ramazan
ramazan

جنجال عروسی دختر بچه های لبنانی ! (عکس)

مجموعه : جالب ترین ها
جنجال عروسی دختر بچه های لبنانی ! (عکس)

هیاهو و افزایش آمار تکان دهنده ازدواج جنجالی دختر بچه های لبنانی با پیرمردها و انگیزه خانواده از این امر عجیب !

 

عروسی یک دختربچه در لبنان تنها یک نمونه از ۳۷ هزار ازدواج کودکان در روز است. برخی داماد را مجرم می‌دانند و برخی دیگر نیز فقط به تبریک گفتن به آن‌ها بسنده می‌کنند.
 

 

واکنش افراد در چنین مواقعی به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ گروه اول که با عصبانیت و سراسیمگی به موضوع نگاه می‌کنند و گروه دوم، که احتمالا ته دل خود از این مسئله رضایت دارند و حتی اگر بشود، به عروس و داماد تبریک هم می‌گویند!
 

جنجال عروسی دختر بچه های لبنانی ! (عکس)

آمار ازدواج کودکان ۳۷۰۰۰ مورد در روز است

 
همانطور که در این تصویر می‌بینید، دختری ۱۲ ساله با لباس عروسی سفید در کنار مردی مسن ایستاده است. آن مرد همسن پدربزرگ این دختر است و این دو در کنار دریا، عکس عروسی خود را می‌گیرند.

 

 
عابران پیاده کم و کیف اتفاق را از او و عکاس جویا می‌شوند. یکی از عابرین پیاده حتی داماد را «مجرم» می‌خواهند.

 

 
داماد در پاسخ می‌گوید: «به تو هیچ ربطی ندارد. من از پدر و مادر این دختر اجازه گرفته‌ام.»

 

 
عروس و داماد هر دو بازیگر هستند و توسط کمپین «کفی» برای این کار استخدام شده‌اند. کفی در زبان عربی معنای کافی می‌دهد. کفی در حقیقت «کمپین خشونت و استثمار» در لبنان است.

 

 
فیلم پخش شده از این ازدواج ساختگی در فضای مجازی بیش از ۱٫۷ میلیون بازدید داشته است. این فیلم برای حفظ حقوق هزاران دختربچه‌ی لبنانی، سوری و البته تمام کشورهای جهان تهیه شده است؛ دخترانی که باید به اجبار والدین سر سفره عقد با مردان مسن بنشینند.

 

 
سالانه حدود ۱۵ میلیون دختر – که سن برخی حتی به هشت و ۹ سال هم می‌رسد – به اجبار والدین باید ازدواج کنند. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تخمین زده که ۱٫۲ میلیارد دختر دیگر تا سال ۲۰۵۰ به تعداد این دختران اضافه خواهد شد.

 

 
کمیته ملی امور زنان لبنان در سال ۲۰۱۵ طرحی را به پارلمان این کشور برد که بر اساس آن یک قاضی مدنی باید با تمام ازدواج‌های کودکان موافقت کند. بر سر این لایحه البته هنوز تصمیم گیری نشده است.

 

 
مایا عمار، مدیر روابط عمومی کمپین کفی می‌گوید: «انتظار می‌رفت که آن فیلم تکان دهنده باشد، زیرا خود عمل تکان دهنده بود.»

 

 
برخی از خانواده‌ها در برخی مناطق لبنان اجازه ازدواج دخترشان (حتی در سن ۹ سالگی) را می‌دهند. در برخی مناطق دیگر نیز دختر از سن ۱۴ سالگی، حتی بدون اجازه والدین می‌تواند ازدواج کند.

 

جنجال عروسی دختر بچه های لبنانی ! (عکس)

 

سالانه حدود ۱۵ میلیون ازدواج کودکان در جهان صورت می‌گیرد
 

این آمار در لبنان رو به افزایش است و به آن باید خیل عظیم مهاجرین سوری را نیز اضافه کرد. دختران مهاجرین سوری به دلیل وخیم‌تر شدن شرایط مجبور می‌شوند در سنین بسیار پایین ازدواج کنند.

 

 
این آمار در سراسر جهان بدین ترتیب است که یک دختر از هر سه دختری که در خانواده‌ای با درآمد کم تا متوسط زندگی می‌‎کنند، پیش از سن ۱۸ سالگی ازدواج می‌کند. حال یک سوم این دختران کمتر از ۱۵ سال سن دارند.

 

احتمال اینکه این دختران قربانی خشونت خانگی شوند و به مدرسه نروند، به مراتب بیشتر از دختران دیگر است. دومین و سومین دلایل مرگ عروس‌های کم سن به ترتیب «زایمان» و «خودکشی» است.

 

 
صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و کمپین کفی در تلاش‌اند با افزایش آگاهی عمومی و وضع قوانین کارآمد، به ازدواج کودکان دست کم در ۱۰۰ کشور جهان برای همیشه پایان دهند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان