکر وجود فساد اقتصادی در کشور نیستند و عزم خود را جهت مقابله با آن جزم کرده‌اند، اما عده‌ای معتقدند موضوعات مهم‌تر از فساد اجتماعی در جامعه وجود دارد که می‌توان به آن پرداخت.
 پرسش مطرح شده: مانور اختلاسچی‌ها و رانتخورها در سراسر ایران از اینها ناراحت کننده تره. اکنون زمان پرداختن به این موضوعات است؟!

 

پاسخ داده شده (1): اتفاقاً رانت خورها و اختلاس چی‌ها دقیقاً از اینا حمایت می‌کنن. چون سبک زندگی اون جور آدما، اینجور زنا و دخترا رو می‌پسنده و بار میاره.

 

پاسخ داده شده (2): اثرات پول حرام از اختلاس تا رشوه و … اینطوری نمود پیدا می‌کنه، یکی زنش بی‌حجاب و فاسد می‌شه یکی دیگه خودش بی‌غیرت و لاابالی می‌شه.

 

 
*بی‌حجابی موضوعی شخصی است؟
پرسش مطرح شده: افراد باید در انتخاب نوع پوشش خودشون مختار باشند، لباس پوشیدن یک موضوع شخصی هست.
پاسخ داده شده: هر کسی هر کاری می خواد بکنه ولی نه در عموم، اینکه دیگه از پیش پا افتاده‌ترین قانون‌هاست شما دیگه چرا…همین هر چی میشه بدحجابی رو به اختلاس ربط می‌دید! این جای خودش اونم جای خودش مثل اینکه شما از وضع حجاب چندان هم ناراحت نیستی؟ پس از نظر شما اون چیزهای مهم که باید رگ‌مون براش متورم بشه چیه؟

 

 
*یکی دیگه همیشه باید برای زن تعیین تکلیف کنه؟
پرسش مطرح شده: یجوری از کلمه ناموس صحبت می‌کنید انگار زن از خودش هیچ اختیاری نداره و باید یکی دیگه براش تعیین تکلیف کنه؟

 

پاسخ داده شده (1): اگر با تفکرات منحط فمنیستی بخواهیم جواب بدهیم قطعاً جواب خیر خواهد بود ولی باید دقت کنیم خداوند محدوده و وظایف مشخص و جداگانه‌ای رو برای زن و مرد قرار داده. همانطور که یک زن نمی‌تواند قاضی دادگاه شرع شود یک مرد هم نمی‌تواند مدیریت امور داخلی خانه رو به عهده بگیرد.

 

 

همانطور که پرداخت نفقه بر ذمه مرد است همانطور کسب تکلیف در امور اقتصادی، استقلال مالی و اطاعت از شوهر بر عهده زن است. مشکلات عدیده اجتماعی امروزه برگرفته از همین نکته کلیدی‌ است که نقش و جایگاه زنان و مردان عوض شده و مرد پیشه زن و زن پیشه مرد رو بر عهده گرفته و اختیارات، محدوده و حوزه نفوذ یکدیگر رو به عرصه چالش برانگیز رقابت نفسانی که یکی از خواسته‌های شیطان است تبدیل کرده‌اند.

 

مطالب مرتبط

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان