ramazan
ramazan

طرز تهیه مرصع پلو غذای اعیانی دوره صفویه

طرز تهیه مرصع پلو غذای اعیانی دوره صفویه

 در این بخش خوشمزه از سایت نازوب برای شما کدبانوهای عزیز با کلاس و اعیانی ترین غذای دوره صفویه را تدارک دیده ایم! با ما همراه باشید.

 

 

تاریخچه مرصع پلو به دوره صفوی برمی گردد؛ در این دوران آشپزی ایرانی پیشرفت های شگرفی کرد و بسیاری از غذاهای مجلسی ایرانی مانند مرصع پلو متولد شدند. از آنجا که تزئین این غذا به اندازه کیفیت اجزای تشکیل دهنده اش اهمیت دارد و روی برنج با انواع مغزها و میوه های رنگارنگ پوشیده می شود، می توان آن را از نظر زیبایی به فرش ایرانی تشبیه کرد.  به دلیل زرشک و خلال پرتقال یا نارنج، از جمله غذاهایی است که مردم استان های فارس و خراسان آن را بیش از سایر استان های ایران می پزند و به آن علاقه دارند.

 

البته در استان خراسان به این غذا رنگینک پلو می گویند بنابراین اگر روزی مهمانی از این ۲ استان داشتید، بهتر است یکی از غذاهایی که برای پذیرایی انتخاب می کنید، مرصع پلو باشد. گاهی این غذا با شیرین پلو اشتباه گرفته می شود و نکته های ریزی هنگام طبخ آن از قلم می افتد.

 

مواد لازم:

    4 پیمانه برنج خیس خورده

    1 کیلوگرم مرغ

    1 پیمانه کشمش

    1 پیمانه زرشک

    1 پیمانه خلال بادام  خلال پسته

    1 پیمانه خلال هویج

    1 پیمانه مربای پوست پرتقال یا نارنج

    1 پیمانه پیاز

    1 عدد زعفران

    به میزان لازم نمک وفلفل

    به میزان لازم  زردچوبه

 

طرز تهیه:

1. برنج را می شوریم و آبکش میکنیم و میگذاریم تا دم بکشد . مرغ را با پیاز و زردچوبه و نمک و فلفل و زعفران فراوان و آب کم میگذاریم تا بپزد .

 

 2.کشمش را با کره سرخ می کنیم . زرشک را که از قبل خیس کرده ایم با کره و کمی شکر تفت میدهیم و 4/1 پیمانه ( بسته به میزان زرشک ) آب بهش اضافه میکنیم و میگذاریم تا کمی جا بیفتد و در آخر زعفران را اضافه میکنیم .

 

3. خلال بادام و خلال پسته را که از قبل خیسانده ایم جداگانه با کره خوب تفت میدهیم . خلال هویج را با کره و کمی شکر تفت میدهیم . خلال پوست پرتقال یا نارنج را که از قبل خیس کرده ایم و چند بار جوشانده ایم وآب آن را عوض کرده ایم تا تلخی آن گرفته شود را با شکر و کره تفت میدهیم . کلیه مواد را به صورت جداگانه آماده کرده و کنار میگذاریم .

4. در این مرحله برنج را که آب کش کرده ایم دم میکنیم و زمانی که آماده شد یک لیوان از آن را با زعفران مخلوط کرده و خط خط و تکه تکه مواد را روی برنج تزیین می کنیم . میتوانیم مرغ را کنار غذا یا لا به لای برنج سرومی کنیم یا اینکه میتوانیم مرغ را ریش ریش کرده و کمی با زعفران مخلوط کنیم و دور برنج بدهیم .

 

مطالب مرتبط

 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان